De Palingroute

België, Temse

Margreetje heeft thuis deze gave route gevonden langs de Schelde, ziet er top uit. En na de mooie korte route van gisteren, beloofd het zeker bijzonder te worden. Het weer werkt ieg weer mee! Zo'n 40 km, dus tijd genoeg om af te stappen voor foto's, eten en drinken. Gezellig!!

Vanavond gaan zij weer huiswaarts en ik morgen richting Boulogne sur Mere.
Maar eerst vandaag genieten!

Tot vanavond voor een uitgebreid verslag :-).

En wat een gave tocht was het. De knooppunten klopten precies, mooi uitgezet en duidelijk zichtbaar aangegeven. De route begint dichtbij, eerst de Scheldebrug over, een stukje verder langs kasteel Marnix de Saint-Aldegonde.

Het kasteel (een waterburcht) in Bornem, ligt aan de Oude Schelde, een zijarm van de Schelde die in de 13e eeuw is afgesneden van de rivier. Het staat op de oude fundamenten van een burcht uit de 10e of 11e eeuw, die bescherming moest bieden tegen de invallen van de Noormannen.

Verder langs het oude gemeentehuis in Weert met het naastgelegen pand "de zilverreiger", beide nu een restaurant.
Het eerste pontje wordt genomen, we zijn net te laat "ff wachten".
Margreetje had kleingeld verzameld voor de 4 pontjes die we vandaag gaan nemen, maar niet nodig, gewoon gratis hier :-).
Restaurant Groenendijk, ook daar moeten we even stoppen en wel om het bord te fotograferen, Margreet verschuift de plant wel even voor me, de eigenaar kijkt met een glimlach toe.
Ook de Belgen hebben een waterplan "het Sigmaplan" in het kort, het principe van een gecontroleerd overstromingsgebied bij hoogwater creëren. Echter de droogte van nu hadden ze niet bedacht. Veel drooggevallen delen in de Schelde, gelukkig heeft de Schelde 6 m getijdeverschil.
Door het Sigmaplan krijgen we wel te maken met een wegomlegging, die ons ook het tweede pontje laat missen en helaas er is ook nog een middagpauze, dus een uurtje niets doen. Gelukkig is er een bankje.
Mariekerke waar we later aankomen met de pont is een vissersdorp, daar werd gretig op paling gevist, maar een palinghandel zijn we niet tegengekomen vandaag! We passeren het praalgraf van schrijver Emile Verhaeren, kennen jullie hem? Nou wij niet, dus laten we zijn graf aan ons voorbij gaan.
Het is tijd voor een lunchhapje, bij een leuk Cafe met binnentuin, genieten we van een croque Monsieur/Madame en een 0.0 biertje.
Bij het volgende pontje hebben we mazzel, maar een minuut of vijf wachten, inmiddels zijn we in Baasrode met 6 doorgangen (sloppen) in de dijk, die met eiken balken afgesloten konden worden om zo het water tegen te houden.
Nog een stopje voor een heerlijk (echt) biertje en op voor het laatste stukje van onze route.
Het laatste pontje, waar we direct op kunnen en wat ons brengt naar de omgeving van Hamme, naar de Bunt, een prachtig natuurgebied met watertjes overgebleven uit de tijd van de turfwinning. Ruim 40 mooie km's later komen we weer terug op de camperplaats.

Nog even wat drinken, de fietsen op de auto en Kees en Margreetje keren weer huiswaarts. "Het waren twee hele leuke dagen".
Ik morgenochtend weer reisvaardig maken voor de tweede stop.

Ik zit lekker in het zonnetje en denk wat hoor ik, een enorme camper € 313.000,-- groot, echt waar, met uitschuifbare zijkanten. Mijn camper kan er denk ik 3x in, maar ik zou niet willen ruilen. Er komen nog een stuk of 3 joekels bij, met aanhanger en wel en ik denk "daar gaat mijn rust". Mijn overbuurman heeft al direct ruzie met de uitschuifmeneer, maar het valt allemaal reuze mee, rust weergekeerd.
Met een lekker soepje erbij, heb ik alles goed kunnen volgen :-) :-).
De ijsboer komt ook nog voorbij, de dag kan niet meer stuk. Ik heb genoten!

Margreet en Kees zijn weer veilig thuis en ik zeg "welterusten".