Paúl

Kaapverdië, Paul

We maken vandaag een rit langs de kust richting oosten tot aan de vuurtoren. Je komt dan een paar plaatsen tegen, eerst Ribeira Grande dat bewaren we tot morgen. Dan Sinagoga, van oorsprong een Joodse nederzetting en dan Paúl, daar gaan we de Paúl vallei in misschien wel het mooiste stukje van het eiland. Het is hier erg groen,op diverse plaatsen komt het water de bergen uit. Ook hier weer een kasseien weg maar wel even beter dan gisteren.

We treffen het, het suikerriet met de grote witte pluimen staat nog overal. straks in januari wordt het geoogst voor de grogue.
Je komt een paar kleine plaatsjes tegen, hier en daar nog de oude authentieke stenen huisjes met een rieten dak.

Je kunt je naar de Cova krater laten rijden(1ste verslag van dit eiland) over de bergroute midden op het eiland en dan helemaal naar beneden het dal in lopen. Je ziet hier veel wandelaars, je kunt ook a la minute weer een aluguer nemen want die rijden echt af en aan.
Een prachtig dal met hoge toppen, de Pico da Cruz is 1585 m. Dit is niet de hoogste berg , midden op het eiland liggen er diverse van boven de 1800 m. Ik zie aan de westkant van het eiland de hoogste berg de Tapa da Corona van 1979.

We stoppen regelmatig even om ergens te kijken, het landschap is ongelooflijk mooi. De foto’s spreken voor zich denk ik.
Groetjes Ina en Marinus.

Inderdaad een prachtig eiland! Hele mooie foto’s 🙂

Simone 2019-12-27 00:03:17

Hallo Ina & Marinus, Het is inderdaad een bijzonder eiland waarop jullie nu diverse tochten maken. Wat mooi staat dat suikerriet erbij, en wat een hoog gewas is dat, daar had ik nooit bij stilgestaan dat het zo hoog zou zijn. Een mooi groen eiland waar de bewoners hebben gezorgd voor voldoende bescherming tegen de hitte van de 'koperen ploert'. Mooi zoals je de authentieke huisjes op de foto hebt laten zien. Dank voor jullie verslag met prachtige foto's. Ik ben overigens wel blij dat onze auto niet onderhouden wordt in de plaatselijke garage waar Marinus heeft rondgekeken,alhoewel ik ook weet hoe handig men soms kan zijn daar met beperkte middelen. Nieuwsgierig naar wat dit eiland nog aan andere 'geheimen' zal gaan prijsgeven, kijk ik al weer uit naar jullie toekomstige avonturen. Ik hoop dat jullie de Kerstdagen toch op een leuke manier intern hebt kunnen beleven. Groetjes van Peter & Wilna.