Morgen mag ik weer!!

Nederland, Gouda

Mijn koffer staat gepakt, ja, deze keer een koffer en niet mijn reistas. De tas is niet fijn voor als ik met de trein h.e.w. naar Schiphol moet, teveel onhandig gesjouw, dus ik had een middelmaat koffer aangeschaft, knal kobaltblauw, dus niet over het hoofd te zien :-). Mét cijferslot en dat was nog even wat. Thuis de code ingevoerd volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzing en ik voelde het al aan mijn water, dat gaat niet werken, idd koffer gaat niet meer open, bellen naar de kofferzaak "komt u maar terug, u mag hem omruilen, alléén wel uit coulance hoor, want de code instellen is op eigen risico", jaja, hoezo coulance, het slot zou ook gewoon kapot kunnen zijn, toch? Het werd een lichtgevend groene, de blauwe was er niet meer, maar net zo opvallend ;-). Ik laat de verkoper nu zelf de code maar instellen en gelukkig met de nieuwe lukt het wel en daar loop ik dan met mijn lichtgevende koffer door de stad, zelfs in het donker zou je me zien, misschien wel alléén de koffer dan :-).

Niets vergeten denk ik, het inpakken is toch een soort routine geworden :-), dit is inmiddels mijn 15e verre vliegreis (vanaf 2007).
Fotospullen, powerbanks en papieren in mijn rugzak, kleding, snoertjes, toilet spullen, wat te eten en snoepen in de koffer. Ik ben er weer helemaal klaar voor.

Vandaag nog een druk dagje. Naar Grea (kapper) en Coco wegbrengen voor een kleine beurt en de nodige APK. Zij mag blijven logeren totdat ik weer terug ben, heel fijn. Ik ga met de bus terug, Veldhuizen (camperdealer) brengt me naar het busstation in IJsselstein, heel fijn, maar het kost even tijd. Gelukkig vandaag geen stakingen.
Huis is op orde, bed schoon, was gedraaid en gestreken, dus ik kan over 17 dagen thuiskomen in een net huisje. Mijn plantjes worden weer (heel lief) door mijn vriendje van boven, Martin, verzorgd.

Ik begin maar vast weer met een stukje historie, er is heel veel te vertellen over Mexico uit een lang, ver verleden, ik heb het beperkt gehouden, anders raken jullie de draad nu al direct kwijt en lezen jullie morgen niet verder, dat zou zonde zijn, toch ;-). Maar het vetgedrukte kun je natuurlijk altijd overslaan, dat is pure info over de plek waar ik die dag geweest ben en voor mij de voorbereiding, maar interessant is het natuurlijk wel :-).

