Dag 4 Shiraz شیراز , nachtegalen, rozen en druiven

Iran, Shiraz

Shiraz. Stad van de dichters Hafez en Saa’di.

Bij het ontbijt wordt onze "schoonheid" ook bijgehouden, we krijgen rozenwaterthee, schoonheid komt van binnen!
Na het ontbijt, wat een stuk beter is dan de eerste 2 dagen, gaan we met de bus naar een van de mooiste moskeeën, de Nasr al Molk. We zien de madrassa, het Arabische woord voor school, zowel seculier als religieus. In de westerse wereld wordt madrassa gebruikt voor een Koranschool. Dit is een religieuze school waar de islam wordt onderwezen. De eerste madrassa werd in 1067 gesticht in Bagdad. Wereldwijd zorgen deze religieuze madrassa's voor volledig gratis onderwijs, voedsel en kleding voor 1,3 miljoen kinderen.
Wat is het hier prachtig, het spel van de zon met het gekleurde glas, je krijgt er geen genoeg van. Elk hoekje is weer een belevenis.

Na de koffiestop, voor mij thee, op weer een prachtig binnenplaatsje, rijden we naar het Naranjestan museum, met een prachtig tuin en bijzondere gebouwen. Het museum zelf slaan we over, we blijven lekker buiten tussen de sinaasappelbomen. Of eigenlijk een kruising van sinaasappel en citroen, vertelt Reza.
Ik maak een praatje met een Perzische dame, zij heeft dezelfde kleur bloes aan als ik en ik moet op de foto met haar en met haar kinderen, wel per kind een stuk of wat foto's, ach ja, leuk toch.
Vandaar lopen we naar de tombe van Hafez, de tombe is een ontmoetingsplek voor vele Perzen, soms met tranen in hun ogen. Hafez is hun grote held. Ze lopen voorbij aan de tombe, of Hafez er ook daadwerkelijk in ligt is een grote vraag, een raken deze aan of leggen hun hand er op. We bekijken de tuinen rondom het priëel met de tombe, met prachtige bloemen en waterpartijen.

Lunchen doen we weer "gewoon" op straat en wel letterlijk, we zitten aan plastic tafeltjes, midden op de stoep. Een heerlijk broodje falafel, ik deel met Bahare, een heel stokbrood krijg ik echt niet op.

Voor wie er nog fut heeft. De bazaar roept, tuurlijk ga ik. De bus zet ons af, rugzak gaat naar het hotel, nog even heerlijk struinen. Reza laat ons de oude (nieuwe) karavanserai zien, is nl 100 jaar nieuwer dan de bazaar zelf.
Loop terug door het doolhof van steegjes in de bazaar, langs stoffen in alle soorten en kleuren, zakken met kruiden en specerijen, waar ik de naam zelfs niet van weet en natuurlijk snuisterijen. 2 plankwaardige gescoord.
Terug naar het hotel voor een opfrissing, pindatmoment, bel-of apptijd en lekker de beentjes omhoog op bed uurtje.

Straks er nog op uit om te eten en een wandeling naar ‘spiegel-mausoleum’ van de broers van de 8e Imam (Shah-é-Cheragh vrij vertaald: Koninklijk licht) mag door niet-moslims worden bezocht, iemand van 'International Affairs' een jonge dame met een sjerp om, waar dat dan ook opstaat, zal ons daarbij begeleiden.
Wat een belevenis, zo mooi dat ik er stil van word.
Dat ik dit weer mag meemaken!
Bahare had heel goed bedacht om in het donker te gaan, dat geeft toch iets extra's.