Valencia

Spanje, El Saler

16-5 We staan op camping Valencia El Saler 8 km ten zuiden van Valencia. We wisten dat je een plek toegewezen krijgt 😫, wij staan gelukkig op een redelijke grote plek met uitzicht op een veldje met een “hondenschool”. Veel plekken zijn klein tussen heggen, de camping is eigenlijk een park met huisjes en stacaravans.

‘s Middags op de fiets door het natuurgebied Parc Natural de L’Albufera gefietst. Eerst langs strand, duinen en bos, waar we op de vele P’s diverse campers zien staan. Dan verder naar het grote binnenmeer, waar je niets van ziet alleen bij het zgn Mirador, waar de sluizen zijn en er een opening met zee is.

17-5 Via een lang fietspad langs duin, strand, industriegebied gaan we naar de oude binnenstad. Dan kom je aan bij het Ciudad de las Artes. Het futuristische deel van de stad van kunst en wetenschap, een spektakel om te zien. De gebouwen maken deel uit van een indrukwekkende vrijetijds- en cultuurcentrum. Hier begint het Turia park, ooit een rivier maar die ivm overstromingen is omgelegd in 1957 toen er veel slachtoffers waren.

Het park is 9 km lang, we fietsen naar het eind en weer terug. Onderweg koffie gedronken in het enigste cafeetje in het park.
Weinig Spaanse steden hebben een rivierverdediging die vergelijkbaar is met de Valenciaanse borstweringen. Er zijn nog 3 oude bruggen waar nu geen verkeer meer over heen gaat, alleen voor voetgangers. Verder veel bruggen voor het gewone verkeer waar je dus allemaal onderdoor fietst.

Op de terugweg parkeren we de fiets bij de Torres de Serranos een oude toegangspoort uit 1392 waar je gratis naar boven kunt klimmen via heel veel trappen.
Hier vlak bij is de Real Basilica , hier is een dienst aan de gang, hij heeft een mooie beschilderde koepel. Daar naast is de kathedraal La Seu met de losse klokkentoren die slaan we over genoeg kerken gezien en even geen zin om een kaartje te kopen(wel met audio).De losse klokkentoren Torre del Miguelete kun je ook apart bezoeken. Ook even niet, genoeg gedaan en gezien voor vandaag. We eten ergens wat en gaan weer terug, we zijn pas tegen half 4 terug een rit van ongeveer 40 min.

18-5 Zelfde rit weer naar de binnenstad en we parkeren weer bij de Serranospoort. Als we nu over het plein bij de basiliek lopen is het erg druk er is een feest o.i.d. ter ere van de Maagd van de hulpbehoevenden, de patroonheilige van de stad en naamgeefster van de basiliek.Ik lees later op internet dat men langs het beeld loopt en de hand mag kussen.

Dan door naar de Mercado Central een prachtig groot gebouw, binnen en buiten, uit 1914 in artnouveaustijl. Een mega markt met alles op eet, drink gebied. Tegenover de markt is La Lonja de la Seda de vijftiende-eeuwse zijdebeurs van Valencia nu op de Unesco werelderfgoedlijst.

Laatste punt op ons lijstje is de kerk van de Heilige Nicolaas van Bari (onze Sinterklaas)en de Heilige Petrus de Martelaar die onlangs gerestaureerd is. Het is een barok kerk maar tussen 1690 en 1693 is het interieur bedekt met decoraties in barokstijl en frescos over het leven van de Heilige Nicolaas van Bari en de Heilige Petrus de Martelaar. Heel andere sfeer dan het glimmende overdadige goud in de meeste barok kerken.

We vinden het genoeg zo, er is natuurlijk nog veel meer te zien, maar het is druk en warm , gelukkig niet zo heet als we op sommige blogs lezen hier maar 24-25 graden. We fietsen weer terug en op een terras bij het strand gaan we eten, heerlijk met een verkoelend zeewindje.
Om 3 uur zijn we weer terug, tijd voor de siësta.
Groetjes Ina en Marinus

Leuk al die foto's. Valencia staat nog steeds op het lijstje als stedentrip. Ook fijn dat temperatuur aangenaam blijft (met zeewindje). Geniet nog even lekker samen. groetjes Edso

Edso 2022-05-19 07:53:29

Een heerlijke stad met veel moois. Mooie foto's!

De.Vlietjes.op.reis 2022-05-19 11:07:20

Mooi hoor Valencia 😍 Gr. Karin

Karin 2022-05-19 22:37:54

Wat is er veel moois te zien op je foto's behorende bij deze aflevering van jullie Spaanse avontuur. Te noemen valt de Ciudad de Las Artes, de koepel van de Real Basilica......, de prachtige slanke toren van de Santa Catalina en het prachtige blauwe raam op je laatste foto uit deze serie. Jullie hebben ook fijn kunnen fietsen in de natuur heb ik gelezen. Wat fantastisch de opname van de schelpdieren die ogenschijnlijk noten lijken te zijn. Nog nooit eerder zo gezien. Ja het is een prachtige stad Valencia, en natuurlijk onze Sinterklaas heeft daar een naar zijn naam genoemde kerk, de Heilige Nicolaas van Bari. Weer veel reisplezier toegewenst voor beiden. Groet van P&W.