Dag 9

Zuid-Afrika, Hluhluwe

We gaan er voor het ontbijt op uit om het wildlife in de omgeving van de lodge te spotten, maar verder dan 4 giraffen en wat impalla's in de verte komen we niet.
Na het ontbijt rijden we naar een lokale school, waar kinderen uit de omgeving van 5 tot rond de 16 onderwijs krijgen. In een klein aantal lokalen krijgen 401 kinderen les van 11 leraren.
We gaan mee met de wandeltour naar Mbonise Cultural Village. Dit is een echte authentieke Zulu ervaring, waarbij we een goed beeld krijgen van de Zulu tradities en cultuur.
We mogen bij de bewoners binnen kijken. We zien het hutje van de moeder, grootmoeder en de baby's. Ook zien we het hutje waarin de Zuluceremonies plaatsvinden. Er zijn verschillende ceremonies bv voor de 21e verjaardag van een meisje, of een dilemma waarvoor hulp moet worden ingeroepen. Daarbij wordt een koe of geit geofferd, al naargelang de zwaarte van de reden van de ceremonie. Er wordt een soort mos in de brand gestoken, als de rook stijgt worden de "ancestors" of wel de voorouders aangeroepen.
Van elk geofferd dier wordt er een bot in het dak gestoken en het vlees gegeten. De vrouwen krijgen meer dan de mannen, omdat ze harder werken. Ze zorgen voor de kinderen, koken eten, werken op het land en halen water uit een put, een half uur verder en dat 2 x per dag. Ook wordt er zelf bier gebrouwen wat wordt gedronken bij de ceremonie, hierbij geldt dat de vrouwen minder bier krijgen dan de mannen, omdat ze helder moeten blijven.

We lunchen bij een prachtig hotel, waar we allerlei sandwiches krijgen, lekker, maar ook een niet te eten, ondefinieerbare soep, die Ben had aangeprezen als een niet te versmaden soepje met een bite. Brrrr ik ben er maar niet eens aan begonnen.
We hebben nog even tijd voordat we de bus in moeten en lopen even naar het dorpje, maken wat foto's van de plaatselijke bevolkingen en halen wat banaantjes bij de Spar. We maken een praatje met een mevrouw, zij vraagt ons het hemd van het lijf.

Op naar het Hluhluwe Imfolozi wilreservaat, waar we een gamedrive maken van ca 3 uur met een jeep, een van de oudste wildreservaten van Zuid-Afrika. Ook hier bevindt zich de ‘Big Five` en is er kans om de met uitsterven bedreigde witte neushoorns te spotten.
Het begint meteen met een klapper, we zijn nog niet 5 min in het park en we staan voor een kudde buffels, die hebben we nog niet van dichtbij mogen zien. En dan, wat een geluk, de witte neushoorn, een paar zelfs.
Niet veel verder een enorme olifant, wel heel dichtbij, Margreet vindt het zelfs een beetje angstig. Én wat een prachtig natuurgebied is dit, zelfs mooier dan het Krugerpark. Nog meer neushoorns, zij steken vlak voor de jeep de weg over, jeetje wat gaaf, om stil van te worden en dat zijn we dan ook even.
Boven het park gaat de zon prachtig onder en we sluiten de tocht af op het hoogste punt van het park. Het was weer een prachtige dag vandaag vol indrukken en bijzondere ervaringen.
Terug naar onze lodge, even relaxen, dineren en we mogen nog even genieten van een afscheidsdans voor een vertrekkende groep.

We werken nog even 2 dagen op de pins bij voor onze volgers en dan lekker slapen op ons helaas niet zo beste bed..........ik lig in een dal :-).