Dag 4 Reisdag 187 km Burgos - Tordesillas

Spanje, Tordesillas

Vandaag rijd ik een mooie en vrij eenvoudige route over de Tierra de Campos (het land van de tarwe en gerstvelden), met ruim voldoende tijd om de bezienswaardigheden te bezoeken.

Castrojeriz was vroeger een belangrijke pelgrimsplaats in de Camino de Santiago. Nu zijn de paden onbegaanbaar voor het moderne verkeer en is de route verlegd. Het stadje was in verval geraakt en veel gebouwen stonden al op instorten. Het is nu een paradijs voor kunsthistorici.
We rijden het plaatsje in en parkeren de camper in een inham voor een huis.
Vervallen, nou dat valt reuze mee en de pelgrims lopen er in grote getale doorheen. Het is een langgerekt dorp, idd oude huizen, maar zeker de moeite waard om te bekijken. We drinken koffie bij een klein (pelgrims)barretje. We krijgen er brood, koekjes en tortilla (erg lekker) bij.
Na een klein marktje lopen we terug, ik weet de weg, jaja ik!!
Gelukkig zijn we niet verder doorgereden, Janet en Bert hadden zich vastgereden.
Foutje NKC, er bleek een pracht parkeerplaats aan de andere kant van het dorp te zijn.

We rijden door naar de volgende POI, een half uurtje verderop. Heel apart en iedereen stopt hier van de groep, er is een kleine camperplaats, met faciliteiten, waar we kunnen parkeren. Én de camper wegen, zo grappig ik roep en iedereen maakt daar grif gebruik van. Ik fungeer als cassiere en deponeer €0,50 voor alle wegers in de automaat, zodat beide passagiers erin kunnen blijven zitten. Tot slot maak ik er ook gebruik van, heel netjes weeg ik 240 kg onder het toegestane gewicht van 3300 kg, ik heb wel stiekum mijn vuilwatertank geleegd :-) :-). Goed gedaan dus ;-).

Astudillo, hier zijn bergwoningen. Er is ook een kasteel, het "castillode la Mota" en ook de kerk "Iglesia de Santa Eugenia" zijn de wandeling waard!

Valladolid slaan we over, behalve om de noodzakelijke boodschappen te doen.
Ik ben uitgenodigd om bij Peter en Ria te eten, de asperges waren teveel voor hen tweetjes, ik heb weer mazzel :-).

Camping El Astral, Camino de Pollos, 47100 Tordesillas, tel: +34983770953

Jullie gaan het niet geloven, echt niet! Gisteren in Burgos onder de vaste plek van een duivenechtpaar gestaan, nou dat heb ik geweten, overal str..t. Er wordt gezegd, dat als er een vogel op je sch..t, je geluk krijgt, nou dat moet wel heel veel worden dan! Er komen 4 mannen van de groep met emmers water, borstels op stokken, spuitflesje voor de inweek en een slang met borstel, mijn camper poep vrij maken. Geweldig toch én heel lief!! Ik stond erbij en keek ernaar :-).

Heerlijk gegeten, groene asperges, aardappelpuree, zalm en sla.
Na het eten gaan we nog wat rondwandelen in Tordesillas.
Het stadje heeft een leuk centrum dat vanaf de camping goed te lopen is. Bakkie koffie op de Plaza Mayor, gezellig.

Iglesia de San Antolin is uitgeroepen tot gebouw van cultureel belang op 30 april 1998. Momenteel is deze kerk in gebruik als een museum voor heilige kunst en bevat enkele van de beste stukken uit andere kerken in Tordesillas.
Het Real Monasterio Santa Clara vlakbij de kerk is prachtig. Het dateert van rond 1350 en er zijn mooie islamitische boogconstructies, koepels en artesonadoplafonds (houten plafonddecoratie in de vorm van vierhoeken ook wel caisson- of cassetteplafond genaamd). In dit klooster heeft Johanna de Waanzinnige zich na de dood van haar man Filips de Schone in 1506 (zij was pas 28 jaar) opgesloten om er 46 jaar lang te rouwen.
Ach jee, arme vrouw;-). Helaas niet gezien.

Zo is er weer een dag omgevlogen, veel gelopen en gezien, heerlijk gegeten en gedronken én het was boven de 20° met veel zon.

Morgen weer zo'n dag, maar eerst lekker slapen, welterusten.

Ha Yvonne, Veel zonnige plaatjes en een mooi verhaal over een mooie dag. Morgen lees ik vanuit Eerbeek je verhaal. Ja het is weer Pinksteren. Groet Ron

Ron 2023-05-24 23:33:10

Veel plezier Ron

ivie74 2023-05-25 08:50:39

Amai Yvonne, wat leuk voor jou dat al die mannen voor jou klaar staan 😉😉 Groetjes Chris