Mexico (Spaans: México), officieel de Verenigde Mexicaanse Staten, is een land in het zuidelijke deel van Noord-Amerika. Het wordt in het noorden begrensd door de Verenigde Staten; in het zuiden en westen door de Stille Oceaan; in het zuidoosten door Guatemala, Belize en de Caribische Zee; en in het oosten door de Golf van Mexico. Mexico beslaat 1.972.550 vierkante kilometer, waardoor het 's werelds 13e grootste land per gebied is; met ongeveer 126.014.024 inwoners, is het het 10e meest bevolkte land en heeft het de meeste Spaanstaligen. Mexico is georganiseerd als een federale republiek, bestaande uit 31 staten en Mexico-City de hoofdstad is. De oorspronkelijke bewoners van Mexico zijn de kleinkinderen van de mensen die ± 20.000 jaar geleden uit Azië naar het toen nog onbewoonbare Amerika gingen. Ze kwamen door de Beringstraat, (de smalle doorgang tussen Siberië en Alaska). Heel langzaam gingen enkele stammen naar het zuiden, tot ze bij Mexico aankwamen. Daar bleven ze wonen, omdat ze daar veel dingen konden verbouwen. De prehistorie van Mexico gaat millennia terug. De vroegste menselijke artefacten in Mexico zijn stukjes stenen werktuigen, gevonden in de buurt van kampvuurresten in de Vallei van Mexico en radiokoolstof-gedateerd op ongeveer 10.000 jaar geleden. De vroegste complexe beschaving in Mexico was de Olmec- cultuur, die vanaf ongeveer 1500 v.Chr. Bloeide aan de Golfkust. In de tijd van Columbus (rond 1460) waren de Azteken het machtigste volk van Mexico. De Maya's, ook zo'n stam, hadden het beeldschrift uit gevonden en ze hadden een nog betere kalender dan wij nu hebben. Ook waren ze al heel ver in de sterrenkunde! De Azteken namen veel van die culturen over. De fantastische bouwwerken in de oerwouden hebben ze nooit gevonden. Nu nog vinden de mensen de bouwwerken, tempels en piramides heel erg bijzonder. In 1591 kwam de Spaanse veroveraar Hernán Cortés met zijn mannen aan in de hoofdstad van het azteken-rijk. Hij was uit op het goud en zilver dat in Mexico te vinden was en hij wilde dat iedereen katholiek werd. In 1521 werd de hoofdstad veroverd en vernietigd. De Spanjaarden bouwden een nieuwe hoofdstad en noemde die Mexico-stad. Mexico werd een kolonie van Spanje. De Indianen hadden het erg zwaar. Ze werden gedwongen om als slaven te werken of ze moesten de mijnen in. In het begin van de 19 de eeuw (1800-1900) werden steeds meer inwoners van Mexico ontevreden. Ze wilden niet langer dat de Spanjaarden de baas waren in hun land. In 1810 kwamen duizenden mensen in opstand. In 1821 werd Mexico onafhankelijk. De volgende 40 jaren waren erg zwaar, het land had hoge schulden, er waren burgeroorlogen en niet minder dan 56 regeringswisselingen. De machtigste was dictator Generaal López de Santa Anna. In 1855 werd hij afgezet. Toen kwam Benito Juárez en was president van 1857 tot 1864 en van 1867 tot 1872. In 1876 kwam dictator Porfirio Díaz aan de macht. Hij behield deze 34 jaar. Hij verbeterde de economie van het land, maar de armen verloren hun basisrechten. Al het land en de rijkdommen werden beheerd door ongeveer 20% van de bevolking. De grote armoede en de roep om het land te hervormen leidden tot een heftige revolutie. De hervormingen begonnen toen Lázaro Cárdenas in 1934 president werd. Een van de eerste dingen die hij deed was het verdelen van de grote landgoederen en de herverdeling van het land. Mexico streefde naar internationale erkenning van zijn prehispanic erfgoed, en heeft er een groot aantal UNESCO-werelderfgoedlocaties, de grootste op het halfrond. Het bestaan ​​van een hoge inheemse beschaving voorafgaand aan de komst van Europeanen heeft ook invloed gehad op het Europese denken.

Mochten jullie nog meer :-) :-) over de Mexicaanse geschiedenis willen weten, want die is best lang, WIKIPEDIA, geeft antwoord.

Zoals jullie op het routekaartje van mijn reis kunnen zien, bereizen we alleen het zuiden van het land en daar is al zóveel te zien en te beleven.

Ik ben benieuwd naar het eten, want ja, maïs en bonen lust ik niet, maar er zal vast nog genoeg anders te proeven zijn.
Natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar mijn (19) reisgenoten en de reisleider, het is toch altijd weer een verrassing. Na elke reis denk ik "wat heb ik toch weer een leuke en lieve mensen ontmoet en wat heb ik veel mogen beleven, het kan niet beter", het wordt weer anders, maar vast niet minder leuk, dat weet ik zeker!

Tot morgen, bij het begin van mijn nieuwe avontuur!

Gaaf Yvon, geniet er van!

Loes 2023-03-07 09:29:37

Ha Yvonne, Eindelijk gaat het weer beginnen. Ik kijk weer uit naar je verhalen. Goede reis en tot schrijfs. Hou je haaks! Ron

Ron 2023-03-07 09:37:59

Meid wat ben je toch een avonturier! Fijne reis! Liefs

Angela 2023-03-07 10:00:10

Geniet ervan! Bij ons zullen heel veel herinneringen boven komen, wij hebben deze reis ook al eens gedaan!

Imke 2023-03-07 11:09:20

Wat Heerlijk voor jou, dat je naar het zonnige Mexico kan vertrekken. Het is een wonder mooi, je zal het heerlijk van genieten, ook van het eten. Groetjes

Chris melis 2023-03-07 11:39:48

Op naar een nieuw avontuur, ben heel benieuwd!

Thea 2023-03-07 11:46:19

Leuk dat jullie er weer bij zijn!!