Tortosa

Spanje, Roquetes

11-4 Vanmorgen slechts een uurtje rijden naar de CP in Roquetes, dit ligt tegen de stad Tortosa aan. De CP is gratis met alle voorzieningen inclusief stroom, ja wel geparkeerd naast elkaar. Rondom de CP is ruimte en we kijken uit op een kinderspeelplaats.
Wij zijn er om half 11 om 12 uur staat het natuurlijk vol.

Rond de middag gaan we op de fiets naar Tortosa, eerst kijken we bij de oude Gemeente markthal, een mooi gebouw.
Dan naar de cathedraal een apart gebouw, zonder gebruikelijke torens. Helaas, we zijn er om 1 uur en om half 2 sluiten ze tot 4 uur.
Het is een groot complex met veel tentoonstellingen, dus we slaan het over en hebben ook geen zin om tot 4 uur te wachten.

We treffen het niet, het mooie gebouw van de VVV tevens het archeologische museum, een prachtig complex, gesloten. Ik kan alleen door het hek wat foto‘s nemen. Het gebouw was een voormalig slachthuis en heeft invloeden van de Mudejar stijl.

We lopen wat rond in het oude centrum, veel is er gesloopt en het doet aan als een bouwput alleen wordt er niet gebouwd.
Eerst maar een restaurant zoeken, veel zien we niet, maar ineens een klein vegetarisch restaurantje. Prima niks mis mee goed gegeten.

Dan willen we met de fiets omhoog naar het kasteel waar je mooi uitzicht hebt op het vreemde dak van de cathedraal. Rondom overal gesloopte en afgesloten trappen en weggetjes. Dan via de weg van de auto‘s er toch gekomen, 2 x supersteile weg. Het Castello de las Suda is nu een duur hotel. Het ziet er allemaal mooi gerestaureerd uit, je kunt er binnen nog wel wat bekijken, maar het is me te vermoeiend. Terug naar de CP en lekker in het zonnetje wat lezen.

12-4 We zitten hier op het eind van de Via Verda Val de Zafan, die van Terra Alta naar Baix Ebre gaat. Deze route start in Tortosa en gaat dan verder om uit te komen op de route waar we een paar dagen geleden gefietst hebben. We gaan nu richting Xerta fietsen, het is vlak langs de rivier, maar grote stukken zie en hoor je het verkeer. Heel eentonig en saai, ja we waren natuurlijk in de Terra Alta vreselijk verwend.

Je fietst langs Aldover, dat gaan we niet in, kijken wel bij Xerta in het centrum waar de route doorgaat. Hier langs de rivier heb je het Canal de la dreta de l‘Elbe. Het water van de rivier kan gescheiden worden als buffer, nu staat het droog. Even verder heb je de dam en kun je het systeem goed zien.

We fietsen nog een klein stukje verder en na een lange(verlichte!) tunnel krijgen we voor het eerst een mooi kijkje in een dal. Maar we gaan terug hebben 17 km op de teller staan we vinden het genoeg. Half 3 zijn we terug net op tijd voor de siësta. Wil je een Via Verda fietsen dan moet je NIET bij Tortosa zijn. We zijn tot de ontdekking gekomen dat er gratis wifi is, het kan niet op en vanmiddag zijn er nog 3 plekken vrij, je moet het treffen.
Groetjes Ina en Marinus.

Prachtige foto's weer Ina. Jij weet iets wat minder mooi is, toch altijd weer mooi op de plaat te zetten 😍 Groetjes.

Karin 2024-04-13 09:07:33

Heel apart die kathedraal zonder torens. Af en toe vervelend dat dingen dicht zijn, zijn wij niet gewend. Gaan jullie verder noordwaarts?

Mike 2024-04-13 14:09:42

Jullie staan daar weer mooi op de CP van Roquetes, en dan zijn de voorzieningen ook nog eens kosteloos. Mooi de plaats Tortosa, dat heeft weer bijzondere plaatjes opgeleverd! Je kunt goed de constructie zien die de Kathedraal overeind houdt. Jammer dat het archeologische complex (museum) niet toegankelijk was. Fietsen lijkt mij in die omgeving niet eenvoudig.