Zeg maar néé, dan worden het er twéé!

Italië, Pisa

Facultatief bezoek Pisa en/of Lucca, voor mij is het natuurlijk én :-), maar volgens mijn thuisreisleidster, is één keer Pisa gezien, alles gezien.

Het is voorlopig alleen Lucca geworden. Het ronselen is gelukt en ik ga met Adje, Theo, Nico, Ineke met de trein. De trein vertrekt van het station vlak bij de camping. De reis duurt ongeveer 20 minuten en een enkele reis kost €3,60 p.p. Uit de automaat op het station koop je met je bankpas een kaartje, als ik mijn 2 kaartjes heb (heen én terug), lukt het pinnen maar slecht bij de anderen, bij Adje zelfs helemaal niet en zij reist zwart mee :-), wel met de bonnetjes die uit de automaat komen, waarop staat dat de handeling niet gelukt is, dat is ieg iets. Nog afstempelen (met de automaat een gaatje erin maken) en de trein komt er al aan, vertrektijd had ik op internet gevonden.
Het moet geen hol-en vliegpartij worden en we gaan op ons gemakje rondkijken en ik natuurlijk mooie plaatjes schieten :-).

De stad werd in vroeger tijden bezocht door onder andere Julius Caesar en Pompeius. Maar ook tijdens de Middeleeuwen werd de stad vaak genoemd. Niet alleen tijdens pelgrimstochten, maar ook tijdens de bloeiende periode waarin Lucca bekend stond als handelsstad in textiel. Tegenwoordig is de stad vooral bekend vanwege de vele historische bezienswaardigheden, monumenten en uit de boeken van Dan Brown. Hierin staan meer dan eens verwijzingen naar werk van Dante Alighieri, de Florentijnse dichter die bekend werd om verschillende werken als 'La divinia commedia' en 'Inferno'.

Duomo di San Martino, al in de 11e eeuw werd er met de bouw gestart. Hoewel het bouwwerk een paar foutjes laat zien, is het toch een prachtig stukje geschiedenis geworden. De toren ‘campanile’ hoort eigenlijk nog een stukje hoger te zijn. En de bogen aan de voorzijde tonen duidelijk een meetfout. In de rooms-katholieke Duomo di San Martino zijn fraaie kunstwerken te ontdekken als ‘het Heilige Gelaat van Lucca’ een houten kruisbeeld en de graftombe van Ilaria del Carretto.

Het plein ‘Piazza dell’Anfiteatro’ is gebouwd op de restanten van een Romeins amfitheater. Via 4 poorten heb je toegang tot het plein.

Het volledige oude centrum van de stad Lucca wordt omzoomd met een stadsmuur. Al aan het begin van de vijftiende eeuw begon men aan de bouw van de stadsmuur om zo de destijds belangrijke stad te verdedigen tegen Florence. De ruim 4 km lange muur wordt tegenwoordig gebruikt voor stadswandelingen en als fietspad.

Aan de Piazza San Michele staat de statige San Michele in Foro kerk. De voorgevel wordt gedomineerd met een beeld van de aartsengel Michaël. Daar waar men veel nadruk heeft gelegd op de rijkelijk gedecoreerde buitengevels, is het binnen een stuk soberder. De overwegend Romaanse stijl bestaat uit ronde boogvensters, kleurrijke glas-in-lood vensters en een half ronde apsis met daarin een houten kruis uit de 12e eeuw.

Vanuit het station lopen we over en door de stadswal naar het oude centrum. Wij vinden het echt geweldig, veel moois te zien. We bekijken de Dom van binnen, prachtig, eigenlijk zelfs mooier dan de Dom van Milaan. De arena is een belevenis op zich, een groot plein met rondom panden die zijn gebouwd in een cirkel. Geweldig! We zijn Adje kwijt, maar zij is te vinden bij een van de souvenirs shops, ze verzamelt magneetjes en die zijn er hier genoeg te vinden. Ik koop een paar leuke dingetjes voor mijn plankje.
Adje is vaker op rit, ik heb het fluitje aan mijn rugzak ontdekt en zeg dat ik dat dan maar ga gebruiken om haar te roepen. Doe ik natuurlijk niet hoor :-), maar probeer het fluitje wel even, zo dat doet zeer aan je oren, zo'n hoog geluid
De hoge torens zie je van verre tussen de vele doorkijkjes. We lunchen heel gezellig en heerlijk in een klein steegje, lekker Italiaans biertje erbij, top.
Lopen op ons gemak door de steegjes terug naar het station, nog 3 kwartier wachten op de trein, dan pakken we maar een ijsje op een terras bij het station, geen straf.

Terug op de camping maken we ons op voor de gezamenlijke borrel van vandaag, gezellig en gezellig is het zeker, het kippenhok gaat weer los. Ik krijg een hele bak chips, omdat ik die zo lekker vind. Naast de ouderwetse borrelhapjes.

Ik besluit toch nog naar Pisa te lopen en daar iets te eten. Ik wil graag de Arno (rivier) met de bruggen nog zien. Er zijn meer liefhebbers, mijn favoriete medereizigers Marianne en Rien en Alie en Jan gaan ook mee, het wordt een gezellige avond op een heerlijk terras in de zwoele avondlucht. Genieten!!

Morgen weer op pad. Nog niets reisklaar gemaakt, dat doe ik morgen wel, nu eerst lekker slapen.