Sami

Griekenland, Sami

Zondag middag wat gezwommen en op een stretcher bij het zwembad gelegen, achter in de middag naar Sami gelopen. Voor mij een mooie afstand, prima te doen. Overigens geen spat regen gehad.
Maandagmorgen op tijd langs het water nu de andere kant uitgelopen naar Karavomilos. Totaal 3,4 km gelopen ook prima te doen maar niet steeds over “normale weg”. Je komt 2 “hindernissen” tegen, plekken waar het water dat dus van de andere kant van het eiland bij Katavothres,vlak bij camping Argostoli, hier weer de zee in stroomt. je hebt hier het kleine meertje van Karavomilos, de naam komt van scheepsmolen, hier draaide het rad van een oude raderboot dat draaide op de kracht van het in zee uitstromende water.

Het lopen blijft altijd uitkijken voor me, overal hobbels, richels, af en opstapjes, en ook op het grove losse grind toch even aan de arm van Marinus steuntje. We zien de donkere wolken bij de bergen hangen maar wij houden het droog, eind van de morgen hebben we een heel klein beetje regen 0,1 mm staat er ook op internet. Net niet genoeg druppels om nat te worden maar het koelt heerlijk wat af door de bewolking, de temperatuur is nu onder de 30°. Ja wij vinden het natuurlijk ook wat te warm, maar hier is het toch een wat drogere warmte als bij ons, je tempo aanpassen dus!. En zowaar ‘s middags een klein buitje, veel valt er niet, dus achter in de middag al weer bij het zwembad gelegen.

Dinsdagmorgen op de fiets naar het Maritiemmuseum stukje buiten Sami. Het is een klein particulier museum en sinds 2 jaar geopend. De eigenaar heeft er 10 jaar aan gewerkt, er staan nu 22 scheepsmodellen tentoongesteld van boten uit diverse tijden. Ook een model van de Titanic van 4 m. We krijgen uitleg over de verschillende types vaartuigen en er wordt een en ander gedemonstreerd hoe het werkt. Bv bij een thee boot ontluchtings buizen waar men aan rook of de thee nog wel goed was.

Voor mij was alles te technisch maar Marinus zag wat de verschillen waren, hoe een en ander werkt en vertelde hoe het bij ons was.
Terug in het dorp maar een lekkere punt pizza voor lunch gehaald en op naar het zwembad. Zwemmen, lezen, relaxen en vooral siësta houden. En ‘s avonds even een wandeling naar het dorp het is gezellig druk maar niet te. We horen nu regelmatig Nederlands praten.

Vanmorgen op de fiets naar Agia Efimia, 8 km noordelijker, een klein ritje maar het is een mooie kust met kleine strandjes. Agia Efimia is een bestemming die de excursie bussen aan doen. Niet dat er veel te zien is maar het is een dorp dat mooi ligt in een beschutte baai die vooral geliefd bij zeilers is. We zien veel boten liggen met Nederlandse vlag van Sunny Sailing. De vele bussen die er staan komen van een Costa cruiseboot, men loopt achter de gids aan en hebben bordje opgespeld met C en het busnummer. Ja zo gaan die dingen we weten er alles van.

We zitten een tijdje op een terras en slaan het allemaal gade wat er zoal gebeurt bij de boten en wat er langs loopt aan vooral toeristen. Een boodschap en een pizza punt voor de lunch en op naar het zwembad, afkoelen de temperatuur komt weer boven de 30°, jammer de “koele” periode is weer voorbij.
Groetjes Ina en Marinus

Leuk! Wij zijn intussen ook in het Griekse en ja het blijft wennen aan de warmte. Veel strand dus maar. Tijd genoegen nog voor tochtjes. Veel plezier verder en blijf waakzaam met het lopen Ina. Gr. Edso

Edso 2021-07-21 15:40:32

Idyllische plaatjes, leuk scheepvaartmuseum. Lekker inktvis eten, dat was vast heerlijk.

Mike 2021-07-21 16:17:40

Prachtige foto’s, heel mooi met al die wolken.

Simone 2021-07-21 20:35:47

Het lopen zal je steeds iets beter afgaan. Niets zo goed als deze therapie 👍👍 De foto's zien er weer uitnodigend uit 🤩

FritsEllen 2021-07-21 21:50:56

Hallo Marinus & Ina, Veel mooie foto's weer Ina en het verhaal van jullie belevenissen. Ina je schreef over de octopus Stifado, die daar bij jullie op het menu stond, en beviel het gerecht?? Ik hoor het t.z.t. graag nog eens terug. Wij hebben veel octopus gegeten op Sardinië, persoonlijk ben ik er niet gek op, geef mij maar een lekker visgerecht. Maar wellicht is het jullie beter bevallen. Trouwens veel te zien in het Maritiem museum. Wij wensen jullie een goed vervolg op deze goed geslaagde dagen. Groetjes, P&W

Peter & Wilna. 2021-07-22 14:16:32

Prachtig! En bringing back memories ... 11 jaar geleden alweer! Na Ithaki tussen de “bootvluchtingen” in Ag Efimía😉 Oh, dat musuem, dat zat laatst in die serie rond de Middellandse Zee toch? Ik herken de boot buiten.