Dag 14

Vietnam, Phan Thiêt/Mui Ne

Van Nha Trang naar Phan Thiet/Mui Ne, 244,06 km.

Phan Thiet is de hoofdplaats van de provincie Bình Thuận. Phan Thiet telt naar schatting 170.000 inwoners.

Rond 8.00 uur vertrekken we uit ons hotel voor een bezoek aan de indrukwekkende Long Son Pagode in Nha Trang.

Daarna gaan we op weg naar Phan Thiêt en maken we, naast de gebruikelijke koffie/toiletstop, een bezoekje aan een vissausfabriekje. Deze saus wordt hier in allerlei gerechten gebruikt, maar ook bij ons is de vissaus bekend. Vissaus 'nuoc mam' wordt gemaakt van 3 delen anjovis en 1 deel zout, deksel op de ton en stenen erop. Na 8-12 maanden kan de vissaus worden afgetapt. De overblijfselen in de ton (vel en graatjes) worden gebruikt als mest. Koken maar, ik heb een flesje gekocht, stinkt als een gek :-).

We lunchen op een prachtige plek aan de zee en eten weer heerlijk, soep als nagerecht :-)

Onderweg zien we de zoutpannen. Er worden basins gemaakt, waar een laagje zout water in wordt gepompt, wat verdampt door de warmte en het zout overblijft. Het zout wordt bij elkaar geschoven met een soort sneeuwschuiver en eruit geschept, daarna begint het proces van voor af aan. Het zout levert 1000 dong zo'n 4,4 eurocent per kg op, niet echt om rijk van te worden dus.

In de middag bezoeken we de zandduinen van Mui Ne, een indrukwekkend natuurverschijnsel. Een aantal gaan op een plastic matje de duinen af en zitten van top tot teen onder het zand. Ook bekijken we het haventje met de fel gekleurde visserboten en de ronde mandjes. Vissers zijn druk in de weer met het maken en repareren van hun netten.

Dan rijden we nog een klein stukje door naar Phan Thiêt, een leuk vissersplaatsje aan de oostkust met prachtige ongerepte stranden en exotische palmbomen. We verblijven 2 nachten in een prachtig resort, het Victoria Phan Thiet Beach Resort (Km 9, Phú Hài, tp. Phan Thiết, Bình Thuận), met zwembad, direct aan zee gelegen. Het resort is omgeven door palmbomen.

Het WOW effect, even slikken, wat had ik dit graag willen delen, het is hier zó prachtig, ik heb een bungalow voor mijzelf, een terras met wel 2 heerlijke ligbedden en een plaatsje bij de badkamer met een buitendouche, uit mijn bed kan ik de zee zien. Een mand vol heerlijk fruit, staat klaar als welkom. Maar het heeft ook zijn tegen, die luxe, het eten is hier niet te betalen.
Vanmiddag van een uitgebreide lunch genoten, dus doe het met de fruitmand en een cup a soup, € 10,00 voor alleen een noodle soop is me te gortig.

Morgen heerlijk uitslapen en op pad met Margreet, Kitty, Marjohn en Lisette.

Ik kan het me voorstellen dat WOW moment, schitterend Vonn. Wat een prachtige omgeving, geniet lekker en ik ben benieuwd naar je 3500 foto's. :-) x Margreet

Margreet 2015-04-09 11:34:56

Haha, je mag ze allemaal zien!! Xx