Dag 5 Via Puebla naar Oaxaca

Mexico, Puebla

We verlaten het Mountain hotel Taxco weer met de kabelbaan. We hebben een rit van ca 500 km voor de boeg zegt de reisbeschrijving, volgens google maps is het (maar) 353 km, we gaan het meemaken.
Onze volgende bestemming is het geliefde Oaxaca (uitspraak: ‘Wagaka’). Mexico’s culturele en culinaire hart. We maken een plas/koffiestop, koop meteen, cola en chips, bananen hebben ze niet helaas. Fijn dat we na ongeveer 3,5 uur rijden nog een tussenstop maken in het kunstzinnige Puebla, bekend om zijn uitgesproken barokke architectuur.

Puebla , voluit Puebla de Zaragoza , hoofdstad van Puebla estado (staat), centraal Mexico. Gesticht als Puebla de los Angeles in 1532, ligt de stad op een brede vlakte 7.093 voet (2.162 meter) boven zeeniveau, ongeveer 80 mijl (130 km) ten zuidoosten van Mexico-Stad. Het is verspreid over uitlopers waar van de Sierra Madre Oriental, tussen de vulkanen Matlalcueyetl (La Malinche) in het westen en Popocatépetl in het oosten. Sinds de Spaanse koloniale tijd wordt Puebla beschouwd als een militaire sleutel tot de controle over Mexico vanwege zijn strategische ligging op de route tussen Mexico-Stad en de haven van Veracruz in het oosten aan de Golf van Mexico. Het werd in 1847 bezet door Amerikaanse troepen tijdens de Mexicaanse oorlog. Tijdens de Slag om Puebla (5 mei 1862) werden binnenvallende Franse troepen daar afgeslagen door een veel kleinere Mexicaanse strijdmacht onder bevel van generaal Ignacio Zaragoza; daarna werd de stad omgedoopt tot Puebla de Zaragoza en op 5 mei (Cinco de Mayo ) werd een Mexicaanse nationale feestdag. De gebroeders Serdan van Puebla speelden een belangrijke rol bij het initiëren van deMexicaanse Revolutie in 1910. Puebla is herhaaldelijk beschadigd door sterke aardbevingen, maar er zijn talloze gebouwen uit het koloniale tijdperk bewaard gebleven in het stadscentrum met een rasterpatroon, dat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Werelderfgoed in 1987. Veel van deze structuren bevatten decoratieve geglazuurde Talavera-tegels, geïntroduceerd door vroege bewoners uit het gebied van Talavera de la Reina, nabij Toledo, Spanje. De 16e-17e-eeuwse kathedraal van de Onbevlekte Ontvangenis op het centrale plein is een van de grootste en meest sierlijke kerken van Mexico en heeft een onyxaltaar dat rond 1799 is uitgehouwen door de in Spanje geboren beeldhouwer Manuel Tolsá. Andere bouwwerken uit het koloniale tijdperk zijn de kerk van Santo Domingo, met zijn uitgebreide bladgouden kapel van de rozenkrans, en het franciscaner klooster van Cuauhtinchan (1528-1554). Jezuïeten stichtten in 1578 een college in de stad, wat bijdroeg aan de reputatie van de stad als intellectueelcentrum. Er zijn meer recentelijk opgerichte culturele instellingen te vinden. Puebla was lang het commerciële centrum van een belangrijk agrarisch district (maïs, suikerriet, katoen, vee) en was ook een vroege productiestad, bekend om zijn traditionele onyxproducten, Talavera-tegels, aardewerk, glas en textiel. De economie van de stad is nu afhankelijk van een mix van productie en diensten.

Op weg naar het centrum blijft de bus steken, de voorkant kan de kuil in de weg niet nemen, dus allemaal uitstappen en het laatste stuk lopen.

Puebla is ook de stad van de authentieke Mole Poblano: een kruidige saus op basis van chocolade, die ik eerder deze week op de boottocht al heb geproefd. Het is Mexico’s nationale saus voor feestelijke gelegenheden. Mexicanen eten de saus vaak met kip of kalkoen. Er bestaan veel varianten. De lokale versie van Puebla is het beroemdst.

We lopen rustig door de oude straten en bekijken de gevels met geglazuurde ‘talavera’-tegels, de kathedraal op het grote plein en de Santo Domingo-kerk met zijn volledig gouden Kapel van Rosario.
Wat een pittoreske plaats! Begrijpelijk dat UNESCO Puebla op de Werelderfgoedlijst zette.

Na dit bezoek vervolgen we de reis naar Oaxaca, en komen voorbij aan de vulkaan "Popocatépetl", helaas is het inmiddels bewolkt en is de vulkaan niet te zien. Het gaat zelfs af en toe regenen, niet noemenswaardig maar toch.

We komen vroeg in de avond aan en verblijven 2 nachten in Hotel Oaxaca Real, C. de Manuel García Vigil 306, RUTA INDEPENDENCIA, Centro, 68000 Oaxaca de Juárez, Oax., Telefoon: +52 951 506 0708, het ligt op een ideale locatie in het centrum van Oaxaca, waardoor alle bezienswaardigheden op loopafstand zijn. Zo ligt de Santo Domingo kathedraal bijvoorbeeld maar op 200 meter afstand van het hotel, de Zócalo (centrale plein) is een paar minuten lopen en ook verschillende overdekte markten zijn gemakkelijk te voet bereikbaar.
Dit sfeervolle hotel is een gerestaureerd koloniaal herenhuis. Er is hier een binnenplaatsje met een leuk buitenzwembad. Geniet van heerlijke regionale gerechten in het restaurant en ontspan met een verfrissend drankje op het dakterras. Bij de 24-uursreceptie staan de medewerkers klaar om uw vragen te beantwoorden en er is tevens gratis WiFi beschikbaar in de gehele accommodatie. De eenvoudige, maar nette en schone kamers beschikken over tv, kluisje en een badkamer met bad/douche en toilet.

Fijn dat we twee nachten Oaxaca slapen, zo genieten we optimaal van deze koloniale highlight.

Het was een lange dag en vanmiddag hebben we al warm gegeten, dus vanavond doe ik niets. Lekker relaxen op mijn kamer, dat heb ik nog niet gedaan vandeweek :-). Beetje hangen, schrijven, lezen, muziekje luisteren en de dag aan me voorbij laten gaan.

We hebben het heel gezellig met elkaar, maar nu even rust na een lange busdag.
Veel gelachen met Eddie, José en Ilonka.