Bärnbach

Oostenrijk, Bärnbach

We gaan woensdagmorgen naar Bärnbach, een klein plaatsje niet ver van Graz. Hier is de Hundertwasserkirche, maar hier wonen ook Renate en Harry, camperaars die we al een aantal jaren kennen en af en toe komen we elkaar tegen. Vaak in Griekenland maar ook Kroatië en Montenegro. Nu we zo dicht in de buurt zijn bezoeken we ze voor de eerste keer thuis.

We zijn er al om half 10, eerst koffie gedronken en dan vertrekken we vlakbij naar een Alm in de bergen. Hier zijn diverse berghutten waar wandelaars wat kunnen eten en drinken. Plekjes die alleen maar bekend zijn bij de locals, auto parkeren en dan een klein stukje een bergweggetje oplopen.
We zitten er heerlijk in de schaduw met een prachtig uitzicht, wat een rust, heerlijk en natuurlijk heerlijk koel.

Als lunch eten en drinken we locale produkten, een limonade van vlierbessensap van de bloesem en de mannen Apfelmost, net zo iets als appelcider.
Boerenbrood met 2 kazen, 1 leek een beetje op onze Leidse en een korrelige/geraspte met een heel bijzonder smaak en dan wat worst en vleeswaren.

Na de lunch rijden we terug en gaan bij de Hundertwasserkirche kijken. De kerk is vrij nieuw van ongeveer 1950 maar is later door Friedensreich Hundertwasser geheel gedecoreerd. Ook de tuin rondom de kerk is mooi, het heeft een aantal poorten die oa verschillende geloven symboliseren. Dan lopen we nog naar de vlakbij gelegen Mosesbron , een kunstobject van Ernst Fuchs .

Na de koffie gaan wij weer verder richting Slovenië. Eerst bij de grens nog de Tolbox van Darsgo opladen. Dit ivm met ons gewicht van boven de 3500 kg. We hadden het ding via internet besteld, een heel gedoe natuurlijk maar nu moet er geld op gestort bij het 1ste benzinestation na de grens.
Dan gaan we naar een CP bij Kamnica een klein dorpje vlak bij Maribor en ook aan de Drau, waar we om 6 uur arriveren. Een super leuke relaxte dag gehad.

18-8 Vandaag rijden we 200 km naar het zuiden langs Zagreb en bij Karlovac gaan we van de tolweg af en rijden we binnen door naar Rastoke/Slunj. We kijken eerst bij de gratis CP maar dat vinden we niks dus door naar de betaalde CP met uitzicht en alles er op en aan. Schaduwplek en uitzicht!

Het is erg warm en inmiddels ook bewolkt, we houden een lange siësta en gaan om 4 uur naar beneden lopen naast Rastoke, een dorpje met heel veel watervalletjes. De zon komt er inmiddels ook weer bij, we zoeken een terras bij het water om wat te eten. Een leuk plekje en met deze warmte alleen maar een salade met gerookte forel. We lopen een klein rondje, eerst langs de ene kant van de rivier , dan bruggetje over en langs de andere kant weer terug. We zitten hier echt in de Oostblok modus, Kroaten maar ook de Hongaren en Slovenen , even kijken en dan snel weer voor je kijken, niet durven groeten.
Morgen gaan we weer zuidelijker en richting kust.
Groetjes Ina en Marinus

Wat fantastisch die rust en stilte bij jullie vrienden in Bärnbach en dan bij de Alm in de bergen. Hundertwasser kennen we alleen van het huis in Wenen. Fijne reis samen naar het zuiden en de groetjes van Adrie en Arthur.

Adrie en Arthur 2022-08-18 20:03:05

Dat is genieten. Even voor de huishoudelijke dienst Ina het is nog augustus en geen september 😉

FritsEllen 2022-08-18 21:26:51

Jullie hebben echt al weer een hoop gezien zeg. En Ina en Marinus qua weer nu wel veel beter dan jullie vorige trip naar Spanje. Geniet lekker en ik zie jullie volgende verslag en foto's graag tegemoet.. Groetjes, Kees

Kees Koele 2022-08-18 21:30:01

@Ellen ja dat heb je met die hitte dan wordt het allemaal een beetje minder , staat nu dus goed 👍

op.stap.met.ina.en.marinus 2022-08-18 21:48:37

Wat een mooie plekjes hebben jullie samen met jullie vrienden verkend en dan ook nog de Hundertwasserkirche. Ik had er nog nooit een plaatje van gezien, maar ik vind het best een mooie kerk. Wandelen, hier en daar even een rustpunt, en lekker eten in goed gezelschap dat is wel vakantie vieren toch? Bedankt voor jullie verhaal en mooie foto's ! Prettige voortzetting van jullie reis toegewenst- Wel prettig dat alles met de heersende warmte een tikkie rustiger aan moet. Groet van P&W.

Peter Kee 2022-08-18 23:30:26

Wat een prachtige foto’s weer en wat een rust helemaal jullie ding.dat is genieten voor jullie, maar ook voor ons.ook wij hebben Hundertwasser in Wenen gezien zo apart mooi. Gr van ons en een mooie reis verder .

Jan en Anneke 2022-08-19 11:41:38

Gezellig, het lunchbezoek aan de camperaars en wat een leuke reportage van de Hundertwasser Kirche👌🏼 En eindelijk de tolbox geladen, jullie hebben het gehaald😄 Oh, de koorddanser zat wel vast, dat kon je niet zien o filmpje, Mooie plaatjes👏🏼🙋‍♀️