Voorbereidingen

Nederland, Gouda

Hallo trouwe volgers, zijn jullie er weer klaar voor mijn ervaringen van een nieuw reisavontuur, bestemming Cuba, te gaan lezen?
Dit maal een heel ander deel van de wereld ontdekken, Midden Amerika!

Al lekker een paar dagen vrij voor vertrek, dus kan alles op mijn gemak bij elkaar zoeken.
Heerlijk korte broeken-en hemdjesweer daar, dus de koffer zal het wel redden.

Huisje aan kant en werk goed achtergelaten. Ik ben er weer klaar voor. Koffer ingepakt, reisboek bij de hand, VISA kaartje ontvangen en voor de achterblijvers de hotellijst achtergelaten.

Wat staat me te wachten?
Óók voor het eerst met een alléén reizende groep. Ben benieuwd hoe dát gaat bevallen, de gemiddelde leeftijd ligt ruim boven de 45, ik ga het meemaken.

Ga ik een beetje eten daar? Wel iets anders dan het heerlijke Aziatische eten, veel maïs en zwarte bonen brrrr. Kan wel een paar kilootjes missen :-) gelukkig!

Én geen WIFI in Cuba, dat wordt afkicken, 1x per dag een smsje en waarschijnlijk weinig updates op de Pindat.
Maar mijn reisschema staat erop en de hotels waarin ik verblijf, dus jullie kunnen i.e.g. mijn reis volgen.

Op naar een Caraïbisch avontuur!
Naar het land van Ché Guevara en Castro, de geweldige auto's uit de jaren 50, de reuze sigaren en de rum.

Zoals jullie van me gewend zijn, vast een stukje geschiedenis om mee te beginnen:
In de Precolumbiaanse tijd werd Cuba bewoond door de Taíno en de Ciboney. Het eiland was vernoemd naar hun belangrijkste godheid, van de naam van deze godheid is ook het woord 'cubanacan' afgeleid, dit betekent 'centrale plaats'. In 1492 werd het eiland ontdekt door Christoffel Columbus. Diego Velázquez de Cuellar begon in 1511 met de verovering van Cuba en het land werd een Spaanse kolonie. Binnen honderd jaar waren de meeste indianen gestorven, waarna de Spanjaarden overgingen tot het importeren van slaven uit Afrika.
In tegenstelling tot de rest van Spaans-Amerika wist Spanje Cuba tot aan het einde van de 19e eeuw te behouden. In 1898 werd het land na de Spaans-Amerikaanse Oorlog veroverd door de Verenigde Staten, die het land in 1902 formele onafhankelijkheid verleenden. Cuba bleef echter tot 1934 een Amerikaans protectoraat en ook daarna behielden de Amerikanen een vinger in de pap, en grepen ze meerdere malen militair in. Nadat Fulgencio Batista in 1952 voor de tweede keer dictator van het land werd, begon de revolutionair Fidel Castro een opstand. Deze mislukte en Castro werd veroordeeld tot 15 jaar celstraf. In 1955 kwam Castro vrij als gevolg van een generaal pardon en ging hij in ballingschap in Mexico en de Verenigde Staten. In 1956 keerde hij met een kleine groep getrouwen terug. Dit keer was zijn opstand succesvoller, en op 1 januari 1959 wist Castro de macht over te nemen.
Castro ontpopte zich tot communist waardoor zijn land in aanvaring kwam met de Verenigde Staten, die in 1960 een embargo instelden. Een jaar later vond de mislukte invasie in de Varkensbaai plaats, waarbij tegenstanders van Castro met Amerikaanse steun de regering uit het zadel probeerden te lichten. Cuba zocht hierop toenadering tot de Sovjet-Unie, wat in 1962 leidde tot de Cubacrisis, toen er Sovjet-raketten op Cuba geplaatst werden. Op het laatste moment bereikten de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten een akkoord, waardoor de Sovjetraketten van het eiland werden verwijderd. Als tegenprestatie moesten de Verenigde Staten hun atoomraketten uit Turkije verwijderen. Drie jaar later richtte Castro de Communistische Partij van Cuba (PCC) op, die de enig toegestane partij werd.
Op 24 februari 2008 werd Fidel Castro als president opgevolgd door zijn broer Raúl Castro.

Het land Cuba bestaat uit 4.195 eilanden met een gezamenlijke oppervlakte van 110.992 km². Het grootste hiervan is het hoofdeiland Cuba, met een lengte van 1250 kilometer en een breedte van 191 km. Dit is tevens het grootste eiland in de Caribische Zee, en ongeveer twee en een half keer zo groot als Nederland.
De officiële taal in Cuba is Spaans.
Het klimaat van het land is overwegend tropisch, hoewel het gematigd wordt door de wind.