Ik heb er zin in

Italië, Marina di Ravenna

Er is een facultatieve excursie naar Ravenna (naar enkele Werelderfgoed monumenten) gepland, rondleiding met toelichting door de Nederlandstalige gids Ludwin (bijzondere naam én een bijzondere man, in elke zin zegt hij mmmm, of had ik dat in Bologna al verteld? Want daar heeft hij ons ook rondgeleid), maar hij weet heel erg veel en kan het leuk vertellen, er wordt naar hem geluisterd!

Tijdens het kennismakingsweekend had ik bedacht niet mee te gaan, maar door het uitvallen van Piet is er een plekje vrijgekomen en heb ik besloten om toch mee te gaan
Ik had het gevoel dit niet te willen missen, geluk bij een ongeluk, helaas voor Piet, hij heeft een slijmbeursontsteking in zijn heup.

De bus gaat vlakbij de camping naar het centrum, buskaartjes zijn weer geregeld. Bushalte (lijn 70) bij de uitgang van de camping links. In een kleine 20 minuten zijn we op de plek waar we moeten uitstappen (op de hoek van het Piazza Caduti per la Liberta).

Maar liefst 8 bouwwerken in Ravenna behoren tot het UNESCO Werelderfgoed. Het historische centrum staat dan ook bol van bezienswaardigheden. Ravenna wordt ook wel de stad van de mozaïeken genoemd en deze naam klopt. Veel kerken en gebouwen zijn versierd met fascinerende beelden, gemaakt van stukjes gekleurd marmer. In de 5e eeuw werd Ravenna de hoofdstad van het West-Romeinse rijk. Toen begon ook de belangrijkste periode van de mozaïek kunst. Deze periode zou 2 eeuwen duren.
In het Mausoleum van Galla Placidoe zijn de wereldberoemde vroegchristelijke en Byzantijnse mozaïeken te bezichtigen.
De Basiliek van San Vitale staat bekend als een van de mooiste kerken. De bouw vond plaats in het midden van de 6e eeuw. De vorm van het gebouw is bijzonder, namelijk een achthoekige vorm, terwijl de meest voorkomende vorm voor dergelijke gebouwen een rechthoekige is.
De Basiliek van Sant Apollinare Nuova, gebouwd in de 7e eeuw, is ook een interessant gebouw.
De kerk van Santo Spirito heeft een schilderachtige tuin, die het bezoeken waard is.
Het mausoleum van Theodoric heeft zonder twijfel de meest bijzondere architectonische structuur van de stad. Het buitenontwerp is tienhoekig, maar binnen is het mausoleum perfect rond.
Naast deze bezienswaardigheden kun je een tocht maken naar de Basiliek van Sant 'Apollinare-in-Class. De Basiliek ligt ongeveer 8 km van het centrum van de stad.
Vlakbij vindt je ook het graf van de Italiaanse dichter Dante Alighieri.

We moeten bij de eerste kerk op onze route de qr code laten checken en krijgen dan direct een groene sticker voor de andere kerken. Goed geregeld.

Wat ben ik blij dat ik mee ben gegaan, de ene kerk is nog indrukwekkender dan de andere, we kijken onze ogen uit. De mozaïeken zijn echt schitterend en dat terwijl de meeste al 1500 jaar oud zijn.
Een voordeel van Corona is dat je nooit lang hoeft te wachten en het niet zo vreselijk druk is, zodat je alles goed kunt bekijken. Ook hier gelden tijdsloten, ze laten zelfs de wekker aflopen, als je tijd om is :-).

We genieten van een cappuccino op een leuk terras, de bediening is een beetje chaotisch, maar de koffie en muffin zijn heerlijk.
We horen roepen en er wordt gezwaaid, staan ineens Marianne, Adje en Jo voor onze neus, zij zijn op de fiets gestapt.

We zijn inmiddels best moe geworden van al die kerken, Ludwin sluit af en wij lopen terug naar de bushalte. Koop nog een heerlijk broodje en 2 bladerdeeg hapjes, dat straks eerst maar even nuttigen op de camping.

Bijkomen en dan heerlijk een paar uurtjes naar het strand. Het grootste deel van de groep heeft daar de dag doorgebracht.
Ik lig en val gewoon in slaap, als ik wakker word zegt Marianne, zozo allebei vertrokken, ook Rien was kerkenmoe :-) :-).
Marianne geeft me een mooie oesterschelp als aandenken aan hen, wat lief!!

Ik pak lekker de fiets en ga naar de haven, er is hier een fiets/voetpad, beetje vreemd, de voetgangers lopen breeduit, als fietser krijg je niet echt de ruimte én het is maar aan één kant van de weg, van fietsen hebben ze hier nog geen kaas gegeten. Ik wil graag de visinstallaties zien en fotografen natuurlijk. Ze zijn gebouwd aan een lange Pier, ik heb deze nog nooit gezien, heb zelfs geluk, bij een worden de netten gehezen, maar er zit helaas geen vis in.

Terug naar de camping, eerst lekker eten en dan de camper weer rijklaar maken, alles op z'n eigen plekje. Nog een kopje thee bij de buren en dan is deze topdag alweer om.

Welterusten tot morgen!

Ha Yvonne, Ik heb je bezoek aan Ravenna net weer zitten lezen. Mooie stad dus. En wat heb je een mooi weertje erbij. dat doet de foto's goed. Ze zijn prachtig. Ik vroeg mij af of er ook nog caravans tussen zitten of heeft iedereen een camper? Je bent er bijna! Groet, Ron