Limburg

Nederland, Thorn

Meestal zijn we rond deze tijd in een land met een prettige temperatuur maar nu dus even niet. Ook bezoek aan kinderen/kleinkinderen doen we nu niet en kruipen we maar in onze camperbubbel, met zo weinig mogelijk contacten. De koelkast en vriezer zitten vol dus we redden ons wel voorlopig. We staan nu in Thorn maar gaan morgen verder naar Zuid Limburg.
We hopen daar wat te kunnen fietsen en een klein beetje wandelen. Lang geleden waren we al eens in Thorn toen hier een groot Zandsculpturenfestijn was.

Thorn was ooit een minivorstendom en staat nu bekend als het witte stadje. Het minivorstendom stond onder leiding van een abdis en er woonden 20 adellijke Stiftdames. Een Stift is een kloostergemeenschap met vrijzinnige orderegels.

In het Damesstift konden alleen ongetrouwde vrouwen uit de hoge adel intreden. Vrouwen binnen de orde die wel wilden trouwen, woonden buiten de kloostermuren in eigen huizen. Veel woningen van deze Stiftdames zijn bewaard gebleven, zoals het uit 1648 afkomstige Huis met de drie kogels.

Het staatje had een eigen rechtspraak en sloeg een eigen munt. Met de komst van de Fransen in 1794 kwam hieraan een einde. Zij voerden een belasting in op basis van de omvang van de ramen. De arme bevolking metselde deze dicht om de belastingaanslag te beperken. Om de littekens van de armoede te verbergen, werden de huizen wit gekalkt. Vanaf toen kreeg het historisch centrum van Thorn zijn kenmerkende witte kleur.

Als we rond de middag in Thorn zijn knapt het weer op, het is droog en heel af en toe zelfs een beetje zon. We maken een kleine wandeling door het mooie stadje, gezellig versierd en met veel mooie deuren met een prachtige kerstkrans. Op de gevels diverse gevelstenen met 16 en 1700 als jaartal en ook veel aparte muurankers. Het is stil natuurlijk met hier en daar wat mensen, er is 1 kiosk open waar je wat te drinken en eten(oa poffertjes) kunt kopen.

We zien dat er hier veel fietsroutes zijn en ook wandelen er steeds mensen voorbij naar het water ten zuiden van Thorn, een waterrijk gebied, buitengebied van de Maas. Maar wat een rust hier, ook op de grote parkeerplaats. Toen we vanmorgen thuis wegreden en langs de grote Lidl vlakbij ons kwamen, stond er een verkeersregelaar op de grote parkeerplaats!

Achter in de middag als de lichtjes branden maken we nog even een kleine wandeling door het centrum voor mijn broodnodige beweging.
Het is de hele middag droog geweest met slechts een paar druppels rond 5 uur, prima dag, morgen gaan we verder Limburg in en zoeken dan een camping op.
Groetjes Ina en Marinus

Fijne reis en geniet vooral van elkaar en blijf gezond.

heco.op.reis 2020-12-22 19:18:32

Hoi Ina en Marinus, wij wensen jullie fijne dagen en een gezond 2021 met veel reiskilometers. We gaan jullie weer volgen. Lieve groet uit Leerdam

toesjoeranroet 2020-12-22 19:35:28

Hallo Ina en Marinus, Wat jammer nu dat we met het coronagedoe zitten anders hadden we persoonlijk kennis kunnen maken als jullie in het zuiden waren. Wij kunnen nog steeds niet opstap met de camper, daar moet nog aan gewerkt worden. Anders waren we beslist ook door Nederland gaan toeren. We hopen dat er plek is voor een kerstboom in de camper zodat jullie toch nog een ietsiepietsie sfeer hebben tijdens de Kerst. We wensen jullie een aangename Kerst en een goede & veilige roetsj in het hopelijk iets normalere Nieuwe jaar!

Fred & Els 2020-12-22 19:36:49

Heerlijk er even tussenuit! Rijden weer graag met jullie mee. Hartelijke groeten uit Katwijk.

Nico 2020-12-22 19:49:29

Fijn hoor, er toch ff tussenuit met inachtneming van de regels. Camperaars zijn er op getraind zich te kunnen aanpassen 😏. Na een wandeling terug in de camper, lekker met de kachel aan, goed boek en een drankje?? Wij genieten wel mee. Fijne dagen, Gezegende kerstdagen. Groet, Peter

Peter 2020-12-22 20:10:43

Wat goed dat jullie evengoed lekker weg zijn. Fijne dagen en geniet met en van elkaar. 🎄❤️🎄

Karin 2020-12-22 21:29:54

Hi Ina & Marinus, Wat hebben jullie een prachtig stadje uitgezocht deze keer. Ik ben daar ooit eerder geweest in een ander leven, pakweg 50 jaar geleden. Wat mij toen opviel was dat ik in de kerk kon fotograferen zonder flitsapparaat. Het stadje heeft een interessante geschiedenis, die de moeite waard is en de mensen waren destijds joviaal en vriendelijk. Heb het goed samen in jullie camper bubbel Warme groet van Peter & Wilna.

Peter 2020-12-22 22:08:07

Maak het gezellig met elkaar. Fijne dagen 🎄🎄🎄😘

Ella 2020-12-22 22:39:31

Limburg is prachtig en heel afwisselend. In Trintelen ontdekten wij afgelopen zomer Camping/zorgboerderij Trintelen , gezellig, kleinschalig met mooie ruime plaatsen en direct gelegen aan wandel- en fietsroutes tussen de glooiende heuvels met prachtige vergezichten à la Toscane. Gebied Eys/Eyserheide. Restaurant Bernardushoeve (wellicht eten af te halen) op de hoek. Veel plezier!

Marian 2020-12-22 23:14:53

Mooi al dat wit, lekker licht ✨🎄✨

Louise 2020-12-22 23:30:49

Hele fijne feestdagen en goed dat jullie er nog even uit gaan. Wij bivakkeren ook volgende week in het Limburgse voor een paar dagen. groet Edso

Edso 2020-12-23 09:22:11

Fijne trip ondanks het wisselvallige weer de laatste tijd. Geniet ervan