Innsbruck

Oostenrijk, Innsbruck

Donderdag gaan we met de bus en trein naar Innsbruck, het was even een gepuzzel met welke bus om een goede aansluiting te hebben. Heen met de bus om 9 uur, een overstap in Maurach, bus uit en bus ernaast in en dan naar Jenbach voor het laatste stuk met de trein. Terug ging het wat sneller en waren we binnen de anderhalf uur om 5 uur weer terug.

Het was even een strakke planning met een paar dingen op ons lijstje, de stadstoren, de Hofkerk en hiernaast het Tiroler Landesmuseum. Innsbruck heeft veel bezienswaardigheden waarvan we er al een aantal gezien hebben. Na een koffiepauze eerst de stadstoren beklommen, via 133 treden kom je op het uitzichtplatform. Op de toren hielden de torenwachters alles goed in de gaten en waarschuwden als er bv brand was en verkondigden het uur.

Je kijkt dan uit op het Gouden Dak dat vlak bij is, de bekendste bezienswaardigheid van Innsbruck. En je kijkt mooi uit op de koepels van de Hofkiche, ook hier vlakbij, met dit prachtige weer zeer de moeite van de klim waard.

Dan is het een klein stukje lopen naar de Hofkirche en het museum dat naast elkaar ligt. De kerk stamt uit de 16e eeuw Voordat je de kerk binnengaat krijg je een aparte video uitleg over keizer Maximiliaan.Een bijzondere man met grootste plannen en ideeën. Toen hij overleed liet hij het land achter met een grote schuld.Hij liet de kerk bouwen om er begraven te worden , er staat een groot grafmonument maar dit is leeg , hij overleed in Neustadt en is hier ook begraven.

Hij had bedacht dat er beelden van familieleden, voorouders en invloedrijke personen de wacht hielden rond zijn grafmonument. Er staan 28 zwarte bronzen beelden, daarom noemt men het wel de Zwartemannenkerk. Echter van de 28 beelden zijn er 8 dames bij. De beelden zijn van brons en de eersten die men liet maken wogen boven de 2000 kilo. Later maakte men ze iets lichter want de kerkmuren waren niet stabiel genoeg voor dit gewicht en het moest goedkoper. Ze zijn stuk voor stuk zeer gedetailleerd, heel bijzonder.Kleinzoon keizer Ferdinand heeft uiteindelijk de kerk voltooid.

Aangrenzend aan de kerk loop je het Tiroler Landesmuseum in, hier is heel veel te zien. Heel veel oude woningen, oorspronkelijke interieurs, die men hierin weer heeft opgebouwd. Meubels, gebruiksvoorwerpen, voorwerpen van diverse ambachten, te veel om op te noemen.Zeer uiteenlopende collecties, een beetje moeilijk fotograferen dor het reflecterende glas.

Half 2 , tijd voor een lunchpauze, we gaan weer naar de Pianobar, een restaurant in de portieken even voorbij het Gouden Dak. We hebben hier vorige keer ook gegeten en even wat anders dan de menu's met bratworst etc. Dan lopen we via de Maria Theresianstraat, met de gedenknaald, en langs de Triomphboog weer naar het station.Nog even een snelle koffie en met de trein van 15.20 weer terug. Innsbruck is een zeer mooie stad, mooie gebouwen, dus ondanks dat het een kort bezoek was door de lange reistijd vonden we het zeer de moeite waard.

Vandaag is het weer prachtig zonnig weer, het wordt een wandeldag. De camping ligt 2 km van het centrum van Achenkirch maar we nemen ons gemak en gaan met de bus. Achenkirch is een vakantiedorp met hotels en vakantiehuizen dus er is niets "te zien".

We gaan de Panoramaroute lopen, een mooi wandeling met steeds uitzicht op het dal en op de pistes aan de andere kant van het dal.Je kunt 2 kanten op naar Steinberg en richting meer dus ook richting camping. Dit is de kortste route die nemen wij, prima lopen op een goed geschoven/schoongemaakte pad. Er staat anderhalf uur voor maar wij doen er toch iets langer over. Beneden in het dal is het pad naast de weg ook schoon maar de sneeuw lig er soms 2 m hoog. Als we richting camping lopen zien we een mooi zonnig terras van een hotel-restaurant. We bestuderen de kaart en besluiten er te eten, een goede keus.

Daarna lopen we nog een stukje langs het meer met uitzicht op de camping. Morgen gaan we op zoek naar een ander plekje. Kijken of dit lukt het wordt druk en anders rijden we door naar Italië.
Groetjes Ina en Marinus.

Hoi Allebei! En Ina vooral gefeliciteerd met je verjaardag ! 70 Jaar is niet niks, maar 71 gaat naar de 80. Volhouden met genieten! En ik geniet van jullie foto's. Liefs voor jullie beiden van Guda

Guda 2019-02-15 19:01:41

Hi Ina, namens ons beiden allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat geldt natuurlijk ook voor jou Marinus, van harte gefeliciteerd met Ina's verjaardag!! Bedankt weer voor je interessante verslag Ina. Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Innsbruck al zo'n oude stad is. Nog een fijne voortzetting van jullie reis! Warme groet van P&W

Peter & Wilna 2019-02-15 22:08:50

Nou Ina kan niet achterblijven:lees dat je jarig bent geweest, dus van harte! Hoop dat jullie geslaagd zijn met het vinden van een plekje. Goede en mooie voortzetting van de reis, gegroet jullie beiden, Marianne