Seget Donji

Kroatië, Seget donji

Woensdag ochtend vertrokken en donderdag achter in de middag waren we op camping Slapic bij Duga Resa, mooi gelegen aan de rivier Mrezniki. We hebben vooral de eerste dag heel veel files en heel veel baustellen gehad. We maken een kleine wandeling bij de camping langs de rivier, het heeft leuke plekjes met restaurant met terras bij de rivier en oude watermolen.

In 2011 zijn we ook op deze camping geweest toen we op de terugreis waren vanuit het zuiden over de A1. Het was toen moeilijk vinden ondanks de TomTom, het ligt niet goed op de route en we kwamen laat in het donker aan dus we hebben er niets van gezien. Hier is nauwelijks iets in de omgeving dus je bent gauw op deze camping aangewezen.

Vanmorgen weer vertrokken en niet terug naar Karlovac gereden maar bij Duga Resa over de kleine witte weggetjes binnendoor naar de A1 , de autobaan naar het zuiden. En wat een verrassing staan we ineens voor een kasteel waar je naar binnen kunt.Het Stari Grad Novigrad aan de rivier de Dobra. Ooit bezit van de adellijke Frankopan familie, op een bord staat de geschiedenis. Beneden in het dal zie je de oude stenen brug over de Dobra, dit was destijds de verbinding van Kalovac met de Adriatische zee.
Het was een onderdeel van de oude Karolina weg een van de 3 bekende historische wegen.

Beneden bij de brug is het een heel erg mooi koffieplekje, ook hier staat weer een bord met informatie. In de 16e eeuw lag er al een houten brug denkt men.In de 18e eeuw werd de stenen brug met 10 bogen gebouwd. Dit zijn toch weer de leuke onverwachte dingen die je ineens tegen komt.

Daarna gaan we de A1 op richting zuiden, een saaie maar wel rustige route met af en toe een mooi uitzicht.In 2011 en 2012 zijn we de hele kust al eens langs geweest en ook diverse eilanden bezocht. We gaan nu rechtstreeks naar Seget Donji bij Trogir. Hier hebben we ook al eens 2 keer op camping Seget gestaan, een plek die ons goed bevallen is. In het begin van van de middag komen we op de camping aan en zoeken een plekje, we kijken uit naar het eiland Ciovo hier vlak tegenover. Langs de camping loopt een wandel-fietspad zo zien we steeds mensen voorbij lopen , een gezellig plekje.
We hebben inmiddels 1700 km gereden voorlopig even rust.
Groetjes Ina en Marinus.

Wat is het toch altijd weer leuk om te lezen, prachtige foto's en plekjes. Ik ga alles weer lezen. Hier ook een mooie dag en met de paas ook mooi. Fijne reis en vooral GENIETEN! Gr. Karin

Karin 2019-04-19 18:29:57

Hi Ina & Marinus, Jullie hebben al een mooi stuk 'achter de kiezen' en best snel. je foto's Ina geven een duidelijk beeld van het soort omgeving waar jullie nu vertoeve. Leuk het oude kasteeltje met heuse schietgaten en de oude watermolen. Op de camping weer een 1e klas plek. Het grote genieten is weer begonnen. Heb het goed samen. Groet van Peter & Wilna.

Peter. 2019-04-19 19:00:45

Mooie plekjes, mooie foto’s! Wat kun je in relatief korte tijd toch ver weg zijn.

Nico Bloot 2019-04-19 19:41:28

Prachtig! Al dat water en de rust! xxx

Louise 2019-04-21 16:06:02

Ja man, we kijken weer uit naar jullie mooie verslagen! Tis weer van dat, watertanden zal het terug worden! Zeer mooi terug, kijken uit naar de volgende! Genieten maar, en wij ook een klein beetje😉 Gr rik en els