Omis

Kroatië, Omis

19-9 Weer een klein stukje rijden en we zijn in Omis, eerst kom je langs camping Galeb, ook redelijk groot maar wel aan strand en met zwembad. We lopen 100 m over het terrein en kijken elkaar aan en zeggen alle bij, weg wezen. Vooraan de zgn mooie plekken alles vol, voor ACSI meer naar achteren, we hebben er geen zin in.

Volgende optie is camping Lisicina, klein, tussen de hoge rotsen , vlak bij het centrum van Omis, met ± 25 plekken heb je het wel gehad. We kunnen nog wat kiezen maar in de loop van de middag staat het vol.

Omis ligt aan de monding van de Cetina rivier, een gebied voor rafting maar langs de hoge steile bergwanden kan men ook bergklimmen. ‘s middags gaan we op de fiets stuk langs de rivier tot aan een recreatie plek met groot restaurant. Men wordt hier ook met taxibootjes gebracht er is een heel klein strandje, je zou er dus in de rivier kunnen zwemmen.

Als we terug gaan parkeren we bij de stad en lopen een rondje door de stad. In 2011 waren we hier ook maar hebben we er alleen een wandeling door gemaakt nu dus een overnachting.

In de late Middeleeuwen was Omis een broeinest van piraten die zich verzetten tegen de Venetianen, maar in 1444 krijgen de Venetianen toch de stad in handen. Nu is Omis een vrij druk toeristisch stadje met in het centrum een smal straatje door het oude centrum met veel eet en drink gelegenheden. Hier en daar een pleintje en je kunt natuurlijk naar boven naar de Venetiaanse burcht waar je een prachtig uitzicht hebt, helaas voor mij niet haalbaar. ’s Avonds nog een rondje gelopen, de terrassen zitten vol.

20-9 We gaan verder over de Jadranska Magistrala, dit is idd een magistrale route.Rechts beneden zie je kleine dorpjes en links de hoge bergen, het stuk rond Makarska wordt ook wel de Makarska Rivièra genoemd.
Bij Makarska naar de Lidl en dan gauw weer verder, wat is het hier druk. Ik las dat Makarska nog een leuk oud centrum heeft, we slaan het over.

Wij rijden naar Drvenik voor een overtocht naar het eiland Hvar, dat nieuw voor ons is. Het is een overtocht van een half uur maar dan is het nog een uur rijden over het oostelijke deel naar het westelijk gedeelte van het eiland. We staan nu op kamp Mina, op loopafstand van Jelsa.
Groeten Ina en Marinus.

Foto’s geven een goed beeld. Nog plannen om een eiland te bezoeken? Of meerdere? Terug via Italië, ferry in Dubrovnik? Fijn jullie reviews/indrukken over campings, dat helpt anderen bij het kiezen. Uiteindelijk stel je altijd je eigen reis samen en maak je zelf je keuzes. Maar ervaringen van anderen kunnen zeker als ‘onderlegger’ nut hebben! Fijne reis verder.

Peter 2023-09-20 15:40:49

Hi Marinus & Ina, Mooi plekje dat haventje voor een koffiestop. Kennelijk is er een benzinemaatschappij in Kroatië die de naam INA draagt!! Wat grappig !! De broden die je hebt gefotografeerd zijn heel behoorlijk van omvang en vor. dat ziet er lekker uit. Dank voor jullie verhaal en foto's. Ik heb wel eens een verpakking gezien met Lavendel afkomstig uit Brac, toen dacht ik dat het een plaatsje ergens in Frankrijk was.Wat een bijzondere gevelsteen de ronde, met leeuw en gevleugelde 'handen' !! Ik ben nu al nieuwsgierig wat jullie op het eiland Hvar gaan aantreffen. Groetjes van P&W.

Peter Kee 2023-09-21 09:01:27

Beste Ina en Marinus, Wat een leuk blog houden jullie bij met alle foto’s erop. Zie ons ook staan op één van de foto’s , reis verhalen uitwisselen op de Ferry naar Hvar. En jullie op camping Mina plek gebonden. Ziet er ook leuk uit. Ruud en ik zijn inderdaad maar camping Paklina gegaan. En inderdaad tunnel van 250m hoog en 1.4 km lang, hele ouderwetse, geen verlichting, gelukkig stoplicht zodat je weet dat je kan rijden. Voor jullie camper helaas niet geschikt want is erg leuk campinkje hier. Staan op pracht plek zo aan zee. Leuk jullie ontmoet te hebben ga je volgen. Groet van Ruud en Carolien

Carolien Metz 2023-09-21 14:32:18

Prachtige plaatjes, vooral die na de “spectaculaire” raft. Leuke straatjes, pleintjes, plekjes, mooi weer en ik ruik de lavendel, lekker! Hier vandaag een hoop nattigheid …. bah! Inmiddels weer droog maar het najaarsgevoel onderweg 😏 Leuk, een eiland op, veel plezier 😘