Dag 3

Zuid-Afrika, Misty Mountain

Vroeg uit de veren, om 6.30 uur wake-up call, lekker op tijd! Tas voor de deur, lekker ontbijten van het meer dan uitgebreide buffet en erop uit.

De dag beginnen we met een kort stadsbezoek aan Pretoria. Het weer is prachtig, een stralend blauwe lucht en een heerlijke temperatuur.
We zien o.a. het Voortrekker Monument met de prachtige tuinen er omheen, we zien een bijzondere boom, die de "keep us all" boom of schaduwboom wordt genoemd, omdat je er zo lekker onder kunt zitten. We klimmen naar boven, vanwaar we een prachtig uitzicht over de omgeving hebben, heel in de verte spotten we zelfs het eerste wild, een aantal impalla's. We bekijken het Kurger House en zien de meubels en gebruiksvoorwerpen van Kruger, in de tuin staat zijn treinwagon en huifkar. De kerk tegenover zijn huis, is speciaal voor Paul Kruger gebouwd, als prijs voor de diamantmijnen, een goede onderhandeling door de Engelsen, daar zijn ze niet slechter van geworden. Daarna rijden we naar de parlementsgebouwen en het immens grote beeld van Nelson Mandela . We rijden door de Kerkstraat, volgens Ben de langste straat ter wereld. De Kerkstraat is een historische straat die van oost naar west door de Pretoriaanse binnenstad en door het Kerkplein liep. De Kerkstraat is in 2012 in een aantal segmenten met verschillende namen gerangschikt.

Onze reisleider Ben is een rasverteller met veel humor. Hij leert ons wat leuke woorden en uitdrukkingen:
Pikkie is een kraai
Lullie lullie is hotelkamer voor 1 uur
Landlijn is telefoon, er volgen er deze week vast nog meer.

We krijgen van Ben een heerlijke snack te proeven, blltong, gedroogd vlees van alles behalve, kip, varken, schaap of geit, wordt in dunne plakjes gesneden, echt lekker.
Het is dé Zuid Afrikaanse lekkernij, iedereen kauwt erop.

Vervolgens gaan we op weg naar de Mpumulanga regio.

We pauzeren op onze route nabij Lydenburg voor de lunch en eten een heerlijke hamburger, duurt even, maar dan heb je ook wat. Vervolgen onze weg naar de Long Tom Pass, voor de komende overnachting in Hotel Misty Mountain .
Het hotel ligt op 1700 meter boven zeeniveau in een schitterende bergachtige omgeving met prachtige uitzichten. Helaas doet het weer de naam van de omgeving eer aan, het is erg mistig en koel. De lodge is prachtig, uitzicht vanuit onze bedden op het dal, hopen op meer uitzicht morgen.
We houden de gordijnen open vannacht en dat wordt beloond, er vliegen een soort motjes die licht geven in het donker, een bijzonder schouwspel.
Ze vliegen door het licht van onze buitenlamp en waarschijnlijk zijn ze fluoriserend waardoor ze even licht afgeven.

Het hotel beschikt over een receptie, restaurant, bar, gratis wifi bij de receptie, schitterende tuinen, buitenzwembad en dakterras met zwembad.
We lopen eventjes rond en gaan kijken bij de soort rodelbaan op een rail, waarvan er een aantal van de groep, af komen glijden. Gaat best nog hard, wij zijn maar met beide beentjes op de grond gebleven, maar wel leuk even te kijken.

Vanavond eten in het hotel met onze medereizigers, heeft Ben geregeld, wordt vast gezellig!
Salade met gerookte forel, de specialiteit van dit hotel, lekker hoor! Én gezellig was het, we leren elkaar al wat beter kennen, het lijkt een leuke groep te worden, met één uitzondering, zoals het er nu uitziet, maar op welke reis is dat niet ;-).

Reisafstand ca. 310 km.

Leuk zo je verhalen. Ga zo door en genieten

Grea 2017-04-19 18:27:35

Zo.... ik lees dat je op je eerste dag al de zuidafrikaansse taal spreekt šŸ˜€hahaha Jullie maken weer een fantastische reis!!! Lieverds geniet er maar heerlijk van xxx