Dag 6 naar Nuwakot नुवाकोट

Nepal, Nuwakot

5 uur loopt de wekker, maar ik ben al vroeger wakker, wil nog even buiten kijken hoe de stad ontwaakt. Er wordt al volop gebeld voor het gebed. Zowel kleine belletjes, als reuze klokken klinken en zorgen voor een natuurlijke wekker, al vanaf half 4, ze zijn er betijds bij hier. Maar mijn oordopjes hebben dát tegengehouden gelukkig, 5uur is al vroeg genoeg!.
Een kopje thee of koffie staat voor ons klaar en een doos met een ontbijtje voor onderweg. Appel, banaan, heeeel hardgekookt ei, pakje sap en twee gortdroge boterhammen met helemaal niets. Gelukkig heb ik worstjes bij me.

Onze koffers worden per tractor naar de bus gebracht en wij lopen naar de bus, die buiten het plaatsje op een parkeerplaats op ons wacht.

We zijn klaar voor de vroege rit over een, wat een abominabel slechte weg blijkt te zijn.

We verlaten de Kathmanduvallei en gaan voor twee nachten op weg naar de verborgen parel Nuwakot. Niet alleen ligt het plaatsje spectaculair, we kunnen er ook een glimp opvangen van het échte Nepalese leven van alledag.

We moeten op tijd vertrekken om de wegafsluitingen na Kathmandu voor de zijn.
En aan de weg gewerkt wordt er, dat is duidelijk, km's lang een zandweg met diepe kuilen en grote keien, een bumpy road welke zo thuis zou horen in een programma "helse wegen"!
Een aantal van ons staan in de bus om de schokken op te vangen.

2 plasstops,waarvan 1 met een heerlijke coffeeshop maken veel goed.

Nuwakot (1250m) is a town in Nuwakot district of central Nepal, located above the Trisuli and Tandi Rivers. Located just 75 km west of Kathmandu, this historic town was once the capital of the Valley in the days before the unification of Nepal by Prithvi Narayan Shah, and for more than 1,000 years the hilltop had served as a lookout and fort (kot) guarding the western entrance to Kathmandu Valley. Nuwakot served as an important trading hub for the Malla kings of the Valley, and was along a major transit route used for trade between India and Tibet (via Kerung).
Because of its significance, the fort was a target for conquest by neighboring kingdoms, including the Kingdom of Gorkha. The founder of modern Nepal, Prithvi Narayan Shah attacked and finally captured the hill fort in a surprise attack on September 26, 1744. The Malla king Jaya Prakash Malla made one final attempt to win back Nuwakot the following year after Malla forces under Kasi Ram Thapa had defeated the Gorkha army at Naldum. However, the Gorkha army was able to repel the attack and secured Nuwakot as a permanent fort under Gorkha control. Nuwakot would afterwards serve as one of the key staging grounds for the eventual conquest of all three Malla kingdoms in the Kathmandu Valley (Kathmandu, Patan, Bhadgaon), which fell between 1768 and 1769 to Prithvi Narayan Shah.
Nuwakot has featured in several prominent moments of Nepali history. Chinese forces under General Fu-k'ang-an nearly captured Nuwakot during the Nepal-China conflict in 1792. It was also the location of the first meeting between the British envoy Captain William J. Kirkpatrick and the acting Regent Bahadur Shah in 1793, shortly after the war with China ended. The current seven-story Nuwakot Durbar and surrounding complex was expanded in the 18th Century by Prithvi Narayan Shah to support the growing trade routes linking Kathmandu with India and Tibet.[5] Built in the Malla style, the architecture of the complex is divided into the main palace, the Bhairab Temple, as well as other temples and shrines. In 2008 the site was submitted for consideration as a UNESCO World Heritage Site. Some of the temple complexes and buildings were damaged in the 2015 Nepal earthquake.

We verblijven in The Famous Farm. Slapen in deze accommodatie is al een unieke ervaring op zich. De gemoedelijke sfeer en het vriendelijke personeel maken het verblijf hier erg prettig. Ik verblijf in een van de drie comfortabele boerderijen. Het beschikt over een receptie, bar, restaurant en tuin. Eenvoudige kamers met badkamers voorzien van bad of douche en toilet én wifi, niet zo best, maar toch het is er.

5 uur later worden we gastvrij ontvangen op de boerderij, wat een prachtige plek. Wel even onthaasten van de drukte in de stad, naar de rust op de boerderij.
Voor de overlast van de rit worden we getrakteerd op een heerlijk lunch. Even uitbuiken en wat later wandelen we op ons gemak naar het dorpje. Met enkele tempels en een koninklijk paleis uit ver vervlogen tijden. Ook hier veel vernietigd en beschadigd door de aardbeving, maar hier wordt hard gewerkt door de lokale bevolking.
We maken een praatje, nou ja praatje, we verstaan elkaar natuurlijk helemaal niet, met een aantal lokale dames. Vooral Karin krijgt de aandacht, zij heeft het koud en wordt maar even warm gewreven, grappig en lief.
Bij terugkomst even gezellig een drankje met een aantal van de groep, er wordt wat afgekletst en gelachen, wat een geluk toch, weer leuke medereizigers te hebben getroffen. Ook nu zitten er wel weer een paar hele bijzondere bij, maar een Annie, nee deze reis niet geloof ik :-)

Het diner was heerlijk en heel gezellig.
Olielampen op de prachtig gedekte tafel, in de koele avondlucht op de veranda, hij luxe kun je het hebben! Wat een fijne plek hier.

Naar mijn kamer, lekker op bed, onder de klamboe, even bellen, appen en pindatten.
Morgen gaan we verder met ontspannen.
Slaap lekker.

Sorry voor het info stukje in het Engels, vertaling volgt later.