St.Lorenzen -3-

Italië, St. Lorenzen - San Lorenzo di Sebato

Dinsdag is het weer mooi weer en gaan we met de trein naar Mühlbach, een ritje van een half uur. Daar kun je met de Seilbahn in 6 minuten naar Meransen, ook weer met de OV kaart. Meransen ligt op 1400 m en heeft 2 kleine skigebieden. We zijn hier in 2019 in de winter al eens geweest. Nu staat er een rij om met de lift omhoog te gaan, het is een kleine lift die om de 10 minuten gaat, dus dat is even wachten.

Het uitzicht is mooi,er is een wandeling rond het dorp maar die is 7 km en het gaat hier omhoog en omlaag, iets te vermoeiend voor mij, destijds ook niet gedaan. Het kerkje heeft wat leuke details maar die staan al bij het verslag Oostenrijk-Italie van 2019 met nog wat kleine details in het dorp.

Als we ‘s avonds uit het dorp van het eten terug komen staat er een ijskar op de binnenplaats van de camping, 3x in de week komt die ‘s avonds langs.
Omdat de camping vol staat wordt voor de trekkers ieder veldje benut, dus beneden bij ons voor het zwembad staan ‘s avonds meestal wat kleine tentjes van fietsers. Nu staat het zelfs vol, de volgende morgen vertrekken ze weer op tijd.

Woensdag is ook weer een mooie dag met hier en daar wat wolken, je merkt dat de temperatuur weer omhoog gaat. We gaan op de fiets het Gadertal bij St.Lorenzen in en willen naar St.Martin in Thurn. Een route de bergen in die ook als fietsroute staat aangegeven. We kunnen het niet vinden vragen 2 x en horen dat we over Saalen moeten rijden en doen dit dan maar. Steil de berg weer op maar eenmaal bij Saalen is het weer onduidelijk.
We zijn er klaar mee en gaan over naar plan B dat we als volgende mogelijkheid hadden als een en ander niet zou gaan want we wisten dat het een zware klim was.

Terug naar Bruneck en naar het Südtiroler Landesmuseum in Dietenheim, dat even boven Bruneck ligt. Toen we door het centrum van Bruneck fietsten was het vreselijk druk, er was een markt aan de buitenkant van de stadsmuur. Ook nu was het weer zoeken, ondanks kaartje en navigatie op de Smartphone, tig keer stoppen en kijken en vragen. Zeer slecht aangegeven van uit de stad, zeker voor de fietsers.

Maar het was zeer de moeite waard, wat een mooi openluchtmuseum met de Ansitz Maiamhof, het grote huis met de grote schuur waar de landadel woonde. Een prachtige collectie van diverse voorwerpen, te veel om op te noemen. Helaas door het glas en de verlichting erboven niet mooi te fotograferen. In de grote schuur, 3 verdiepingen vol met houten werktuigen die vooral door de boeren gebruikt werden. Maar ook de voorwerpen waar vroeger mee gewerkt werd en met foto’s hoe dit vroeger ging.

Dan is er buiten het openlucht gedeelte met de boerenhuizen en de kleine arbeiders huisjes, schuren, molens en werkplaatsen. Erg mooi en verzorgd aangelegd en wat heerlijk is, het is er niet druk. We halen ‘s middags nog wat boodschappen voor onderweg, morgen vertrekken we nl richting huis.

Dit is het laatste verslag van deze reis van ruim 2 maanden, ondanks de warmte toch nog 6 weken in Griekenland geweest. Vorig jaar lukte het niet om op Kefalonia te komen, nu dus wel, prachtig eiland zonder massa toerisme. En verrassend en nieuw voor ons in de Abruzzen, het Gran Sasso en Sibillini gebergte.
Bedankt voor jullie belangstelling en berichtjes, voor wie nog op reis gaat, fijne tijd en blijf gezond.
Groetjes Ina en Marinus

Hallo ina en Marinus, ik heb genoten van jullie prachtige reis Griekenland en Italië. Het was een gevarieerde reis. Jullie hebben heeeel veel gedaan. Prachtig verslag met mooie aanvullende foto’s, zo nam je mij mee op reis. Nog een goede terugreis en tot een volgende keer. Met vriendelijke groet Berta Smilda Groningen.

Berta Smilda 2021-08-18 21:49:40

Hoi Ina en Marinus, Bedankt voor jullie verslag weer! Jullie hebben weer leuke plekken ontdekt en beschreven. Ik heb er weer van genoten. Goede reis naar huis. Wij vertrekken binnenkort hopelijk voor een reis naar Roemenie. Groetjes van Chris en Ton van www.rodebusje.nl

Chris 2021-08-18 22:09:02

Hallo Ina & Marinus. Het laatste verslag alweer van deze toch bijzondere reis. Bedankt voor jullie verhalen en vele mooie en soms ook bijzondere foto's. Leuk om de foto's deze keer te zien van de boeren gereedschappen en een voorbeeld van een kleine werkplaats om reparaties in te kunnen verrichten. Het deed mij heel sterk denken aan de werkplaats van mijn opa, die woonde op een gemengd bedrijf in Zuid-Duitsland. Rest ons jullie een goede en veilige thuisreis toe te wensen. Groetjes van P&W

Peter & Wilna. 2021-08-18 22:40:45

Het zit er bijna op, maar we hebben weer genoten van jullie verslagen en prachtige foto’s. Goeie thuisreis en tot de volgende keer. Leuk om Kefalonia weer eens terug te zien waar we elkaar een aantal jaren terug op de campings in Sami ontmoet hebben.

Dick Riedijk 2021-08-18 23:26:40

Wauwww wat ontzettend mooi daar. Hele mooie foto's.ik heb weer genoten van alle verslagen en foto's, dank je wel. Goede terugreis en tot snel. Gr. Fred en karin

Karin 2021-08-19 09:52:17

Hopelijk nog op tijd om jullie een goede thuisreis te wensen(waar jullie al aan begonnen zijn)Mooie foto's vergezeld van helder verslag ook over jullie doen en laten! iedere keer weer.Mooi Italie en Griekenland,hoewel ik persoonlijk die twee eilanden toeristisch vindt.Zie nog Lassi(op Kefalonia)voor mij, hele hordes langs de weg.Om maar iets te noemen. Veilige terugkeer en geen oponthoud van/door wat dan ook onderweg!Tot een volgende reis??? Groet Marianne

Marianne 2021-08-19 09:56:28

Als ik jullie was, zou ik me nog even bedenken om weer terug te rijden naar ons koude kikkerland met regen. Maar ja., jullie hebben weer een pracht reis gehad soms "iets" te warm ! Bedankt ook voor alle mooie foto's en goede reis naar huis.

Adrie en Arthur 2021-08-19 12:49:12

Laatste verslag… op weg naar huis dus. Hopelijk een voorspoedige tocht (gehad?). Verheug me erop jullie weer te zien! Liefs 🙋‍♀️

Louise 2021-08-20 19:06:05

Hoi Ina en Marinus, Beetje laat, maar toch weer genoten van jullie verslagen. Wij hopen rond 7 oktober naar Griekenland te vertrekken. Het plan is om daar te overwinteren. Marokko vinden we nog te onzeker. Lieve groet, Piet en Elly