Diamante

Italië, Diamante

4-5 CP Lido Tropical bij Diamante is een grote CP van wel 100 plekken, toen wij vanmorgen aankwamen was er nog keus voor een plek aan het water. Later op de dag kwamen er weer veel binnen maar echt vol staat het niet, alleen aan het water.
Er is water bij de plek, stroom en wifi, de sanitair voorzieningen zijn summier, warme douches met munten(€1). Nou ja voor de prijs is het prima, de gepensioneerden betalen slechts €10 in voor en naseizoen. En heel bijzonder mensen boven de 70 jaar betalen niet de toeristenbelasting 👍.

‘s Middag op de fiets naar Diamante, dit stadje is bekend door zijn Murales(muurschilderingen). We hebben dit op Sardinië ook gezien in een dorp waar het veel politieke achtergronden/protesten betrof. Ik heb begrepen dat men hier al in 1981 met de muurschilderingen was begonnen, dat was ook wel te zien omdat velen toch wel inmiddels beschadigd zijn.

We zijn eerst in het oude gedeelte van de stad gaan kijken, een wirwar van vele trappetjes en steegjes. Van veel huizen is het pleisterwerk in slechte staat en de muurschilderingen dus beschadigd. Maar erg leuk om kriskras door het oude centrum te lopen, trap op en trap af. Een tuin heeft men niet maar het staat overal vol met planten.

De kerk van de Onbevlekte Ontvangenis (Immacolata Concezione)in het oude gedeelte is druk, lelijk en overdreven ingericht door veel nissen met beelden. Kan er niet echt een goed woord voor vinden. Ik lees op internet dat de Madonna gekleed in het zwart het belangrijkste is , en dat zij in de Paasprocessie door het dorp gedragen wordt.

5-5 Vanmorgen weer op de fiets het stadje in, nu rijden we over de boulevard verder naar het nieuwere gedeelte. Het is 1 richtingverkeer dus terug rijden we door de straten van het “nieuwere” gedeelte, hier zijn ook Murales. Je kunt zien dat dit een nieuwer gedeelte is want de muurschilderingen zijn hier bijna allemaal intact. Veel al smalle straatjes waar zich altijd auto’s door heen wurmen, stukje vooruit of achteruit om een bocht te kunnen nemen.
Je ziet af en toe wat toeristen, voornamelijk Duitsers. Maar verder is het echt de Italiaanse bevolking en Italiaanse toeristen die hier rond lopen.

6-5 Vanmorgen weer op de fiets naar de stad, op de P bij de bruggen naar het oude centrum is een kleine markt. Alleen maar met food artikelen en wat bloemen, altijd leuk om even te kijken. Daarna lopen we weer de oude stad in en ontdekken weer nieuwe muurschilderingen in weer andere straatjes. Op de boulevard even rustig op een bankje zitten en alles eens bekijken, wat een relaxt stadje, alleen bij de ingang het centrum in is het de ene auto na de andere om dat het een eenrichtings verkeer is.
Het weer is heerlijk, zonnig met ‘s middags wat sluierbewolking en een prettige temperatuur, lekker zitten lezen in een dikke pil van 560 blz en dan zit je zo maar al op de helft.

7-5 vanmorgen de andere kant uit gefietst naar Cirella, dat komt bij het volgende verslag te staan, het worden anders te veel foto’s.
Morgen gaan we weer een stukje verder, 4 heerlijke dagen hier gehad Diamante vonden we verrassend.
Groetjes Ina en Marinus.

Hoi, Tekst+foto’s geven een mooi (sfeer)beeld van Diamante. Voor mij onbekend, maar de moeite waard om op deze 65+ manier te ontdekken. Ga door met jullie manier van reizen. Heerlijk. Wij nu aan het water op Camp Seget 👍, prima tip. Er wordt wel veel neerslag verwacht gedurende meerdere dagen….

Peter 2023-05-07 15:47:35

Wat een prachtig gebied en wat een mooie reis! Nodigt uit om "na te doen" Eerst even 3 maanden naar Scandinavië en dan in het najaar of volgend voorjaar maar eens dat voor ons onbekende gebied verkennen. Dank voor de prachtige foto's en beschrijvingen.

Wilma vd Vliet 2023-05-07 16:15:41

Prachtig die muurschilderingen en zo veel! Ik lees graag met mijn e-reader, dus geen dikke pil om vast te houden.

Mike 2023-05-07 19:46:36

@Mike Ik lees in de camper op min Ipad maar buiten meestal een “echt” boek, heerlijk zit al op blz 460.

Ina 2023-05-07 20:47:43

Jullie zitten nu dus op de wreef van de laars en dan ook in zo'n mooi dorpje. Bijzonder al die muurschilderingen. Doet echt vrolijk aan. Wel veel trappetjes zag ik en je schreef het ook. Dat is dus echt wel goed voor de kuitspieren. Dit is wel een prachtige reis die jullie maken en ook mooie blauwe lucht dus dat gaat wel goed komen. Fijne reis verder en ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's.

Kees Koele 2023-05-08 21:39:03

De beschilderde muren zijn erg mooi.Jullie zijn op Sardinië geweest en daar heb ik ook mooie foto’s van gezien.In Spanje tref je ze ook aan,en dat doet me denken aan La Palma,je schreef toen dat ze in bushokjes voorkwamen en daar heb ik ook extra op gelet!Hoop dat de blauwe luchten zullen blijven is wel zo plezierig!

Marianne 2023-05-08 23:35:19

Nu wel gelezen en even nader bekeken. Erg leuk zó veel ‘murales.’ Jammer dat het dan verpaupert, vergane glorie, wie weet wordt het nog ‘ns bijgewerkt. De oudste visser ziet er nog goed uit! Je boek uit? Papier is toch het fijnst (al moet ik wellicht - als er hopelijk weer eens een volgende keer komt🤞🏼🇬🇷 - toch op kilo’s gaan bezuinigen en ‘digitaal..’

Louise 2023-05-10 14:45:39

Hallo Ina & Marinus. Wat een leuke foto's heb je weer geschoten van de bijzondere stadje dat naar de naam Diamante luistert. heel bijzonder al die opgaande en neergaande trappetjes. Het gemis aan tuinen wordt wel goedgemaakt door al die potten met planten. Dat is een fenomeen dat ik ook nog wel ken vanuit Cordoba. Zal het gewoon een initiatief zijn van de bewoners die dit voor zichzelf en anderen zo op de traptreden etaleren?? Leuk en ook triest die beschilderingen op muren (murales). Bijzonder ook de Murale die Lviv een hart onder de riem wil steken. Eén van mijn Facebook vriendinnen komt uit die stad. Zij en haar zoontje hebben zich zeer tegen hun zin uit de voeten moeten maken wegens toegenomen agressie in haar directe woonomgeving en wegens raket inslagen. Ook heel leuk vind ik de foto waarop allerlei natuurproducten te zien zijn, die hun herkomst hebben uit de directe omgeving. Ook heeft men aandacht gegeven aan de manier waarop er in sommige straatjes verharding is aangebracht. Ik hoop dat de bewoners toch nog wat herstelwerkzaamheden kunnen inplannen aan huizen, balcons, stucwerk en de Murales. Groet van Peter & Wilna.