Hattem

Nederland, Hattem

We gaan weer een stukje noordelijker en rijden toeristisch over de dijken langs de IJssel. Bij Olst kijken we bij het pontje dat voor Marinus nostalgie is want zo’n pont vaarde ook bij Pannerden

De volgende stop is Hattem, nog net in Gelderland, ook een Hanze en vestingstad aan de IJssel die zijn stadsrechten in 1299 kreeg. Ook hier weer de gotische bouwstijl, de Hanzegotiek met de zgn trapgevels.

Via het Hanzenetwerk werkten vierhonderd jaar lang zo’n 200 Hanzesteden samen. Dit bracht hun grote welvaart door oa uitwisseling van vrije goederen en door gunstige privileges te verwerven. Een zeer machtig stedennetwerk dat sterk stond tegenover de landsheren.

We staan op de CP Marina bij de jachthaven en vlak bij het centrum van het stadje. Een leuk stadje, maar toch niet met de grandeur van Doesburg, waar de welvaart en rijkdom van destijds duidelijk nog zichtbaar is.
Vanmorgen wat lichte regen gehad maar nu is het droog en we maken een wandeling door het stadje. Het is het kleinste Hanzestadje met een mooie oude toegangspoort de zgn Dijkpoort met ernaast het vroedvrouwenhuisje. De Gemeente betaalde de vrouw om gratis te assisteren bij de bevalling van arme gezinnen. Verder een apart stadhuis , Waaggebouw en de St.Andreaskerk en vooral veel kleinschalige winkels.

‘s Middags wordt aan de andere kant van de haven met carbid geschoten, ik las op internet dat het niet overal verboden is. Als het avond is maken we nog een kleine wandeling door het stadje, maar de verlichting van de mooie gebouwen valt een beetje tegen. We hebben een redelijk rustige avond met af en toe wat geknal en om 12 uur vuurwerk bij het stadje en bij Zwolle. Dit was na een half uurtje over en hoorden we in de nacht nog af en toe een knal maar gelukkig niet hier vlak bij de CP en de haven.

We gaan nu na de koffie naar huis, de voorspellingen van het weer afgelopen tijd waren natuurlijk niet goed maar we wilden toch weg omdat het er voorlopig niet meer van komt. Ik krijg de 19e een nieuwe knie, dit zal niet uitgesteld worden ivm afschalen want het is geen regulier ziekenhuis en heeft dus geen coronapatienten. Ik hoop dat de hielblessure dan volledig genezen is. Ondanks mijn beperkingen hebben we toch veel gezien en inspiratie opgedaan voor plekken waar we zeker nog wel weer eens naartoe willen.

Allemaal een voorspoedig 2021 in goede gezondheid en laten we hopen met wat minder moeten en wat meer mogen!
Groetjes Ina en Marinus.

Ook voor jullie alle goeds voor 2021 en heel veel succes met de nieuwe knie.🍀

FritsEllen 2021-01-01 10:13:33

Mooi plaatsje Hattem en een prima camperplek. Succes met de knie. Mijn rechterknie is vorig jaar vervangen. Hopelijk en spoedig herstel, revalidatie en snel weer op pad.

Frans & Gerda 2021-01-01 10:23:17

Dank dat we virtueel mee mochten reizen door ons toch wel erg mooie land. We wensen jullie ook een GELUKKIG(ER) 2021 en succes met 'Operatie Knie' (of is 'De Knieoperatie' beter Nederlands?) Groeten vanuit onze 'gevangenis' in Eygelshoven!

Els & Fred 2021-01-01 10:28:21

Dit wordt mijn 2e nieuwe knie dus ik ben al een “ ervaringsdeskundige” 😉

Ina@Frans en Gerda 2021-01-01 10:29:05

Jullie ook de beste wensen en dat het maar een nog mooier jaar mag worden met minder afstand en meer knuffels 🙏❣️🙏

Karin 2021-01-01 10:47:46

Allereerst de beste wensen voor 2021 en suc6 met de operatie. Xx

Ella 2021-01-01 10:47:55

De beste wensen voor 2021 met heel veel reisplezier

Annie Polfliet 2021-01-01 11:31:14

Wat hebben wij weer genoten en reizen gewoon mee. Het was een bijzonder jaar en hopen dat het in 2021 weer een beetje NORMAAL wordt. Nog de beste wensen en een gezond 2021. Ina heel veel sterkte met de operatie! Vriendelijk groet Pieter en Berta Groningen.

Berta Smilda 2021-01-01 14:12:52

Gelukkig Nieuwjaar met een geslaagde operatie toegewenst. Leuk om bekende plekken te zien waar wij rond de herfstvakantie ook geweest zijn.

Mike 2021-01-01 14:50:03

Ook deze reis pakt niemand jullie meer af. Succes met de knie en hopelijk tot een snel nieuw reisverhaal. Gr. Edso

Edso 2021-01-01 16:07:22

Fijn dat we weer even mee mochten zwerven. Een heel goed en gezond 2021 en sterkte voor de knieoperatie. Het komt goed. En dan snel weer camperen, dat hopen we met z'n allen. Groetjes ook van Mike

Wilma 2021-01-01 18:29:41

Hallo Ina & Marinus. Allereerst Happy and Healthy 2021. De moeten' s en de mogen' s hebben we maar zeer beperkt in de hand op dit moment, dus maken we er maar het beste van. Bedankt voor je verhaal en je mooie foto's van Hattem Ik hoop dat jullie goed thuiskomen, het is vandaag in ieder geval naast somberte wel droog. Wij houden contact !! Wilna & Peter.