Dag 11 Inlemeer

Myanmar, Nyaungshwe

We brengen een bezoek aan de authentieke regio Sagar.

Het is een optionele excursie en niet iedereen gaat mee vandaag, 4 met een taxi erop uit en 2 gaan de omgeving per fiets verkennen, dus blijven we met 12 over.

We varen weer over het Inle-meer, het wordt een tocht van ca 3 uur. Het is weer heerlijk, stralend weer voor op het water.
We hebben geluk, de "zonen van het meer " zijn er weer met hun bijzondere netten. Onze bootsman neemt gas terug en we kunnen prachtige plaatjes schieten. De dag kan al niet meer stuk :-)
Na een uurtje varen leggen we voor een sanitaire stop, maar we kunnen meteen kijken hoe de sigaren worden gemaakt. Een sigaar bestaat hier niet alleen uit tabak, maar ook van 50% uit een soort houtmot waaraan smaakjes worden toegevoegd, zoals banaan of whisky, jaja 2 vliegen in één klap, tabak met alcohol. Ik zit met mijn neus erop en krijg een sigaartje, leuk voor op mijn plankje.
Even gebruik maken van de wc met zicht op het water tussen de kiertjes van de vloer door. Tocht lekker door.
Na de stop nemen we een andere afslag dan gisteren en zien meer van het leven in en om de paalwoningen en wat een diversiteit in kleuren en materialen, de ene prachtig en de andere schuin en vervallen, wel voorzien van stroom en rioolput. Water wordt uit de rivier gehaald, het ziet er i.e.g. schoon uit, maar of dat ook echt zo is, ik betwijfel het.

Zo'n anderhalf uur verder leggen we aan bij het hoogtepunt van deze excursie, de ca. 108 'gezonken' stupas die gedurende een aantal maanden per jaar gedeeltelijk onder water staan.
Wat indrukwekkend, weer een stilte momentje, ik kan wel foto's blijven maken, doe dat ook maar, zoek thuis de mooiste wel uit. Hier ook op blote voeten, meer steentjes op het pad, maar deze voetjes zijn inmiddels al wat gewend.

Na een poosje (te kort) kunnen we de schoenen ophalen en lopen we naar het dorpje, waar ook rijstwijn en whisky geproduceerd wordt, we zien het distilleren en mogen proeven. Whisky met honing, heerlijk.
We lopen het dorpje rond en maken kennis met de vriendelijke bevolking en de natuurlijke schoonheid.
In het winkeltje (natuurlijk), liggen balletjes van kunstig in elkaar gevlochten bamboe, ik heb ze al vaker gezien, maar weet niet wat de bedoeling ervan is. De gids verteld dat het i.d.d. ballen zijn, die voor diverse sporten worden gebruikt, bv volleybal of voetbal.
Onze kerstroos groeit hier aan bomen én dat met dit prachtige weer.

Het is elke dag stralend blauw en gemiddeld zo'n 34°, maar altijd met een heerlijk windje, geen vochtige warmte en goed uit te houden :-) voor mij helemaal natuurlijk!
En er is een restaurant met uitzicht op het water, hier lunchen we, heerlijk.

We gaan weer op pad, of moet ik water zeggen :-). We geven aan nog even een stukje verder te willen kijken, waar we ook stoepa's in het water hebben zien staan. Geen probleem, de bootsman maakt een paar extra rondjes.

De volgende stop had voor ons niet gehoeven, pottenbakken. Maar de beentjes moeten ook even gestrekt worden en dan natuurlijk (ook hier in Myanmar) met inbegrip van iets commercieels. Wij gaan lekker buiten rondlopen, door weer een interessant dorpje, met een wel heel open klooster.
Geen ramen en deuren te zien.
De oven waarin de potten gebakken worden is bijzonder, een enorme kuil in de grond met een soort ingebouwde oven. Hout gestookt, wat een aardige zwarte walm veroorzaakt. Met het milieu zijn ze hier nog niet zo bezig.

De laatste anderhalf uur genieten van de zon en het leven aan de wal.
Tot slot worden we nog getrakteerd op wéér een prachtige zonsondergang.

Het was een lange, maar geweldige dag. Heerlijke schotel gegeten van het restaurant in het hotel. Beef patato rolls met kaas en knoflooksaus.

Koffer én tas pakken voor morgen.
Na de binnenlandse vlucht reizen wij door met een truck naar de Gouden Rots, maar gaan de koffers door naar het hotel in Yangon, dus een klein e tas mee voor één nacht..

Tot morgen voor weer een nieuwe ervaring!

Je hebt er weer heerlijk van genoten lees ik Yvonne..nog een paar dagen genieten,groeten Lenie.......