Op mijn rode fietsie

Frankrijk, Tracy-sur-Mer

Het heeft gehoost vannacht en het regende opnieuw toen ik weer wakker werd, nu nog steeds, dus start rustig op.
Heerlijk weer eens een smoothie gemaakt, want ja dat apparaat werkt op stroom, dus daar maak ik dan ook maar gebruik van.

Kijk op de Nederlandse buienradar en jullie zullen het niet geloven, maar ik zit hier nu tussen twee buienfronten in, als het klopt, blijft het droog tot in de middag. Dus mijn fiets mag weer van de drager.

Naar het dichtbijzijnde Arromanches, een leuke toeristisch badplaats, waar natuurlijk weer de geschiedenis zichtbaar is. Ook hier een museum, dat laat ik aan me voorbij gaan, kan ze niet allemaal bezoeken, tijdgebrek en een kostbare zaak.
Voor de kust liggen de overblijfselen van kapotgeschoten bunkers, betonnen brokstukken, van ca 78 jaar oud.

Loop langs de toeristen info om de goede richting naar Longues sur Mer te vragen, waar langs de kust een vijftal, zeer goed overgebleven bunkers op een rijtje liggen. Zelfs het geschut is nog in redelijke staat. De bunkers staan nu in de duinen, een behoorlijk stuk van zee, al die jaren geleden stonden ze op het strand, de kustlijn is verschoven door de aangroei van de duinen.

Het was een pittige klim, maar straks mag ik naar beneden racen :-).
Maar ik bedenk nog uit uitzichtpunt te bezoeken en neem een andere route. Cap Manvieux geeft vanaf de hoge duinen weer een schitterend zicht op de kliffen hier, met de zon er gedeeltelijk op, prachtig. En er zijn veel wolken vandaag, soms zeer dreigende, dat maakt het ook heel mooi voor de foto's met de kleurschakeringen in de zee.

Ik fiets door de landerijen en kleine dorpjes terug. Het is duidelijk te herkennen, hoe klein het dorp of groot hoe een stad is aan de plaatselijke Marie (het gemeentehuis).

Teruggekomen, eerst maar eens lunchen, dat is er nog niet van gekomen. Piep het echte Franse baquette van gisteren op in de koekenpan, lekker hoor.

Mijn fiets heeft ook weer eens kuren, de accu gaat niet meer uit, dus haal die er maar van de fiets. Waarschijnlijk zijn de contacten door de hoosbuien nat geworden. Nu toch maar eens mijn gekochte hoes uitproberen, dan blijft de fiets ieg droog en de accu ligt toch binnen als ik onderweg ben. Morgen zal ik hem niet gebruiken, heb weer een mooie route in elkaar geflanst.

Na een heerlijke Normandische quiche, gezellig gebeeldbeld met Sverre, op schoot van trotse papa Martijn. Sverre sliep heerlijk en papa kletste :-).

Dan is het douchetijd, na alles weer reisklaar te hebben gemaakt.

Prettig begin van jullie weekend, tot morgen.