Ecija

Spanje, Écija

30-4 Eerst gaan we LPG tanken, 5 km weer terug richting Sevilla en dan willen we naar Ecija, autobaan richting Cordoba. Dat moet toch simpel zijn en goed aangegeven. Niet dus gaat al vrij snel fout, onduidelijkheid troef en ook navigatie slaat op tilt weet het niet meer gaf verkeerde aanwijzing. Even later via een andere snelweg weer onduidelijk, we rijden rechts en ik zeg: nu hier eraf naar rechts. Dat ging toen goed, vreselijk we zijn klaar met Sevilla.

Ecija ligt tussen 2 bergketens en wordt ook wel de braadpan van Andalusië genoemd. Het is een typische Andalusische stad met smalle straten met witte huizen met smeedijzeren tralievensters en veel bloemen.

In de 18e eeuw woonden 40 adelijke families in Ecija. Zij bouwden er flink op los wat voor een groot deel het huidige aangezicht van de stad heeft bepaald. Er zijn maar liefst 11 barokke torenspitsen en 17 paleizen. Heel veel torens zijn met met azulejos gedecoreerd.

We staan op de vrij nieuwe CP in de stad buiten het centrum. Eerst de boodschappen gehaald want morgen is het 1 mei en een feestdag dus misschien veel gesloten. Eerst maar eens naar het centrale plein de Plaza d’Espagna, het is hier inderdaad behoorlijk warm, 28˚. Tig keer gevraagd want het is een wirwar aan straten.

Daana gevraagd naar het toeristenburo moet hier vlak bij zitten, niet te geloven al gesloten en gaat pas om half 5 open, grrrr. Ik had een beetje op Maps gekeken maar nauwelijks iets opgeschreven. Aan de hand van de navigatie op Marinus zijn telefoon proberen we een en ander te vinden.
Het lijkt ook wel of het vandaag trouwdag en communiedag is, overal feestjes en chic geklede mensen.

De belangrijkste kerk is natuurlijk dicht Iglesia de los Descalsos, bij het Palacio de Benameji is ook een feestje en bij het palacio de Penaflor is een bruidspaar dat net uit het paleis naar buiten kwam aan het fotograferen. Het paleis is dicht maar is van buiten ook de moeite waard.
De façade omvat een spectaculair 59 meter lang balkon versierd met frescos uit de 16e eeuw. Geen zin meer in gezoek, terug naar de camper en ons buigen over wat we morgen doen.

1-5 Córdoba slaan we over, info over de parkeer/CP mogelijkheden gelezen daar werden we niet vrolijk van en dan weer de drukte in en het wordt 29˚. In 2012 hebben we op de stadscamping gestaan maar die is gesloten/opgeheven. Jammer we vonden Cordoba een prettige stad maar de Mesquita moskee met zijn zuilenbos hebben we al gezien.
We gaan naar de Via Verde del Aceite, hier is het minder druk en kunnen we wat fietsen. Een paar weken geleden waren Nico en Nel hier ook en dat zag er allemaal goed uit.

Het is een kleine 100 km rijden naar het oosten door een gebied met overal olijfbomen waar je kijkt. Aceite betekent ook olie in het Spaans.
We staan op de CP in Cabra, gelijk aan de Via Verde, gelukkig waren er nog een paar plaatsen vrij , het is natuurlijk weekend misschien is het morgen wat minder druk.. We lopen naar boven naar het fietspad waar je uitkijkt op de CP. Prettig even geen gezoek, morgen gaan we een stuk van de route fietsen. Eerst maar eens kijken waar we wat kunnen eten.
Groetjes Ina en Marinus

Goeie foto van bruidspaar met auto. Leuk dorpje. Mooie toren. Had wel aan willen schuiven ...🍽😋 Miss you 😘

Luisa 2022-05-01 17:17:11

Leuke fotos hoor, prachtig. Dat bruidspaar was weer een gevalletje van op de juiste tijd op de juiste plek. Of ze van adel zijn weet ik niet maar hij heeft een guardia uniform aan. Politie dus.

Michiel en Sandra 2022-05-01 21:30:59

Dat Eijca klinkt goed, moeten we zeker eens bezoeken.

De.Vlietjes.op.reis 2022-05-01 21:38:28

Wat vervelend dat jullie navigatie op tilt is geslagen in de drukte rond sevilla!! Dat er veel feestjes e.d. waren is wel logisch want het was de dag van de arbeid in Spanje. De Spanjaarden nemen iedere gelegenheid waar, als het zich voordoet om samen te komen, veelal in familieverband of met vrienden. Leuke foto's van Ecija en die borden met eten lijken toch ook niet verkeerd!! Groet van P&W