Dag 11 Vrije dag, tijd voor een optionele excursie!

Maleisië, Kuala Lumpur

Een vrije dag in Kuala Lumpur.

Ik ga naar Malakka (optionele excursie) en met mij het grootste deel van de groep.
Het is dik 2 uur rijden met onze bus, met een tussenstop bij een mini foodcourt bij een benzinestation, waar ik een heerlijk selfmade koffie haal. Selfmade is een beker met zakjes (koffie, extra koffie, melk, rietsuiker en een roerhout). Heet water tappen en roeren maar.

Malakka of Malacca (Maleis: Melaka), officieel Melaka Bandaraya Bersejarah is een historische kuststad in Maleisië en hoofdstad van de gelijknamige deelstaat Malakka en gemeente (majlis bandaraya; city council). De gemeente heeft circa 485.000 inwoners. Volgens Malaysian Electoral Commission ethnic composition was in 2008 zo'n 62% van de bevolking Chinees. De stad is gelegen in het zuidwesten van het schiereiland Malakka aan de Straat Malakka, zo'n 80 km van het vasteland van Sumatra. Tegenwoordig speelt de stad geen belangrijke rol meer voor de zeevaart omdat grote zeeschepen te veel diepgang hebben om de haven te kunnen gebruiken. Sinds 2008 is er UNESCO-bescherming voor het historische gedeelte van 45,30 hectare. Malakka is gesticht door Parameswara, een Srivijayaanse prins die in 1396 uit Sumatra kwam. Hij ging in 1414 over op de islam en creëerde het Sultanaat van Malakka om zijn concurrentie met het Majapahitrijk te verbeteren. Wat begon als een vissersdorp, groeide toen uit tot de belangrijkste haven in de regio. De stad vervulde een sleutelrol in de specerijenhandel en fungeerde tijdens de twee moessons als pleisterplaats voor de handel tussen China en India. Door zijn strategische ligging was Malakka een belangrijke tussenstop voor Zheng He's spectaculaire ontdekkingsvloot. In Malakka vestigden zich vele Chinezen, die later bekend werden als de Straits-Chinezen of de Peranakan; deze aanduiding wordt in het Maleis algemeen gebruikt voor ter plaatse geboren Chinezen. De peranakan verspreidden zich vervolgens over andere nederzettingen in de regio, waaronder Singapore. Malakka werd op 24 augustus 1511 onder leiding van generaal Alfonso d'Albuquerque door de Portugezen bezet en werd een strategische basis voor verdere Portugese expansie in Oost-Indië. De Jezuïetische missionaris Franciscus Xaverius verbleef in 1545, 1546 en 1549 enkele maanden in de kolonie. De Christuskerk van Malakka. De Nederlanders zagen ook het strategisch belang in van de Straat van Malakka. Al in 1606 sloot Cornelis Matelieff de Jonge van de VOC een verdrag met de sultan van Johor om Malakka te belegeren en bij succes zou de stad aan de VOC toekomen. Na een aantal vergeefse pogingen de stad in te nemen werden de Portugezen uiteindelijk in 1641, met behulp van de sultan van Johor, verslagen. De Nederlanders namen de stad in. Er zijn nog steeds architectonische overblijfselen te zien van de Nederlandse tijd, waaronder het Stadhuys. Ook zijn er nog afstammelingen te vinden van Nederlandse immigranten. Malakka werd het centrum van de handel op het Maleisische schiereiland, maar verloor haar belang in de internationale handel. Batavia was de stad waar de Nederlanders de handel concentreerden. Toen de Fransen Holland in 1795 bezetten, gaf de verbannen stadhouder Willem van Oranje opdracht dat alle Nederlandse koloniale bezittingen overgedragen moesten worden aan de Britten, bondgenoten van Holland, gedurende de oorlog met Frankrijk. In 1824 is de kolonie aan de Engelsen overgedragen. Het betreffende Brits-Nederlandse traktaat staat bekend als het Verdrag van Londen. Van 1826 tot 1946 werd Malakka eerst bestuurd door de Britse Oost-Indische Compagnie en later als een kroonkolonie. Het maakte deel uit van de Straits Settlements, samen met Singapore en Penang. Na de ontbinding van deze kroonkolonie in 1946, werd het samen met Penang onderdeel van de Maleisische Unie, in 1957 van de onafhankelijke Federatie van Maleisië en in 1963 van Maleisië.

Het is een aanrader, volgens zeggen. En het ziet er idd erg gezellig en kleurrijk uit. We beginnen bij de school welke begon als simenarie, maar nu als gewone school dienst doet en lopen daarna de heuvel op (weer trappen) mijn knie vind, die wéér trappen toch niet zo leuk, maar ja, het is niet anders, doe rustig aan en word beloond met een prachtig uitzicht en de oude kerk.
De Queen Victoria fontein, de Saint Paul's Church, de klokkentoren, de Porta di Santiago en de voormalige residentie van de gouverneur van de VOC, het Hollandse Stadthuys, herinneren aan dit koloniale verleden. Ik heb het allemaal gezien. Erg leuk is de wandeling door Jonker Street en de Harmony Street, zo genoemd, omdat alle religies daar in harmony met elkaar vertegenwoordigd zijn. We bekijken een Chinese tempel, een moskee, de Hindutempel is helaas gesloten, die zijn altijd zó kleurrijk, maar de gevel staat ieg op de foto.
Bijzonder hier en daar de oud Nederlandse teksten terug te vinden, vooral op de grafstenen.
Als we naar het restaurant lopen, zie ik een mooie muurschildering, Mike ziet mij een foto maken en zegt "kom" en laat me er nog veel meer zien, in inhammetjes en steegjes, gaaf en erg lief van hem de rest mist dit :-) :-).

We lunchen in een authentiek restaurant en het was weer super lekker. Koop bij 7/11 meteen iets voor vanavond op mijn kamer.
We kunnen nog een halfuurtje shoppen voordat we de bus weer in moeten. De terugrit duurt iets langer, file, file, file en we zijn pas om half 7 terug in het hotel, gelukkig dat ik iets te eten heb gekocht, ik hoef er niet meer uit.
Het was een welbestede, leuke dag vandaag, weer heel iets anders en heel warm, vandaag veel zon en zweet :-), maar ik heb ervan genoten. Wat geeft reizen mij toch veel energie!

Straks de tas op orde, morgen weer een reisdag met leuke stops en nieuwe indrukken.
Ik heb er zin in, dat wordt weer genieten!!

Ha Yvonne, Wat een mooie dag weer. Leuke uitstap moet het geweest zijn. En weer mooie foto's. Daar kijk ik meestal eerst naar en dan lees ik je verhaal. Morgen weer op naar het volgende. Mooie dag gewenst! Groet, Ron