Dagtocht per boot naar eiland Sylt

Duitsland, Nordstrand

De Halligen vormen een groep (half)eilandjes in het noordelijke deel van de Duitse Waddenzee. Het betreft een tiental eilandjes die niet worden beschermd door dijken en daarom bij hoge vloed onder lopen. Hierdoor is een bijzondere natuur ontstaan. Op de kwelders vindt veeteelt plaats. *Verder leven de eilanders van het toerisme".

Ik heb een dagtocht geboekt en ga via de eilanden Amrum en Hallig Hooge, waar passagiers van de boot gaan en op de boot stappen, naar Sylt. Ik ga op het achterdek zitten, heb ik mooi uitzicht. Er is een Nederlands stel waar ik gezellig mee aan de klets raak, Monique en Buck, zij zitten in een huisje op een ander deel van het eiland. En jullie zullen het niet geloven, weten jullie het nog, de 3 stappen? Zij woont in het Bezuidenhout (Den Haag) waar ik jaren heb gewoond, in dezelfde buurt en ja, dat schept een band en geeft stof tot praten.
De boottocht is genieten, de Halligen, het prachtige weer én we zien zelfs zeehonden, al is het ver weg, maar toch.

Ik ga deze keer niet op de fiets naar de boot, want vanavond terug naar de camping in bijna donker, dat leek me niet zo'n fijn idee, dus Coco mag weer op de parkeerplaats.

Na 2,5 u op Sylt aangekomen en als je aan het kletsen bent gaat de tijd erg snel.

Met een gewone lijndienst ga ik naar Westerland, aan de andere kant van het eiland. Het stadje Westerland heeft drukke, gezellige winkelstraten, maar er is maar beperkt tijd om die te bekijken voor de rondrit over het eiland start, maar 3 kwartier vond ik eigenlijk wel lang genoeg, want dan wacht de dubbeldekkerbus voor een tocht over het eiland.
Het eiland is met zijn ca. 100 km2 de grootste van de Noordfriesche Waddeneilanden en biedt veel mooie uitzichten over het eiland, het Rantum bekken, waar we een stop maken en het mooie stadje Morsum. De rondrit voert verder het eiland over naar het noordelijke havenstadje List. Een gezellig plaatsje met vele terrasjes, hier krijgen we een lekker broodje zalm bij een (drukke )viskraam. Het uitzicht over het Deense Wad, het eiland Romo en de zandplaat Jordsand is prachtig. Op de terugreis naar Husum, komt je de met rietgedekte kapiteinshuizen tegen, die iets weg hebben van Engelse cottages en teruggaan naar een ver marine verleden. Kazernes zijn omgebouwd naar luxe woningen, die vaak bewoond worden door beroemdheden voor een week of 6 per jaar, bv Beckenbauwer heeft hier een kapitaal optrekje.
In Husum heb ik nog een uurtje de tijd voordat de boot terug vaart en ik ga er maar even bij zitten, in een ligstoel, op het strandje van een restaurant.

Als ik de boot op ga komen Monique en Buck net aanfietsen, zij hebben zo het eiland verkend. We gaan weer op het achterdek zitten en kletsen gewoon weer verder waar we vanochtend gebleven zijn. Terug naar Norderhaven, waar ik rond 19.40 u ben en Coco op de parkeerplaats op me wacht om naar Womo Nordstrand terug gaan.
Op de kade nemen we afscheid "vrienden voor 1 dag" zeggen zij, het was super gezellig! Én wat een prachtige dag, ik heb genoten van al het moois!

Om kwart voor 9 zit ik aan de zelf gemaakte kaiserschmarrn, helaas was het vistentje aan de haven al gesloten, maar dit smaakte ook prima.

Ik ga nog een stukkie lezen tot mijn ogen dicht vallen en ik denk dat dat niet heel lang gaat duren :-). Welterusten.

Hoi Yvonne! Gaaf verhaal! En een mooi verslag met foto’s van de dag! Gezellig zeker. Onze pasta was prima en toosten op een mooie en rijke ‘vakantie dag’! Goede reis en wie weet… tot ziens! Buck en Monique

Monique Göbbels 2023-09-05 22:21:55

Wat leuk dat je mijn blog gevonden hebt!