Drepano vervolg

Griekenland, Drepano

22-9 Het ziet er vandaag somberder uit dus gaan we eerst op de fiets naar Vivari, plan was eigenlijk Asini maar daar moeten we mooier weer voor hebben. Vivari is het eerste dorpje na Drepano, een klein vissersdorpje aan een lagune. Dan fietsen we nog wat verder voorbij de ACSI camping Lefka Beach die we ook als optie hadden. Nee dan zijn we blij met ons plekje met reuring en vlak bij het dorp.

We fietsen nog een klein stukje verder en dalen een stukje af naar Kodilibeach waar we in 2013 met een aantal campers stonden. Er is nu een „georganiseerd“ eenvoudig strand en vooraan bij de weg staat camping verboden, maar ja dat zien we wel vaker.

Als we weer terug in Drepano zijn zien we dat de kerk open is, een hele mooie kerk,een iconostase met zilverwerk en veel beschilderingen.
Buiten ontdek ik dat mijn band zacht is, dus weer lek is 😖. Marinus haalt een harde stekel/doorn uit mijn band. Hij is niet helemaal plat en gelukkig spullen bij ons. Snel op de opgepompte band naar de camping. Beneden vlak bij de camping ziet Marinus een richel niet en klapt op de grond. Hand, elleboog, teen en knie stuk en bloeden. Gat in de broek maar gelukkig niets gebroken pffffffff. Geluk bij een ongeluk! We hebben eerst nog wat zon maar om 4 uur begint het weer te regenen het is ook maar 21°. Wat hebben we het gister in Nafplio getroffen!

23-9 We gaan op de fiets naar de vlak bij gelegen archeologische plek Asini, op de top van een heuvelachtige kaap. De plek is al 3000 jaar bewoond maar naar schatting zijn de muren van de citadel 300 voor Christus gebouwd door de koning van Macedonië .

Je ziet er nog wat van de Cyclopische muren, onregelmatige stenen blokken die zonder metselspecie op elkaar gestapeld zijn. Vanwege hun immense grootte dacht men dat Cyclopen - reuzen uit sagen - ze hadden gemaakt. Veel is er niet meer van te zien maar ongelooflijk toch dat men op zo’n kaap leefde(300 a 400 mensen). De plek is door Zweedse archeologen ontdekt en opgegraven, hier is een kleine tentoonstelling van te zien. En er is een film over de geschiedenis van Asini in het Engels.

Op de heuveltop waren tijdens de bezetting in de WO II hier de Italiaanse troepen gestationeerd. Tijdens de oorlog zijn diverse archeologische vondsten vernietigd. In een grot is een tentoonstelling over hoe het leven voor de bewoners in WO II was en ook leed onder de Duits/Italiaanse bezetting. Bewoners van Tolo werden gedwongen mee te werken en er heerste hongersnood.

Het terrein is via grotendeels goede paden te belopen en met prachtige uitzichten naar beide baaien.Er waren diverse cisternen(wateropslagplaatsen) en plekken waar de bezetters de tegenstanders onder vuur konden nemen. Hier en daar staan borden wat er ooit was.Plek voor mensen met fantasie zegt Marinus natuurlijk weer. En er is nog een mooi klein Grieks orthodox kerkje.

Daarna fietsen we door Tolo via de lange hoofdstraat naar de haven. In 1992 waren we een weekje hier. Het is de badplaats van Nafplio, vrij toeristisch, maar nog wel Grieks.
Groetjes Ina en Marinus.

Prachtige foto's. Ga nog maar door met genieten :)

FritsEllen 2022-09-23 17:35:28

Wederom bekende plekjes. Vervelend van de valpartij overigens, hoop dat Marinus daar verder geen last meer van heeft. Vandaag weer lekker weer zie ik. groetjes Edso

Edso 2022-09-24 08:37:19

Hallo Ina & Marinus, Vriendelijk ogende dorpjes en plekken bezoeken jullie nu. Die steiger in de haven van Vivari oogt niet erg degelijk meer. Onbegrijpelijk voor mij, de materialen om te repareren zijn voor handen, het enige wat er op het oog ontbreekt zijn de zaag, de hamer en een paar flinke spijkers en menskracht. De plek waar Marinus staat op de foto, dat zijn nog dikke balken. Het zit deze vakantie niet mee met de banden van jullie fietsen. En wel balen dat Marinus zo gevallen is. Hopen dat de gewonde plekken spoedig weer genezen zullen zijn.Mooi In de foto van de cyclopische muur en ook die van de bijzondere paarse planten bij het 1e huis. Heb het goed samen en even rustig aan !! Groetjes van P&W.

Peter Kee 2022-09-24 21:13:29

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Onbegrijpelijk weer dat Marinus struikelt over een richeltje maar op een krakkemikkige steiger overeind weet te blijven. Prachtige foto's ook. Wel lekker om fietsen mee te hebben. Zo kom je toch op plaatsen waar je met een auto of camper niet snel zal komen. Geniet lekker!!!

Kees Koele 2022-09-25 14:52:38

Ach, die Marinus! Springt overal als een hinde overheen en dan een stom richeltje ... hopelijk is het meegevallen. Vanavond even horen?📞 Prachtige beelden, die valt voor mij onder de categorie "heimwee naar de toekomst (die niet kwam)." Nafplio e.a. stond nog op lijstje, ooit alleen maar 'langs gereden.' 🙋‍♀️😘🇬🇷