Dag 4

Cuba, Havana

De laatste dag in Havana is een vrije dag. De levendige hoofdstad van Cuba is kleurrijk, koloniaal en met ca. 2,5 miljoen inwoners de grootste stad van Cuba.

Om 10.00 uur klaar voor weer een belevenis hier in Cuba, een rit van 2 uur door weer een ander deel van Havana met, já, een oldtimer, hoe gaaf! Helaas niet zelf rijden, maar er ín zitten is al héél bijzonder. Er staan 3 oldtimers voor ons klaar uit de jaren 50. Er rijden in Cuba meer oldtimers rond dan auto's van de laatste jaren. Vaak is alleen de buitenkant authentiek en de binnenkant uit allerlei onderdelen opgebouwd van andere automerken, een buick uit 1950, kan goed een nieuwe motor hebben can een Ford.
Wij (Cora en Geraldine) stappen in de zwarte Chevrolet uit 1957, wij willen als laatste in de cabrio. We komen er ineens achter dat we Ineke missen en proberen onze chauffeur duidelijk te maken dat hij Eduardo moet contacten, we stoppen bij bijzondere, metershoge (ficus)bomen en Eduardo geeft aan dat zij ziek in het hotel is gebleven, handig als hij dat iets eerder had gezegd.
Volgende stop bij een park, waar Cubaanse rituelen plaatsvinden, kippen worden geslacht, op het hoofd van een persoon gelegd, langs het hele lichaam gehaald, belletjes gerinkeld, rode lapjes in een boom gehangen en servies gebroken, we vinden overal restanten van deze rituelen. Wel bijzonder en stinken daar pfff. Laatste stop bij het Hotel National de Cuba, een schitterend hotel uit vervlogen tijden, maar ook hier is het zwembad leeg. Wij stappen in de cabrio voor het laatste stukje terug naar het oude deel van Havana, misrekening, we rijden in sneltreinvaart terug en binnen 10 minuten zet onze chauffeur ons af. We gaan nog even een rondje oud Havana doen, drinken een koffie op een terras en nemen nog even een straatvoorstelling mee van steltlopers. We lopen naar de hop on hop off bus en rijden naar Chinatown, wat lastig te vinden, is niet zo duidelijk te herkennen. We willen inmiddels wel wat eten. Gaan een wat duister uitziende chinees naar binnen, wat een stampvolle zaak blijkt. Heerlijk gegeten en heel veel gelachen. Terug naar de hoho bus, stappen ruim een half uur later uit bij de begraafplaats, enorm groot en indrukwekkend.
Wachten vol spanning op de bus terug, zou de laatste bus zijn en het duurt nogal lang, wordt bijna donker, even spannend dus het is tenslotte Cuba, hier is alles anders.
Wordt nog even gered door de dames, zou zo onder een auto lopen, zou toch zonde zijn ;-).
Worden zo goed als voor ons hotel afgezet en besluiten nog een afzakkertje te doen op het terras na een geweldige dag samen.
Ineke, inmiddels weer wat opgeknapt, Henk en Elisabeth schuiven aan.
Drinken heerlijke mochitos en worden erg lollig.
Even opknappen op de kamer, koffer pakken en nog met z'n drietjes een klein hapje doen als afsluiting van de onwijs gezellige dag.
Slapen en morgen op voor een lange dag in de bus.