Tirana

Albanië, Tirana

In tegenstelling tot het vorige verslag is het stroom/koelkast probleem helaas niet opgelost.Het zit denken we toch in de elektra aansluiting van de koelkast. Op een forum lazen we ook dat in landen waar het lichtnet geen stabiel voltage heeft, er problemen kunnen ontstaan. Dat is hier duidelijk het geval op Nordpark hebben we 2 x gehad dat de stroom een paar seconden wegviel en dan gaat de koelkast meteen piepen en we zien dat de stroom weggevallen is op het controlescherm. Ik vraag het bij de Nederlandse buren die hebben niets gemerkt.

We vinden op internet ook een Dometic verkooppunt/vertegenwoordiging in Tirana en het zit op de route naar onze volgende stop Hotel Baron in Tirana in de buitenwijk Sauk. Op Google goed gekeken hoe te rijden, geen goed adres erbij, maar we gaan het proberen. Na 2 keer vragen vinden we het ook en zien het aan de andere kant van die grote doorgaande weg. Echt onmogelijk om er te komen, we hadden er al niet zo'n vertrouwen in dat het iets zou zijn dus we vergeten het. Via een chaotische weg rijden langs een groot busstation vinden we zonder problemen de CP van Hotel Baron. Een parkeer gelegenheid naast het hotel waar we douche en toilet mogen gebruiken. Voor het hotel stopt de bus en in 15 minuten zijn we in het centrum.

Tirana is de grootste stad van het land en is de laatste 15 jaar behoorlijk opgeknapt.Van het oude Tirana is niet veel bewaard gebleven de stad heeft in de 2e wereldoorlog behoorlijk te lijden gehad en de communisten ruimden de restanten van de oude stad op. Een paar dingen zijn bewaard gebleven zoals oa de moskee.De laatste jaren zijn de oude troosteloze communistische flats(woonkazernes) beschilderd in opdracht van de burgemeester, een voormalig kunstenaar. Maar er is ook nog de Italiaanse jaren dertig architectuur, een stad dus met een mengeling van diverse stijlen.

Op het grote Skanderbegplein, genoemd naar Albanië zijn nationale held, staan een aantal bezienswaardigheden zoals de Et'hem Bey Moskee, de klokkentoren en het Nationaal Historisch museum. En natuurlijk een groot beeld van de held, die zich destijds tegen de Turkse overheersing verzette en met zijn leger oorlog tegen hen voerden . Slechts 25 jaar kon hij de Turken tegenhouden maar dit bracht hem wel eeuwige roem in eigen land.
De stad werd pas in 1614 gesticht door Suleiman Pasha Mulleti, zijn kleinzoon bouwde in 1789 de moskee en werd pas in 1870 door zijn zoon voltooid. Beschadigd in de oorlog toch door de communisten gerestaureerd maar pas in 1991 vond er weer voor het eerst een gebedsdiensten plaats bijgewoond door duizenden gelovigen.Helaas nu weer gesloten om dat hij gerestaureerd wordt met geld uit Saudiarabië. Maar er wordt sinds 2013 een grote nieuwe moskee gebouwd in het centrum, ook met subsidie vanuit het Midden Oosten?

De klokkentoren stamt uit 1822 en is gebouwd met geld van rijke families uit Tirana, tot 1970 was dit het hoogste gebouw in de stad. Dat is nu niet meer, vlak bij staat het hoge Plaza hotel en nog heel veel andere hoge gebouwen.

We gaan naar de zgn Piramide, ontworpen door de dochter en schoonzoon van Enver Hoxha. Pas gebouwd in 1988 maar nu al zwaar vervallen toch zien we een aantal mensen die omhoog klimmen. Door de stad loopt het kleine riviertje Lana, aan beide kanten loopt een drukke doorgaande weg met zeer druk verkeer. De stank van de smog die hier hangt brengt ons allebei aan het hoesten. We zijn bij ons in de randstad ook wel wat gewend maar zo erg hebben we het nog nooit mee gemaakt. Hier is ook nog een kleine oude Stenenbrug uit de 19e eeuw te zien, Tanners bridge.
Nog niet zo lang geleden zag het er hier heel anders uit, men noemde het een derde wereldstad op Europese bodem. Dit is door de burgemeester dus aangepakt, de krotten zijn gesloopt bomen geplant en de flats beschilderd . Toch zie je ook nog veel vervallen woonblokken.

De wijk Blloku(het Blok)ten zuiden van het riviertje was ooit de wijk voor de partijbonzen met hun gezinnen en door militairen beschermd,
hier kwam je als gewone Albanees niet in. De wijk werd pas in 1991 opgesteld voor de gewone Albanezen. Nu is het de populaire trendy wijk voor de jeugd.
Wij vonden de wijk bij de centrale markt een prettige wijk, niet zo druk en mooi opgeknapt. De overdekte markt is in een nieuwe hal en rondom staan mooi beschilderde flats. We vinden het zo genoeg en gaan met de bus weer terug.

We dachten eerst 2 dagen in Tirana door te brengen, er zijn best nog wel wat dingen te bezichtigen zoals de Bunk'art musea over de staatspolitie en 2e wereldoorlog en ook het Nationaal Historisch museum zou de moeite waard zijn. Ik vond het best een vermoeiende dag gister , we hebben toch een indruk van de stad gekregen en heeft het de nieuwsgierigheid bevredigd. We gaan verder richting zuiden en naar de kust ondanks dat het hier volgens het weerbericht een stralende dag wordt. De plek is er nu niet een om rustig even een middag bv door te brengen ondanks dat we die de grootste van de parkeergelegenheid is.
Groetjes Ina en Marinus.

Jullie foto's geven inderdaad en beeld van hoe Tirana er Anno 2019 bijstaat, in de kenmerkende wisselende bouwstijlen. Dit geldt eveneens voor de mooie oude stenen brug, die goed bewaard gebleven is door de tijd. Leuk zijn de voor het land kenmerkende potjes en pannetjes die te koop worden aangeboden op de markt. Jammer dat jullie toch telkens weer hinder ondervinden van het elektrische systeem van de koelkast wanneer het tijdelijk verbonden wordt met het plaatselijk netwerk, en er incidentele netspanningsverschillen voorkomen. Eigenlijk zou het resetten van de koelkast dan moeten volstaan om de hinderlijke piep te laten verdwijnen. Ik hoop dat het niet een onvolkomenheid in het ontwerp betreft. Wij wensen jullie sterkte met dat ding en hopen dat het jullie reisplezier te te veel zal bederven. Groetjes van Peter & Wilna.