Dag 23 Busexcursie Porto

Portugal, Vila Nova de Gaia

Vandaag gaan we onder leiding van een gids de prachtige stad Porto bekijken. We worden door een bus opgehaald bij de camping. Ik ben aan de late kant en stap met mijn boterham de bus in, jij te laat je bent altijd de eerste, deze keer even niet :-). Was al een gezellige boel en na een uurtje (het is spitsuur) afgezet in Porto, bij een mooi park.
We wandelen door oud en nieuw en hoog en laag Porto
Ik was er in 2012 in weer een ander leven, het is inmiddels een zeer drukke toeristenstad geworden. De prachtige boekhandel waar J.K. Rowling ooit de Harry Potter boeken geschreven zou hebben, trekt nu zoveel bezoekers dat er rijen staan en er 5€ toegang betaald moet worden. Ze zijn dan ook inmiddels miljonair, maar niet van de boekenverkoop.
Ik zie heel veel, wat ik toen niet heb gezien en onze Nederlandse gids kan goed vertellen. Een korte koffiebreak, natuurlijk met een pastell geeft ons weer loopenergie. Het is omhoog en omlaag, dus best vermoeiend.

Na de lunch, samen met Carien en Annette, zijn we dan inmiddels op de zuidoever van de Douro en brengen we daarna een bezoek aan porthuis Burmester, waar uitgelegd wordt hoe het druivensap van dag 7 hier in Vila Nova de Gaia wordt verwerkt tot de beroemde Portwijn.
Natuurlijk mogen we proeven, deze keer een witte en een tawny, welke ik dan ook maar heb gekocht voor thuis.
Ik werd nog even aan de man gebracht door Inge, ze riep me en zei "die man is zo leuk voor jou" het was de gids van het porthuis, idd en zeer charmante, mooie man van begin vijftig, maar nee, jullie weten het :-), toch maar niet. Inge is een hele lieve, Indische dame en zij heeft een slopende ziekte, maar ze heeft ook een ijzeren wil en doet alles mee, ik heb zo'n ontzag voor haar. Ik moest erg om haar lachen, later zei ze nog, "ik vond hem echt zó bij jou passen".

Tot 1174 was Porto de hoofdstad van Portugal en de stad waaraan het hele land zijn naam te danken heeft (de Romeinse nederzetting Portus Cale). Hoewel de haven van de Lissabon nu belangrijker is dan die van Porto, blijft Porto bekend staan als de werkstad van het land. De stad is wereldberoemd net als het centrum van de handel in portwijnen, maar het is ook een industrieel centrum. Er zijn olieraffinaderijen en textielfabrieken gevestigd. Porto ligt aan de oever van de rivier de Douro. Toch heeft de stad geen haven maar een kunstmatige haven (Leixòes) die na de verzanding van de Douro werd aangelegd. Aan de kades van de oude haven in Porto staan huizen die geschilderd zijn in pastel tinten. Het is een van de aantrekkelijkste delen van de stad. Het hele oude centrum (Cidade Velha) staat sinds 1996 op de Werelderfgoed lijst van de Unesco. Helaas lijken veel oude huizen toch op instorten te staan. Wel zijn er vele historische gebouwen te bezichtigen. De kathedraal werd in de 13de eeuw gebouwd maar van die oorspronkelijke bebouwing is weinig meer over. Het grootste deel van het imposante bouwwerk stamt uit de 18de en 19de eeuw. Naast de kathedraal staat het voormalige bisschoppelijke paleis, dat nu bevolkt wordt door ambtenaren. De Greja de Sào Fransisco werd in de 12de en 13de eeuw gebouwd, maar later in rococostijl herbouwd. Vooral het interieur is uitbundig versierd. De rivier de Douro heeft een markante stalen brug met twee verdiepingen. Het laagste niveau van de Dom Luisi brug verbindt de laaggelegen stadsdelen, via de hoogste weg kom je in de bovenstad. De zuidoever van de Douro (Villa Nova de Gaia) is van oudsher het centrum van de porthandel, maar in de hele stad kun je niet om Porto´s bekendste exportproduct heen. Er zijn vele wijnkelders en proeverijen waar de liefhebbers kunnen genieten van de zoete portwijn. Lange tijd beheersten de Britten de porthandel en daaraan herinnert hun Factory House, een gebouw vol traditie en koloniale sfeer. In 2001 was Porto samen met Rotterdam de Culturele Hoofdstad van Europa. De twee steden hebben daarbij samengewerkt en een bewijs daarvan is de grote concertzaal, Casa da Mùsica, ontworpen door de Nederlander Rem Koolhaas. Station São Bento (Portugees: Estação de São Bento), is een kopstation. Het is één van de belangrijkste stations van de stad en ligt midden in het centrum. De spoorlijn tussen de stations Campanhã en São Bento werd geopend op 7 november 1896, maar er werd in eerste instantie gebruik gemaakt van tijdelijke houten stationsgebouwen. De definitieve plannen voor het nieuwe stationsgebouw werden pas goedgekeurd in 1904. Het gebouw is uiteindelijk in 1916 gereed gekomen. "Het is vernoemd naar een klooster dat vroeger op die plaats stond, het klooster São Bento de Avé-Maria. In de stationshal zijn alle muren bedekt met de bekende Portugese tegels, azulejos. Hierop zijn Noord-Portugese taferelen te bewonderen*.

De Torre dos Clérigo in het centrum van Porto zit vast aan de kerk Igreja dos Clérigos. De toren is vanaf een groot deel van de stad zichtbaar. Het is een van de meest karakteristieke symbolen van Porto en Portugal en is met 76m hoogte de hoogste (kerk)toren van Portugal. De bouw ervan werd in 1754 begonnen en in 1763 onder leiding van de Italiaanse architect Nicholas Nasoni beëindigd. Het is gebouwd in de barokke stijl.

De kathedraal, de Greja de Sào Fransisco, werd in de 12e en 13e eeuw gebouwd maar van de oorspronkelijke bebouwing is weinig meer over. Het grootste deel van het imposante bouwwerk is in de 18e en 19e eeuw in rococostijl herbouwd. Vooral het interieur is uitbundig versierd.
Naast de kathedraal staat het voormalige bisschoppelijke paleis, nu de thuisbasis van de ondernemersvereniging van Porto en dient nu voor de meest diverse culturele, sociale en politieke evenementen van de stad.

De bus wacht ons aan het eind van de porthuizenkade op. Moe maar voldoen komen we na een korte stop bij een wasplaats, terug op de camping. Wat hebben we veel gezien én gelopen, bijna 9 km, gelukkig was het een aangename temperatuur.

Meer dan een boterham met kaas wordt het niet vanavond, warm geluncht, dus lekker makkelijk.
Een aantal gaan nog naar het strand aan de overkant, voor de zonsondergang, die er helaas niet is en het is inmiddels zelfs weer gaan druppelen. Ik pas vanavond, lekker beentjes omhoog en verder niets meer.

Bye bye.

Ha Yvonne, wat een prachtige en stad. Afgelopen week zag ik de boekenwinkel op tv. Waarschijnlijk de mooiste van de wereld. Mooie dag morgen. Groet, Ron

Ron 2023-06-12 22:37:52

Wat een prachtige foto's Yvon. Ik geniet iedere dag weer van je belevenissen!! Heerlijk genieten hoor!!