Weer langs de Loire.

Frankrijk, Chaumont sur Loire

We hebben onze eerste regendag te pakken, daarom maar bij Chaumont sur Loire op een camping gaan staan. Plan was eigenlijk een CP voorbij Blois en dan wat fietsen,eventueel naar Chambord. We wachten het vandaag hier maar af met uitzicht op de Loire dat wel.

'S Middags als het weer droog is lopen we naar het dorp en lopen de steile weg omhoog naar het kasteel, even alleen maar kijken. Niks te zien, toegangspoort en hoge heggen de toegang is €18 nou dat gaan we zeker niet doen. Ik zie later op internet dat het een heel domein is met tuinen en galerieën. De plaats stelt niks voor, in de Loire liggen hier wat zeilbootjes.

Vandaag dus het plan uitgevoerd dat we gisteren wilden doen. We hebben gelezen dat een klein stukje voorbij Blois in Saint-Dyé sur Loire een CP is met het mooiste uitzicht op de Loire. Blois heeft ook veel bezienswaardigheden, maar nu even geen grote stad meer, we drinken er aan de oever koffie en gaan dan weer verder.

De CP is inderdaad mooi gelegen, geen voorzieningen maar dat hoeft nu even niet. Dit soort plekjes hebben we gemist, kleinschalig en met mooi uitzicht. We gaan op de fiets naar Chateau Chambord slechts 6 km van de CP, het ligt in een groot bos, een wildreservaat. De graven van Blois jaagden hier al toen Frans I besloot hier het grootste jachtslot uit de geschiedenis neer te zetten. Het heeft 440 kamers zodat de koning met zijn 2000 man tellende gevolg hier onderdak had.
Men begon is 1519 met de bouw die 38 jaar duurde, Frans I stierf kort nadat het klaar was.

Het lijken net champagneflessen de 365 schoorstenen,met lantaarns op de dakterrassen waar je over rond kunt wandelen. Van hier uit volgden de dames de koninklijke jacht.Het is onbekend van wie het ontwerp is. Bij de latere koningen was het niet populair, de kamers waren te groot, koud, veruit van comfortabel.In mijn oude boekje staat het omschreven als een extravagant bouwwerk en koninklijke dwaasheid.

Belangrijkste bezienswaardigheid binnen is de monumentale statietrap. Maar wij slaan de bezichtiging binnen over, even genoeg pracht en praal gezien. Je kunt met de fiets rondom het hele kasteel en over het complex, natuurlijk met eet en drinkgelegenheden en winkel met verkoop van plaatselijke produkten.Je kunt er fietsen, elektrische golfkarretjes en bootjes huren. Wij fietsen de route van 4km langs het kanaal, hier en daar borden met flora en fauna info en we zien wilde zwijnen, net weg als ik mijn fototoestel gepakt heb natuurlijk.
We fietsen langs een andere route richting het zuiden en dan weer naar de Loire terug. Hier loopt een mooi fietspad langs de rivier met uitzicht, totaal 30 km gefietst.

Het was al voorspelt er kwam regen aan, wat hebben we het gister getroffen. We kiezen er nu toch voor wat zuidelijk te gaan ivm de temperatuur. Zijn nu in Valencay op CP ongeveer 80 km zuidelijker. Hier voor vandaag even een stop om morgen verder richting Dordogne te gaan nog 300 km zuidelijker.

Achter in de middag als het weer is opgeknapt maken we een wandeling naar het Renaissance Chateau Valencay vlak bij de CP. We gaan niet naar binnen, weer een groot complex met tuinen etc en met een rijke historie oa tijdens de 2e WO. We lopen een rondje door het dorp waar net als in zoveel Franse dorpen de helft van de winkels leeg staat.
Morgen naar de Dordogne, groetjes Ina en Marinus.

Het is er zooo mooi. Dat vind ik echt, maar het is niet mijn land ha ha. Volgend jaar willen wij richting Perpignan, dat is nog wel Frankrijk, maar ook heel Spaans, beter 😊

Karin 2019-09-24 19:31:50

Hoi M&I, Mocht je nog iets zuidelijker komen dan de Dordogne > in Les Arques (Lot) is een restaurant wat ik van harte kan aanbevelen > La Recreation. Niet goedkoop 🙄. Ook staat hier het museum Zadkine (beeld Rotterdam). Fijne reis verder, wij morgen naar St Cyprien bij Perpignan.

Peter 2019-09-24 21:31:36

deze route ook gemaakt in juli mooie foto,s en een goed verhaal dak hier voor.

adrie buuts 2019-09-26 15:55:32

Wat een prachtig landschap met de brug over de rivier. Bijzondere foto van de door jou genoemde voormalige huisjes op het terrein. Wat zal het in dat gebied een prachtige fietstocht geweest zijn ( 30 km) Dank je wel voor het verhaal en de prachtige foto's Ina van Chaumont en omgeving. Groetjes van P&W.