Dag 3 Excursie Ostia Antica

Italië, 00124

Vandaag staat Ostia Antica op het programma, een must voor archeologieliefhebbers én natuurlijk dan ook zeker voor mij! We bezoeken de vindplaats met een Nederlandse gids die ons daar opwacht. We kunnen er met de fiets of lopend naartoe, het is slechts 2,5 km van onze camping. Het is een grote archeologische vindplaats.

Ostia (afgeleid van ostium: riviermonding) ligt aan de monding van de Tiber, op circa dertig kilometer van Rome. Het is gedurende de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk de haven van Rome. Via Ostia komt het grootste deel van de goederen en het graan de hoofdstad binnen.En is tegenwoordig een enorm archeologisch park van 100 hectare met vele opgravingen. Vanuit Rome is dit een leuke dagexcursie, waar u in alle rust uren kunt dwalen tussen talloze ruïnes. In de 7e eeuw voor Christus werd de havenstad gesticht voor de handel en als militaire basis, maar met name in de 2e eeuw na Chr. is de havenstad enorm gegroeid. Doordat de haven in de 2e eeuw n. Chr. langzaam dicht slibde stroomde de stad, die in de hoogtijdagen ruim 100.000 mensen huisvestte, langzaam leeg. Ostia Antica is een van de best bewaarde Romeinse steden van Italië, ondanks dat de verlaten stad geregeld gebruikt en leeggehaald werd als vindplaats voor marmer, zuilen en andere bouwmaterialen. Mocht u tijdens uw bezoek denken “Waar is de zee?”, door de langzaam verschuivende kustlijn ligt de zee nu een paar kilometer verderop. Ook de loop van de hoofdrivier van de Tiber is verschoven. In het archeologische park van Ostia Antica komt u tal van oude opgravingen tegen zoals een theater van Marcus Agripa voor 3000 man, tal van woningen, thermen en tempels en nog tal van mozaïeken. Op dit moment is waarschijnlijk tweederde van de oude stad blootgelegd door opgravingen. De stad beleeft haar hoogtepunt in de tweede en derde eeuw na Christus wanneer diverse keizers, waaronder Hadrianus en Trajanus, de stad nog verder verfraaien en uitbreiden. De aanleg van een nieuwe haven voor zeeschepen, slechts enkele kilometers ten noorden van Ostia, betekent een geleidelijke neergang van de oude havenstad. Aan het einde van de vierde eeuw begint de stad langzaam achteruit te gaan. Het aantal inwoners daalt, mede als gevolg van de ontwikkelingen in het Romeinse Rijk. Vanaf de achtste eeuw is er nog maar weinig over van de stad, en dient het vooral nog als vindplaats voor bouwmateriaal.