Sampieri

Italië, Modica

30-5 We staan in Marina di Modica op een P, honderd meter van het strand maar wel met zeezicht. Het was weer even zoeken zagen ook weer de borden voor campers verboden. Overnachten is hier een beetje “berucht” lezen we op internet ivm de vele boetes voor overnachten. We staan iets voor het dorp en het is niet zo’n grote P . Er zijn 2 strandopgangen vlakbij ons die allebei een stranddouche hebben bij het begin. ‘s Middags gaan we met de stoelen naar het strand, het is heerlijk weer, wat sluierbewolking met een klein windje.Marinus heeft zelfs nog gezwommen.

31-5 Vandaag naar Sampieri, ook een (voormalig) vissersdorpje, een ritje van 7 km. Ook hier is veel veranderd in 10 jaar, waar we toen leuk onder de bomen stonden en hebben overnacht is nu een grote strandpaviljoen/restaurant. Er is op een groot weiland, een betaalde P, maar we hadden het op internet al gelezen gesloten? Onduidelijkheid troef of je nu wel of niet het terrein op kunt? We maken een wandeling langs de promenade richting de vissersbootjes, dit zijn er inmiddels ook niet zoveel meer.

wij willen niet op het grote veld staan en gaan verder om ergens een plekje te zoeken. Bij Lido Spinasanta in Scicli vinden we een kleine P, geen verbodsbord maar wel een camping aan het doorlopende weggetje.
We proberen het maar is gisteren ook goed gegaan. Eerst maken we beide kanten op een strandwandeling. Even bij het strandtentje wat gedronken en ‘s middags halen we cappuccino die ze helemaal bij de camper komen brengen.

We zien in de verte donkere wolken, maar tot 5 uur houden we het droog, dan komen er een paar spatten. Een uur later schijnt de zon weer en zitten we nog tot half 8 buiten. Tegen die tijd is het een komen en gaan van de plaatselijke bevolking(met auto”s) die wat bij het barretje komen drinken.

Modica en Ragusa slaan we over alle 2 al bezocht en vooral De San Georgiokerk(tussen de middag gesloten) in Modica heeft binnen een zg zonnemeridiaan waar om 12 uur 's middags(zomertijd 1 uur !) een zonnestraal door een venster op de meridiaan valt en die geeft dan datum tijd en sterrenbeeld aan. Bijzonder vond ik dat, er zijn er nog 2 hier op Sicilië die dit hebben, Palermo en Acireal, beiden gemist.

Groetjes Ina en Marinus

✔️ Leuke broek👖 en top😃

Louise 2023-06-02 17:30:10

Ik geniet nog steeds van de mooie verhalen en de prachtige foto's. Nooit geweten dat Sicilië zo mooi is. Fijn ook dat het mooi weer is. Dat geeft toch het vakantiegevoel. Veel plezier.

Kees Koele 2023-06-03 19:08:32

Wat prachtig die Opuntia's. Op Sardinië worden zij graag gebruikt als erfafscheiding en om kavels van elkaar gescheiden te houden. De vrucht zijn nog lekker ook!! Leuk ook al die vissersbootjes die in fris blauw onderhouden worden en ook hier langs houten constructies hoger op het 'droge' getrokken worden! Altijd leuk om naar te kijken. Mooi die kust bij Sampieri met huizen direct aan de weg. Verbazingwekkend dat Marinus de Camper met een toch niet onaanzienlijke lengte weer op een mooi plaatsje weet te prutsen. Geniet van de leuke plekken en van de gekoelde versgeperste sinaasappelsap dame en heer !! Peter.