Portonovo

Italië, Ancona

6-10 De Rivièra del Conero, een mooie kust ten zuiden van Ancona, is een onbekend gebied voor ons. We hebben al eens 2 x gekeken om het te bezoeken maar in het hoogseizoen is het hier een grote mierenhoop. En in oktober sluit het meeste . We zijn ooit in het weekend in de zomer een stuk de berg afgereden en toen stonden er al overal auto’s langs de weg geparkeerd. Halverwege heeft Marinus de camper nog gekeerd en zijn we weer vertrokken. En we zien nu dat er best wel veel parkeerplaatsen zijn. Dus in seizoen of weekend niet aan beginnen.

En het blijkt dat de camping zondag sluit vandaar de rommel die overal ligt men is aan het afbreken en opruimen. Zondag 9 uur moet men vertrekken, toch zijn er vandaag weer 2 Italiaanse campers gekomen men gaat er in het weekend altijd massaal op uit.

Ik kan vandaag nog de wasmachine en droger gebruiken,waar ik dankbaar gebruik van maak.Het is nog even een dingetje waar we morgen naar toe gaan want het meest sluit hier in oktober.

Vlak bij de camping is de Torre de Bosis, gebouwd in 1716 , een uitzichttoren over de de baai van Portonovo. We lopen naar het kleine meertje Lago Profondo , het is vlakbij en hier is ook het kerkje Santa Maria di Portonovo. Het is gesloten en alleen in het weekend een paar uur achter in de middag open, en met gids te bezoeken, wel gratis begrijp ik en aub een vrijwillige bijdrage.

We lopen een stuk langs het kiezel strand misschien kun je via het strand toch nog iets zien. Marinus klautert omhoog, voor mij niet te doen en maakt door het hek wat foto’s. Jammer het ziet er best wel mooi uit.

‘S middags lopen we naar het strand aan de andere kant van de camping. Hier is het Napoleontische fort, nu een hotel, maar oorspronkelijk diende het fort echt als verdedigingswerk. Portonovo lag strategisch, zeker voor de verdediging van de haven van Ancona.
Er zaten zo’n zeshonderd soldaten, maar er is voor zover bekend nooit een belangrijke militaire operatie gepland vanuit het fort.

Bij dit strand is wat meer horeca en een beetje een park waar op het ogenblik veel scholieren zijn.Er is ook weer een meertje dat ze Lago Grande noemen. Het is allemaal vlak bij elkaar maar ik heb toch vandaag 8,6 km gelopen, het is ± 25° dus goed te doen. Komend weekend gaat de temperatuur weer om hoog .

Daarna proberen we te zwemmen, eerst bij het hotel, we zagen een soort trappetje maar zonder planken.Toen voor de toren bij de camping, onmogelijk voor mij, toen voorbij de toren, nou dat ging redelijk.
Onbegrijpelijk hoe ze dit ‘s zomers doen, ik zou zeggen maak een paar steigers. Je ziet wel veel kano’s liggen voor de verhuur.

Inmiddels komen er veel mensen caravans, tafels, stoelen weghalen, ‘s avonds is “iedereen” gearriveerd en is het echt Italiaans molto rumoroso. Prima timing om morgen te vertrekken op zoek naar een ander plekje.
Groeten Ina en Marinus.

Hallo Ina & Marinus, Fijn te zien dat jullie in Ancona aangekomen zijn, het was dan wel geen groot schip, maar toch mooi om te zien de Claudia. Jammer dat de camping waarop jullie zijn neergestreken, zondag a.s. al sluit. Ben benieuwd waar jullie na het vertrek van deze camping terecht gaan komen, als er al zoveel campings sluiten. Mooie foto van de Torre de Bosis Ina. Hoe dan ook jullie hebben het mooie weer nog steeds aan jullie kant. Zo'n kiezelstrand heeft wel iets, en zo-ook het Napoleontische fort dat als hotel wordt gebruikt. Wij wensen jullie hier vanuit het Utrechtse een mooi vervolg toe, van deze mooie reis. Groet van P&W

Peter Kee 2023-10-06 23:10:00

Fijn dat de overtocht weer achter de rug is. Mooie foto's weer, ook prachtig daar. Goede reis verder en de groetjes.

Karin 2023-10-07 12:07:11

Jammer dat het meeste sluit, beetje treurig terwijl nog zulk mooi weer is! Lekker de was weer gedaan. Jullie vinden vast nog wel wat en anders … tot gauw 😝😘