Dag 15 Yangon via Singapore naar Amsterdam

Myanmar, Yangon

We hebben nog de tijd, voor we moeten vertrekken, kunnen we nog een wandeltocht maken door Yangon, langs een Chinese en een Hindhu-tempel, een synagoge, voor slechts 7 Joden in heel Yangon, een katholieke kerk en een moskee te maken. Bijzondere kennismaking met spirituele tradities, culturen en geloven.
Een mooie afwisseling met het Boeddhisme.

We lopen door de Chinese wijk, waar het een drukte van jewelste is. Veel handelswaar en eetstalletjes, een kleurrijk geheel.

We zien het lokale ziekenhuis waar 3000 bedden zijn. De hygiëne is zeer slecht. De artsen zijn goed opgeleid, studie meestal afgerond in Engeland.
De apparatuur is echter te slecht voor woorden, zodat de gezondheidszorg veel te wensen overlaat.
Slechts 17% van de staatskas komt bij de gezondheidszorg terecht, de rest is voor de militairen. Veranderingen zijn een stip aan de horizon.

Wandelend door de stad is ook het koloniale verleden duidelijk zichtbaar, van 1852 tot 1948 stond de stad onder Britse invloed. Het Secretariat gebouw (onder constructie), het Strand Hotel, waar elke kamer geschiedenis heeft.
We willen even binnen kijken in het Strand hotel, maar zonder iets te drinken mogen we niet naar binnen, klantvriendelijk, maar niet heus, in het duurste hotel van Birma is dat niet aan de orde dus, ze kunnen een voorbeeld nemen aan de gewone bevolking, die bijna niets hebben, maar altijd even vriendelijk zijn! En het hoofdkantoor van de Myanmar railway, gebouwd in Victoriaanse stijl, herinneren aan deze tijd.
Helaas wordt er nog veel te weinig geld geïnvesteerd in het opknappen van deze prachtige gebouwen.

We komen een delegatie, strak in het pak tegen, duidelijk Nederlanders, ik spreek ze aan, ze komen iets verkopen in de waterbouw, daar zijn we tenslotte goed in. Leuk hoor.

Terug naar het hotel, waar we ons nog even lekker kunnen opfrissen op onze kamer (late check-out), lekker schoon op weg naar huis.

Transfer naar de luchthaven van Yangon voor de terugvlucht van 17.35 uur naar Singapore, waar we om 22.10 landen en met maar een korte tussenstop deze keer om 23.55 uur weer doorvliegen. Ik check met Ina en Frans in, zitten we bij elkaar, wel zo gezellig! Een prima vlucht gehad met het bekende vliegtuighapje, kip met rijst en fruit toe.
Weer fijn een nachtvlucht verder naar Amsterdam, lekker slapen, net het gebruikelijke recept, morgenvroeg weer op Hollandse bodem. Lijkt kort, maar ik ga natuurlijk weer 7 uur terug in de tijd.

Met de trein naar huis, Vanja kan me helaas niet ophalen.