Dag 5

Nederland, Lauwersoog

Én kijk eens hoe ik vandaag wakker word :-) ik dacht jeetje wat is het licht, snel mijn dakluik open, maar het is de zon!!
Goed begin van de dag, even wakker worden nog.

Meteen maar een plekje gereserveerd op camping Exloo, voor zondag, wel zo fijn te weten dat er plaats voor me is, ik mag zelf zelfs een plekje uitzoeken waar ik wil staan, maar eerst hier nog genieten vandaag van mijn fietstocht naar Anjum en het Moddergat, ik heb er zin in. Ook probeer ik voor morgen te reserveren in Uithuizermeeden, ook al staat er op de site dat dat niet nodig is, maar daar minder geluk, vol. Je zou het toch niet geloven, waarschijnlijk zijn er heel veel pensionado's op pad ;-)

Na een ontbijtje buiten aan het water,
ga ik op (fiets)pad. Tot later.

Anjum is het eerste dorpje op mijn route, de Coöp onveilig gemaakt en wat eten en drinken gescoord voor vandaag. Mooi dorpje verder niet veel te beleven, op naar het Moddergat. Wat een prachtige rit, ik fiets een deel van de waddenroute. Zó mooi, je word er echt stil van, fiets heel dicht langs het wad, waar ik toch ook even op wil staan. Ik zie in de verte oude verrotte palen in het water staan, daar moet ik heen natuurlijk, maar wel over een paadje van 3 klinkers breed. Rustig aan dus maar. Het is meer dan de moeite waard.
In Moddergat zelf bezoek ik het "Fishershuus", na een heerlijke cappuccino op een terrasje, een museumpje van een aantal bewaard gebleven vissershuisjes.
Bij binnenkomst zit een dame wol te spinnen, waarvan prachtige truien, speciaal van hier, worden gebreid. Ik vraag haar of ze ook wandelwol heeft, wàt bedoelt u? zegt ze. Ik leg het haar uit en waar het voor dient. Oh pak maar hoor en ze geeft me een doos vol met ongesponnen wol, ongewassen en lekker vet. Ik heb een zakje vol, maar heeft wel een sopje nodig :-)
Misschien nog uitleg over 'wandelwol' natuurlijk had ik er ook nog nooit van gehoord voordat ik Vanja kende. Het wordt gebruikt om druk-en schuurplekken tegen te gaan bij het wandelen. Teen, hiel of ander deel van je voet inpakken met wol, het voegt zich om de plek en het gaat pijnlijke plekken tegen. Top voor mijn tere voetjes.

Een suppoost blijkt een waar verteller te zijn, zijn opa en oma bezaten één van de huisjes. Hij verhuisde van Amsterdam, de Pijp, naar Friesland, voor de liefde natuurlijk. Volgens hem is hij een van de weinigen die levend de pijp uit is gegaan, haha dé grapjas. Twee dames, die ik al eerder vandaag ben tegengekomen, hebben ook de grootste lol. Alleen op reis is toch niet zo erg. Ik amuseer me prima.
Een stukje verderop in Wierde, liggen voor de kust resten van een vissersboot die ooit is vergaan in een van de stormen, dus daar fiets ik ook nog heen, helaas het water is al te hoog, het wordt vloed en er is niets meer te zien. Wel direct aan de voet van de dijk een mooi kerkje, wat bijzonder is, want de kerk staat meestal in het midden van een dorp.

Tijd om terug te fietsen.
Ik fiets weer langs en door kudde's schapen, ze zijn het gewend, kijken alleen even opzij, zo van "wat doe jij hier" en grazen rustig verder. Neem een verkeerde afslag, alhoewel lopend zou het lukken, een paar treetjes over het hek, maar dat was me met fiets toch te gortig. Stukkie terug dan maar en de juiste weg weer op.

Na 40 km op de teller, is het heerlijk met de beentjes omhoog zitten, aan het water, in de zon, bij de camper.
Wat een topdag vandaag!

Na mijn wokhapje, de boel al een beetje op orde voor morgen. Alles op zijn plek, gas uit, fiets erop, ik kan morgen weer op weg naar de volgende plek in Uithuizen, met 2 stops onderweg.

Slaap lekker, tot morgen.