Dag 2 Excursie Rome

Italië, Rome

Vandaag staat er een excursie met nederlandse gids op het programma. We vertrekken op tijd per bus naar Rome. Daar staat onze gids op ons te wachten die ons verder zal begeleiden. De wandeling zal ons brengen naar een aantal hoogtepunten van deze prachtige stad. Tijdens de rondleiding dragen we oortjes, zodat je niets van het hoogst interessante en humoristische verhaal van de gids zult missen en ik lekker achteraan kan hangen (zoals gewoonlijk) en toch alles kan meebeleven van het verhaal.

We starten bij het Colosseum en lopen dan langs het Forum Romanum, de Forums van de Keizers, de Trevi Fontein, het Pantheon en tenslotte het Piazza Navona, waar de excursie rond 13:00u eindigt. Je bent vrij de dag verder naar wens in te vullen.

Waar moet je beginnen met het samenvatten van de geschiedenis van de Eeuwige Stad? Een goede datum zou 21 april 753 voor Christus kunnen zijn, toen Romulus de stad stichtte na de moord op zijn tweelingbroer Remus. Gedurende de volgende eeuwen groeide Rome uit tot een machtig rijk, met een hoogtepunt tijdens het bewind van Marcus Aurelius in 161-180 n.Chr. Net als de oude stad is het huidige Rome gebouwd op zeven heuvels: Capitolino, Palatino, Quirinale, Viminale, Esquilino, Celio en Aventino. Het centrale gebied heet Campo Marzio, genoemd naar de Romeinse god van de oorlog, en was het oefenterrein van het oude leger. Hier bevinden zich veel van de beroemde bezienswaardigheden. Andere bekende gebieden zijn Trastevere, aan de andere kant van de rivier de Tiber, en Monti. Little Pigneto wordt beschouwd als de meest typisch Romeinse wijk. Rome is uniek in zijn soort. Geen enkele andere stad - zelfs Athene, Istanbul, Londen of New York niet - heeft zoveel bezienswaardigheden van wereldklasse als Rome. De stad heeft zoveel te bieden: naast het Romeinse erfgoed zijn er ook middeleeuwse wijken, goed ontworpen pleinen, kleurrijke markten en Vaticaanstad met de Sint-Pietersbasiliek.

Er is natuurlijk een hele Capitool reisgids en een lang verhaal op Wikipedia over Rome, maar dat mogen jullie zelf opzoeken, als je het zou willen weten ;-).

We gaan ook terug met de bus en iedereen wordt om 16.45 u bij de parkeergarage Gianicolo vlak bij de Sint Pieter Basiliek verwacht.