Psatha

Griekenland, Psatha

18-9 De rit van vandaag is maar een half uurtje maar wel weer een met mooi uitzicht. De berg op door een stuk verbrand bos vlakbij Port Germeno en dan steil zigzaggend de berg af met mooi uitzicht over de baai bij Psatha, we weten dat hier veel ruimte is. We waren hier in 2018 en van plan om de baai van Korinthe rond te rijden in tegengestelde richting van wat we nu gedaan hebben. Maar hier ontdekte Marinus toen een grote schroef in een achterband en durfde hij het rondje niet aan. We zijn toen terug naar Megara gereden een grote plaats aan de andere kant van Attika. Hier meteen naar een bandenboer die de schroef eruit draaide en de band leeg liep. Een vulcanisatie prop erin en opgelost.

Als ik op mijn website kijk zie ik dat we bij dezelfde boom staan ivm de betonnen geul die op het strand loopt. Alles was toen dicht, het was oktober, wat een verschil nu. In de loop van de dag komen en gaan er natuurlijk weer mensen maar het is mega druk, het lijkt Zandvoort wel. We zitten hier in Attika in het drukst bevolkte gebied van Griekenland. Prettig dat de doucheslang vervangen is door een douche. De hele dag wordt hier continue gebruik van gemaakt.

Om 2 uur gaan wij op het nu nog rustige terras van het restaurant eten. We nemen een salade van gemengde groene sla met veel cashew noten en rozijnen, tomaat en een kaassoort(?) die ik niet herkende. Verder 1 hoofdmenu, kipstukken in roomsaus met champignons en frites , verrassend goed. We kunnen het nauwelijks op en met een halve liter wijn erbij voor maar € 24.

Tijd voor siësta achter in de middag lopen we de baai die hier ruim 2 km lang is, naar beiden kanten uit. Wat een drukte, maar verschillende soorten accomodaties, voor elk wat wils, met beat muziek of nog een echt Grieks terrasje. Er blijven nog 3 andere campers overnachten. Ik dacht dat het rustig was vannacht maar volgens Marinus werd er flink geraced, over het grote parkeerterrein en de 2 parallel lopende wegen en straatjes ertussen. Ik heb er niks van gemerkt.

18-9 Vandaag geen activiteiten dus maar wat schoonmaken ‘s morgens.
Langs de achterste weg is nog een winkel met voornamelijk strand spullen etc maar ook klein assortiment etenswaren.
Er staat een stevige wind, we gaan niet zwemmen vandaag. In de loop van de middag wordt de zee al onstuimiger en worden de voorste rijen strandstoelen weggehaald. Het gejoel van de mensen is niet van de lucht, er zijn er toch diversen in zee.

19-9 We gaan weer verder naar het westen naar Limni Vouliagmenis, een mooie rit van anderhalf uur. Eerst langs de kust dan de bergen in om tenslotte vlak bij het meer af te dalen. Als we meteen naar de noordkant rijden naar de ons wel bekende plek zien we dat het is afgesloten, kettingen voor de P en de taverna is gesloten. Stukje verder is nog een taverna met een georganiseerd strand maar daar kun je niet staan, heel erg jammer. Dan maar naar de zuidkust, we vinden een klein plekje waar ook wat Grieken komen om te zwemmen.

Jammer zo is er geen wandeling langs het meer naar het kerkje en de opening naar de baai van Korinthe. Dat is voor mij iets te ver nu .Aan de andere kant van de berg is de archeologische plaats Heraion in een kleine beschutte baai en vrij toegangkelijk. Destijds zijn we er met de camper naar toe gereden.
We zien toch op veel plekken in Griekenland dat het voor de vrije camperaar wat moeilijker wordt.
Vandaag staan we toch weer lekker rustig met een mooi uitzicht over het meer, helaas geen schaduw, die moeten we „zelf maken“. Maar met 27° en een windje is dat prima uit te houden. Morgen gaan we de Peloponnesos op, groetjes Ina en Marinus.

Mooi verhaal weer je maakt er echt een interessant verhaal van. Ben ook wat jaloers op het mooie weertje van jullie. Wij zitten nu in Tsjechië en het is hier nat en koud, maar toch wel gezellig hoor. Wens jullie nog een mooie reis.

Margaret 2022-09-19 19:56:34

Wat jammer van die plek in Limni Vouliagmenis. Je kon daar o zo mooi staan.

Nico Bloot 2022-09-19 22:02:48

Helaas is deze plek bij het meer al enige tijd afgesloten. Door corona is de eigenaar van de taverne failliet gegaan, zo werd ons in 2020 verteld. Dit gebied is voor ons een jaarlijks terugkerend uitje. Leuk dus!

Edso 2022-09-20 11:36:54

Nee, weet niet wat voor kaas, was het geen (Cypriotische) challoumi? Spectaculair, de storm, herinnert me aan Mirtos, afgelopen oktober, ik bleef filmen en foto’s maken 🌊🤩