St.Lorenzen

Italië, St. Lorenzen - San Lorenzo di Sebato

We rijden het dal van de Drau uit, Sillian is de grensplaats in oost Tirol, dan rijden we bij Innichen zuid Tirol binnen, Italië dus. Links van ons zien we dan de toppen van de Dolomiten. We kennen het Pustertal goed, hebben ooit op de diverse wintercampings gekeken maar camping Wildberg bij St.Lorenzen bevalt ons het beste. Een klein plaatsje vlak bij Bruneck, een mooie plaats onderaan de Kronplatz, het skigebied van 2273 m.

Maar vlak voor Bruneck bij Percha slaan we rechts af en gaan de bergen in naar de Erdpyramiden bij Platten. De omstandigheden zijn goed, mooi weer en schone wegen, het is best wel een steile klim van 12%.
Op internet had ik al een en ander over deze Erdpyramiden,en de wandeling er naar toe, gelezen. In het begin een steile klim en dan een wandeling van een half uur, wat beneden ook aanstond. Nou wij doen er veel langer over, op meer dan de helft van het pad ligt sneeuw of is het ijzig. Gelukkig hebben we de sneeuwkettingen mee dus die worden omgedaan. Ook liggen er nog veel omgewaaide bomen op het pad. Een mooie wandeling, maar niet voor mensen met hoogtevrees en ook niet aan te raden als het pas gesneeuwd heeft.

De aardpyramides zijn een natuurverschijnsel dat onder bepaalde omstandigheden kan ontstaan, lange regenperiodes afgewisseld door lange droge periodes. De grond moet van een korrelige structuur zijn(gletscher moreneklei), die in droge toestand keihard is. Wanneer het met water in contact komt wordt het weggespoeld en blijven de grote stenen,die ook in de leem zitten, liggen. Zo ontstaan de pyramides met de stenen erbovenop.

Hiervandaan is het nog maar 13 km naar camping Wildberg, een leuke camping vlak naast het dorp en bij het station. De camping had ooit 2 gedeeltes maar sinds afgelopen zomer is er een groot stuk bijgekomen met een zeer groot sanitair gebouw. Toen we hier vorig jaar februari waren was men hier druk mee bezig.

We staan nu op het grote nieuwe boven gedeelte met gasaansluiting, water en afvoer bij de plek en ook afvoer voor het chemische toilet, wat een comfort. Ja wel even wat anders dan de andere gedeeltes, een beetje massaal, even wennen dus. We zijn hier nu voor de 6e keer in de winter en hebben er ook wel eens in de zomer gestaan. Dit is een mooie onderbreking als je naar het zuiden gaat, niet ver van de Brenner autobaan, klein stukje het Pustertal in.

We maken even een rondje dorp, doen een boodschap in de grote supermarkt en voelen ons weer helemaal thuis, een heerlijk dorpje. Als we terug komen worden net de dieren(2 pony’s en ezeltje) naar de stal op de camping gebracht. De kinderen van de camping mogen dan mee helpen. De camping heeft heel veel dieren oa kippen en lama‘s.

Zondag gaan we eerst met de trein naar Bruneck, daar nemen we de bus naar Taufers(13 km), allemaal gratis met onze OV kaart die je van de camping krijgt.Hier ligt bij Sand in Taufers in het Ahrn dal, een groot kasteel boven op een rots. Men noemt het een van de mooiste kastelen in Tirol.

Het kasteel was tot de 13e eeuw de residentie van de heren van Taufers, onafhankelijke aristocraten die behoorden tot een van de aanzienlijkste familie van Tirol, die echter in 1340 uitsterft. Later komen er diverse eigenaren, nu is het bezit van het Südtiroler Burgeninstitut.

Het is weer een steile klim omhoog, je kunt het (in de winter?) alleen met rondleiding bezoeken. Om 11 uur was de Duitstalige , wij gaan met de Italiaanse mee. We krijgen wel een blad met Engelse tekst mee. Wat opvalt is heel veel kamers compleet met hout afgetimmerd en het kasteel heeft heel veel Majolica tegelkachels.

Je krijgt een aantal kamers te zien en de kapel met fresco‘s(niet spectaculair), verder de bibliotheek met de mooiste kachel. Helaas van deze geen foto, het is nl verboden te fotograferen😡, belachelijk. Ik heb een paar foto’s kunnen nemen oa de kachel uit Delft.
Het kasteel had een eigen schooltje voor de kinderen van de adel, een wapenkamer en martelkamer.
Natuurlijk genoeg moois om te fotograferen zoals meubels, geschilderde kinderportretjes etc. maar helaas 😢.

We gaan wat eten in het dorp en met de bus van 14.55 terug en zijn dan om 15.37 terug in St.Lorenzen. Wat een luxe zo‘n gratis OV weekkaart en een perfect geregeld openbaar vervoer netwerk van trein en bus. Top voor de camperaars, niet alleen in de winter voor het skiën maar ook in de zomer.
Groetjes Ina en Marinus

Hi Ina & Marinus, zo te zien hebben jullie niet echt te klagen over het weer. Hier is het regen, wind, storm, soms even droog en dan begint het opnieuw. Als ik de voorspellingen zie voor de komende week, dan ziet het er nat uit. De Kanariepietische eilanden moet je ook niet zijn, zandstormen ontwrichten de boel daar. Wat een mooie foto's heb je gemaakt. Het verschijnsel Erdpyramiden is volkomen nieuw voor mij in dat gebied. Leuk vind ik ook de bijzondere kachels die jou foto's tonen. Jullie zijn op een leuk uitziende camping neergestreken. Als er een kasteel te bezichtigen valt, kan ik dat ook in Nederland slecht weerstaan. Leuk de prettige voorwaarden voor OV die het gebied qua verkeer beter toegankelijk houden.Ik wens jullie nog een prettig verblijf toe in die regio. Houdt wel de berichtgeving goed in de gaten rond het zich snel verspreidende Coronavirus in delen van Italië, Er worden al dorpen en steden afgesloten. Daar mogen mensen met 40 personen in winkels inkopen doen tegelijk, vervolgens mag er niemand meer dorp of stad uit of in, om het risico van verdere uitbraak enigszins te beteugelen. Groetjes, heb het goed en blijf gezond. Peter en Wilna.

Peter. 2020-02-23 20:36:02

Hi, Leuke trip jullie weer. Wij zitten in Graubunden (Flims) Zwitserland enigszins in de buurt. !7 graden , pap sneeuw en een dochter na 1 dag al met een verdraaide knie en mijn vrouw de tweede dag met een val op haar hoofd. Toch maken we het gezellig hier. Het weer zit net zoals bij jullie mee en zon doet wonderen. Geniet lekker samen. gr. Edso