Trogir

Kroatië, Mastrinka

14-9 Toen we vanmorgen uit Sibenik vertrokken was het zwaar bewolkt , we gaan naar Trogir, een zeer bekende plek voor ons waar we al diverse keren geweest zijn.

We rijden niet de kustweg langs Primosten waar we al eens waren, maar nemen de 58 binnendoor , die een stuk korter is. We rijden eerst het eiland Ciovo op om te kijken of er een plekje op de zeer kleine camping bij Mastrinka is. We hebben de op 1 na laatste plaats van de 12 plekken maar een half uur later is het vol.

We hebben tig keer op de camping bij Seget Donji gestaan, nu maar eens iets anders proberen. De temperatuur is inmiddels 28° met een heel klein windje en we hebben een boom voor wat schaduw.

‘s Middags gaan we klein stukje fietsen verder langs de kust naar Slatine, een klein vissersdorp. Het is hier heel kleinschalig allemaal, overal plekjes met kleine strandjes.

15-9 Vanmorgen op de fiets naar de andere kant van het eiland , het is bewolkt met heel af en toe een spat regen. Je komt eerst langs de jachthaven, stukje verder de scheepswerf met het droogdok. Dan kom je in Okrug Gornji met de grote camping Rozac.
Wat een drukte hier, dan is het aan de andere kant waar wij zitten een oase van rust.

We maken een wandeling door de oude binnenstad, vreselijk druk zoals altijd, maar het blijft een mooie plek.

16-9 We blijven nog 1 dagje hier, het is hier erg rustig op het geluid van de vliegtuigen na die op de luchthaven van Split landen. Als we al die drukte overal zien nemen we het geluid van de vliegtuigen dan maar voor lief.

De camping is eenvoudig, vooral basic, de eigenaar heeft een zeer kleine buitenlandse woordenschat: no problem, cash en full dat de camping vol is dat hij op een bord bij de ingang zet.

Lekker bij het strandje voor de camping wat zitten lezen, achter in de middag op de fiets naar de stad.

Trogir ooit door de Grieken in de 3e vChr. gesticht en heeft daarna diverse overheersers gehad. De Venetianen hebben het zijn huidige mooie stadsbeeld gegeven oa de kathedraal waar vanaf 1213 een paar eeuwen aan gewerkt is en in de 16e eeuw werd de losse campanile gebouwd.

Als we naar de stad fietsen maken we een rondje om de oude binnenstad, daarna nog een kleine wandeling en gaan ergens wat eten. Het is druk en toeristisch maar leuk om even terug te zien.
Een relaxte dag, voordat we morgen naar Split gaan.
Groetjes Ina en Marinus

Voor nog wat mooiere foto’s van kathedraal ingang en interieur link naar verslag vorig jaar en er staat er ook een op van 2019, ook de reis Over land naar Griekenland.
Even zoeken in lijst !

Heerlijke sfeerbeelden. Zo te lezen lekker relaxed.

Mike 2023-09-16 21:41:01

Mooie plaatjes weer, uit voor mij onbekende oorden. Groet vanuit een nat Zaandam

Margot 2023-09-17 09:58:28

Wat een drukte,kan mij goed voorstellen dat jullie de kleine camping uitverkoren hebben!Mooi alle plaatjes weer,de fiets komt goed van pas,zo zien jullie veel en de belangrijke plekjes zijn dan goed te bezoeken!De strandjes voor de deur,heerlijke ontspanning wanneer je dat wilt!

Marianne 2023-09-17 10:21:54

Leuk Marinus & Ina, om weer plaatjes te kunnen zien van Trogir, als aanvulling op die van vorig jaar.Ik hou van de smalle straatjes, want daar gebeurt het feitelijk allemaal, het leven van de bewoners. Leuke foto van de natuur sponzen Ina. Mooi de binnenplaats van het klooster en het centrale plein. Verbazingwekkend dat toch tamelijk grote schepen deze haven kunnen aandoen. Wij wensen jullie een mooie tocht toe naar Split. Groet van W&P

Peter Kee 2023-09-17 15:10:41

Lekker om nieuwe plekken te ontdekken en van de rust te genieten. Half september en nog steeds veel toerisme. In het hoogseizoen moet je hier niet zijn. Geniet van alles. Groet uit Torredembarra (Costa dorade).