Leeuwarden

Nederland, Deinum

Zaterdagmorgen vertrokken naar Deinum, we staan op minicamping Van Harinxma. Kleine camping aan het kanaal, even een plekje zoeken met toch nog wat uitzicht op het kanaal en een beetje uit de wind.

‘s Middags maken we weer een klein fietsrondje in de omgeving. Met het kaartje met fietsknooppunten dat we bij de Blikvaart gekregen hebben(👍 👏) heb je legio mogelijkheden om een fietsroute uit te zoeken.

We gaan eerst naar Marsum hier vlakbij, hier is de oude Heringastate een landgoed van de adellijke familie Heringa. In 1687 is de state verkocht aan de vermogende advocaat Popta, vandaar dat het bekend staat als het Poptaslot. Na zijn overlijden in 1712 had hij in zijn testament laten vast leggen dat het slot niet meer bewoond mocht worden.

Nu is het te bewonderen met het 17e en 18e eeuwse interieur, maar helaas nu dus even niet. Vreselijk jammer maar de voortuin bij het slot is wel toegankelijk(alleen zondags niet) en zeer de moeite van het bekijken waard. Op www.poptaslot.nl kunen we in ieder geval de foto’s bewonderen van het prachtige interieur(en ook de tuin). Vlak bij het slot is het Popta Gasthuis een mooi hofje bestemd voor Weduen oftewel bejaarde Doghters. Nu wonen er nog steeds alleen dames.

Daarna fietsen we een rondje via Bitgum, Menaam en Dronryp, hier staat bij de kerk het geboortehuis van Eise Eisinga de sterrenkundige. En tot slot langs het Van Harinxma kanaal weer terug. Een leuke route van 23 km door weilanden, over dijkjes, langs sloten, vaarten, zeer afwisselend.

Leeuwarden was ooit de Hofstad van de Friese stadhouders van Nassau.
De stad is echter al ontstaan in de tijd van de Romijnen op de terp van Oldehove. Toen de Middelzee dichtslibde kreeg de stad een centrale functie.

Het is een kwartiertje fietsen naar de binnenstad. De Oldehove toren is hèt symbool van Leeuwarden.Bouwmeester van Aken kreeg in 1529 de opdracht bij de oude Vituskerk een prominente toren te bouwen. Bij 10 meter hoogte begon de toren al te verzakken. Van Aken zette toch door en corrigeerde de afwijking door loodrecht omhoog te bouwen, zodat de toren niet alleen scheef maar ook krom ging staan. Na zijn overlijden deed zijn opvolger nog een poging maar moest het werk na een jaar staken omdat het verzakken doorging. Men heeft nog geprobeerd er met siermetselwerk wat van te maken.

Ik heb in een boekje al een en ander opgezocht maar op het plein bij de Oldehove toren staat een zuil waar je een plattegrond kunt halen met info over de stad. Op het plein voor de toren, ooit begraafplaats Oldehoofsterkerkhof liggen allemaal (nieuwe) platen met bijzondere afbeeldingen van vroeger.

We fietsen verder naar de Waag, ooit werd hier in boter en kaas gehandeld. Dan gaan we lopend de binnenstad verkennen. Het is een mooie gezellige oude binnenstad, met grachten en mooie statige panden met bewerkte gevels, apart metselwerk, mooie deuren.Maar vooral studentenstad,te zien aan de vele (oude)fietsen die je overal ziet staan.

Nu is het nog rustig omdat alles nog dicht is, om 12 uur gaan er wat winkels open(op zondag) en zien we veel verkeersregelaars om de wandelaars de goede looproutes aan te geven. Als we om 12 uur weer op het Waagplein terug zijn kopen we bij The Tosti Club een tosti. Even een traktatie en meevaller om iets te eten kunnen kopen in deze rare tijd. Op het plein staan veel grote zitstenen en eten daar lekker in het zonnetje onze tosti op.

We vinden het genoeg zo, het wordt drukker in de stad en gedoe met hoe en langs welke kant van de gracht je moet lopen, dus we gaan weer richting camping. Niet alles op het lijstje kunnen zien maar we hebben wel een goede en positieve indruk van de stad gekregen.
Groetjes Ina en Marinus

Dank! Weer een bron van inspiratie als we weer mogen & kunnen! Groeten (met 'n zachte "G")

Fred & Els 2020-05-17 17:00:11

Reactie als PB op jullie mail. Veel plezier.

Peter 2020-05-17 17:18:55

Wat valt er toch een hoop te zien in je eigen directe omgeving he, had als een rondje met de auto gedaan, (geen fiets), maar hier geniet ik dus al weer van Gr. René

René 2020-05-17 17:24:16

Beste Ina & Marinus, Een aantal jaar geleden hebben ook wij een dag of drie in Leeuwarden doorgebracht. De auto is niet meer van de parkeerplaats van het hotel af geweest. We hebben de stad lopend bezichtigd. Veel van wat ik op jullie foto's heb gezien is bekend voor ons. Er staat overigens een prachtig historisch Müller orgel in de Grote of Jakobijner kerk. Het Poptaslot, heb ik ooit nog in een 'ander leven' bezocht, zeer de moeite waard. Jullie hebben een prachtige fietstocht gemaakt. Het weer wordt allengs mooier, dus de komende week zijn er nog prachtige kansen om deze provincie uitgebreid te bezoeken. Nog heel veel plezier toegewenst. Groet van Peter.

Peter 2020-05-18 01:10:35

Mooi die foto's in dorp en stad zonder mensen. Het weer zit ook mee. Wij genieten mee.

Mike 2020-05-18 12:09:58

Het is genieten in ons eigen land. Zijn ook al eens in Leeuwarden geweest voor een dag maar willen er nog eens naar terug gaan. Zoveel te zien. Wij hadden de pech dat er markt was vlakbij de Waag en deze stond dusdanig in de weg dat je het mooie overzicht niet had. Ben benieuwd wat voor moois wij nog voorbij zien komen. Groetjes