Cambrils

Spanje, Mont-roig Badia

21-5 We staan op camping Playa Y Fiesta bij Mont-roig Bahia dit is een klein stukje ten zuiden van Cambrils. We hadden gezien dat je hier aan het water bij het strand staat. We hebben een zeer riante plek met heerlijk een windje van zee, het wordt het komende weekend warm dus even een goede plek.

‘s Middags lopen we naar Mont-roig Bahia dat een vakantiedorp is, wel allemaal bungalows, dus laagbouw en niet verstopt achter hoge hekken met poorten. 2 restaurants en 1 bar aan het strand verder is er niets.

22-5 Het is zondag en we gaan op de fiets naar Cambrils, eerst een stukje langs de doorgaande weg maar bij de urbanisatie gaan we langs het strand. Hier is een promenade met fietspad, het is druk, op het strand maar ook met wandelende en fietsende mensen.

Wij fietsen langs het centrum en de haven nog een stuk door. De bekendste “bezienswaardigheid” van Cambrils is de Torre del Port. Deze ronde toren ligt , zoals de naam al verklapt, aan de haven van Cambrils. De toren is gebouwd in de 17e eeuw om de haven te verdedigen tegen piraten.

Daarna gaan we weer terug en bij de het park met de droge rivier(en de draaimolen) gaan we hier 1,5 km de stad in en slaan dan links af. Je komt dan bij een oud stukje Cambrils. Op een geven moment komt een toeristentreintje zelfs voorbij! Hier is een stukje stadsmuur met nog de enigste oude toegangspoort naar de stad.

Huizen met oude details en ook oude straatnaambordjes en toevallig zien we een huis in een smal straatje waar een metalen infobord op de grond is bevestigde, hier staat te lezen dat dit het oudste huis uit de stad is uit 1582. We zien een leuk pleintje met een paar terrasjes, heerlijk rustig met voornamelijk Spanjaarden ,hier eten we wat hapjes. Leuke sfeer en wat een verschil met de drukte aan de kust.

Als we weer terug gefietst zijn parkeren we toch even op de boulevard en lopen een klein stukje door wat straatjes. Het is nu stil, veel winkels zijn gesloten of houden siësta en de terrassen zitten vol met etende mensen. We gaan weer terug en houden het voor gezien, het fietst een stuk rustiger nu terug. De fietspaden gaan slingerend langs de diverse stranden, ze zijn smal en je moet opletten het is voor beide richtingen.
Het is een warme dag 29˚, tijd voor de siësta.

23-5 we blijven nog een dag de plek is zo mooi het wordt weer een warme dag van 31˚. Ook maar de wasmachine en de droger gebruikt.
Morgen vertrekken we weer, we gaan niet meer langs de kust maar weer het binnenland in.
Groetjes Ina en Marinus

Wat een leuke en mooie foto’s iedere keer toch weer!Jullie zoeken en bekijken ook de oorspronkelijke zaken die een plaatsje heeft!Genieten elke keer weer,zo ook van het oudste huis,het ichtus teken dat hier in/op de achterruit van auto’s e.d.te zien is haal ik er niet uit,misschien is dat in de loop der tijd veranderd?Zie alweer uit naar het volgende verslag!Genieten jullie maar !

Marianne 2022-05-23 18:12:54

Mooie camping. We stonden twee weken geleden op nagenoeg dezelfde plek.

Nico Bloot 2022-05-23 18:18:06

@nico ik was ook geïnspireerd door jullie foto een klein beetje het Griekenland gevoel😉.

Ina 2022-05-23 18:35:06

Hi Ina & Marinus, Wat een leuke plek om te zijn Cambrils. Best bijzonder dat oudste huis uit 1582. Ik heb gezocht naar het Ichthus teken, symbool voor Christus zoals je dat op je foto hebt gezet. Helaas niets over te vinden. Christelijk georiënteerde mensen plakken vaak het gebruikelijke symbool van een vis op hun auto. Daar heb ik een aantal variaties van gevonden, maar niets dat lijkt op de afbeelding van de foto. Het zou zomaar een afbeelding van een variant van het Griekse Ichthus teken kunnen zijn, daar vind je iets over in Wikipedia. Na alle regen ellende hebben jullie nu te maken met nogal warm weer, 29 graden C. is voor mij persoonlijk al te warm. In het binnenland zal het nog wel wat warmer zijn denk ik. Groetjes vanuit het 'Utrechtse', Peter en Wilna.