Amiens

Frankrijk, Amiens

We gaan 80 km zuidwestelijk naar Amiens, naar camping Parc des Cygnes niet ver van het centrum. Amiens is de hoofdstad van de regio Picardië en ooit de stad van Jules Verne, schrijver van oa het boek De reis om de wereld in 80 dagen. Verder heeft het de grootste gotische kathedraal van Frankrijk uit de 13e eeuw.

Na de koffie gaan we op de fiets naar het centrum, eerst maar naar de kathedraal. Er zijn 3 mooie portalen met beeldhouwwerk, het middenschip is gigantisch hoog, in het midden is op de vloer een labyrint .Voornaamste bezienswaardigheid is het koor met 110 koorstoelen met 4000 gebeeldhouwde figuren in hout. Het hele koor zit achter een gesloten hekwerk en is alleen donderdags om 15.00 te bezichtigen.Rond het koor zijn kasten met religieuze afbeeldingen.

Nadat we er een tijdje rondgekeken hebben lopen we wat rond buiten bij de kathedraal. Alles is gesloten in de winkelstraten, we hebben nog geen plattegrond want de VVV gaat pas om 2 uur open. Dan willen we ergens wat eten, proberen het 2 x vlak bij de kathedraal maar zijn verbijsterd, de keuken sluit om 2 uur. We gaan terug op de fiets en belanden bij een Mc Donald waar we wat frietjes en een salade nemen. Normaal neem ik altijd wel wat mee om te eten maar nu toevallig niets en om half 3 hebben we echt wel trek in iets. De bar met kleine kaart op de camping is ook op zondag gesloten.'s Avonds eten we een lekkere spaghetti vongole, dat hebben ze vast niet in Amiens.

Maandagmorgen willen we een rondje om de Hortillonnages maken, dit zijn 300 hectaren kleine eilandjes, vroeger de groente en fruit tuinen van de stad.Het werd oorspronkelijk aangelegd voor de plant die de pastelblauwe kleurstof leverde(?) hier is Amiens rijk door geworden. Er zijn hier veel kanalen in Amiens, de eilandjes ontstonden door het zwarte slib dat hier gestort werd. Het is een beschermdgebied nu en je kunt er met fluisterboot een excursie door maken.

Op de kaart die we hebben staat een fietsroute rond het gebied aangegeven maar we gaan toch ergens de fout in, komen tenslotte weer uit aan de andere kant van de rivier. De grote kaart met 3 fietsroutes is een flutkaart je vindt in de stad niks terug van de routes, ja af en toe bordje route 30 geen idee welke route dit is.Hoe je als fietser rijden moet is zeer verwarrend en onduidelijk, overal fietsen op de weg getekend en ook borden. Vaak op de busbaan, logica zit er totaal niet in, toch wordt er wel gefietst.

We gaan naar het huis van Jules Verne, dit huis heeft hij een tijd gehuurd en hij heeft in dezelfde straat een huis gehad waar hij ook gestorven is. Qua inrichting zijn het niet zijn meubels maar er staat wel heel veel materiaal van hem in betreffende zijn werk. Ongelooflijk wat hij allemaal geschreven heeft , ook veel voor theater en films, en nog met heel veel originele documenten. En dan nog de vliegende machines die hij uitgevonden had, het doet me een beetje denken aan Leonardo da Vinci ook een productieve man.Op zolder oude spullen en zelfs oude kranten uit die tijd waar je "gewoon" aan mag komen en bladzijde omslaan.

We eten een hapje en lopen nog even een rondje door de kerk en daarna nog een klein stukje in de oude wijk Saint-Leu. We vinden het zo genoeg en gaan via de Lidl terug naar de camping. Laten ze hier nu ook de pastel de nata hebben, lekker voor bij de koffie.

Vandaag de laatste dag hier, het is inmiddels fris met 20° maar het is wel droog en morgenmiddag komt er wat regen daarom blijven we vandaag nog een dag. 's Morgens nog in het zonnetje koffie gedronken en daarna nog een keer op de fiets naar de stad. Vanaf de camping meteen langs het kanaal dat rijdt het prettigst. Daarna een klein rondje door de stad langs de belfort(klokkentoren) een van de zuidelijkste, dit soort torens komt alleen maar in dit deel van Europa voor.

Dan langs het Jules Verne circus, ooit stond hier een houten tent maar in 1886 besliste men dat er een stenen gebouw moest komen. Jules Verne was toen raadslid en opende het circus dat ook zijn naam kreeg. Frankrijk heeft nu nog 7 stenen circussen.

Als laatste lopen de wandeling via het VVV kaartje door de oude wijk Saint Leu, ook wel het klein Venetië genoemd. Een wijk met veel kanaaltjes en bruggetjes en gekleurde huizen, mooie maar ook verwaarloosde. Volgende stop morgen wordt in of bij Rouen, groetjes Ina en Marinus.

Leuke plaatjes! Kleurtjes!

Louise 2019-09-06 19:15:54

Persoonlijk vind ik Amiens een prachtige Franse stad, ook al weer niet in de laatste plaats vanwege de orgelcultuur die daar heerst. Wat leuk dat jullie het huis van Jules Verne hebben gezien, dat heb ik destijds gemist. Wel heb ik een serie van 15 door hem geschreven boeken in ons huis staan. Ik wist ook dat hij uitvinder was Ook het verhaal rond het stenen circus was mij niet bekend. Zo heb ik toch weer iets uit jouw verhaal kunnen leren Ina. Dank je wel.

Peter.K. 2019-09-29 15:35:07

Wat een prachtige stad is het toch Amiens, ook hier de mooie vakwerkhuisjes en de poort met het beroemde uurwerk.