Kykkos klooster

Cyprus, Lagoudera

Vandaag een rit naar de westkant van het Troodos gebergte naar het Chrysorrogiatissa klooster en het Kykkos klooster.
Het Chrysorrogiatissa klooster gesticht in 1152 is gewijd aan Onze-Lieve-Vrouwe van de Gouden Granaatappel. Het is niet zo’n groot klooster en heeft een bijzondere vorm, een driehoekige vorm. Gesticht door de kluizenaar Ignatius na de vondst van een icoon van Maria.
Het ligt op 800 m hoogte en we zien foto’s hangen uit januari 2013 toen er een dik pak sneeuw lag.

Maar we gaan nog hoger de bergen in, eerst een stop in het dorpje Pano Panagia, dit is een dorpje zoals we ze uit Griekenland kennen. Nu natuurlijk stil het is koud iedereen zit binnen. Hier is het geboortehuis van aartsbisschop Makarios de derde, Griekenland, Groot-Brittannië(die er van 1878-1960 zat) en Turkije besloten dat Cyprus een onafhankelijke staat werd met Makarios als eerste president. Overal in het dorp bordjes waar het is maar het is natuurlijk gesloten bord en foto bij de deur.

We rijden eerst nog 3 km naar beneden naar de Kannaviou dam bij een stuwmeer. Een relatief nieuwe dam van 600 meter en 70 meter hoog, pas gebouwd van 2000-2006.

Dan gaan we door naar het Kykkos klooster een route met alleen maar bochten, geen enkel stuk weg is langer dan 100 meter. Bomen, bomen en nog eens bomen. Je kunt ergens een afslag nemen naar de Cedervallei, qua kilometers maakt het niet veel uit maar je rijdt nog langzamer 30-35 hooguit. Hier groeien duizenden van een bepaald soort Ceder. Deze weg is wel geasfalteerd er is een mooiere wandelroute omhoog naar een top, dit gaan we niet doen natuurlijk. Zo krijgen we toch een beetje een indruk.
Mooi maar na een tijdje wordt het toch wat saai.

We komen aan bij het Kykkos klooster hoog in de bergen op 1308 m het is dus behoorlijk koud. Van het oorspronkelijk klooster is niets meer over het is vele malen afgebrand. Alles is herbouwd dus, het is het beroemdste en rijkste klooster van Cyprus en dat is te zien, wat een pracht en praal. De iconostase van de kerk is indrukwekkend, ervoor loopt een soort bordes met heel veel kandelaars ervoor. Vanuit de kerk kun je naar een aparte kamer waar heel veel zilveren voorwerpen liggen, alles alleen in het Grieks beschreven.

Er is natuurlijk veel te vertellen over het klooster de geschiedenis en de kunstschatten,maar wat ik wel bijzonder vond te lezen in het ANWB extra boekje was dat de 20 monniken die er nu nog wonen van een groot aantal bedrijven , waaronder in de hotel- en Industriebranche, aandelen bezitten, heel apart!

De kloostergangen rond de grote binnenplaats zijn versierd met mozaïeken die de geschiedenis van het klooster laten zien en zijn nog niet zo oud. Er zijn diverse hotelachtige herbergen buiten het klooster waar de pelgrims onderdak kunnen krijgen.
Boven op de heuveltop is de rustplaats van aartsbisschop Makarios, we hebben het overgeslagen, zo ook het bij behorende museum met gouden en zilveren schatten en de beroemde 12e eeuwse icoon van Maria met kind.

We gaan wat eten in het restaurant bij de parkeerplaats, daar eten we een broodje en gaan dan weer terug het is slechts 80 km maar doen hier toch 2 uur over. De route tot het Chrysorrogiatissa klooster is weer slingerend de bergen door, dit is voor ons toch de kortste route, de Cedervallei slaan we nu over.
Even over 4 uur zijn we weer “thuis” voor vandaag genoeg geweest. Morgen maar een tripje dichtbij.
Groetjes Ina en Marinus

Wat weer een mooie reis. Een heel andere ervaring met de auto dan met de camper. Veel plezier verder met de reis. Groet van Pieter en Berta uit Groningen.

Berta Smilda 2021-12-23 21:38:30

Wat maken jullie weer een prachtige reis. Ik ken Cyprus niet maar jullie verslagen maken mij enthousiast. Niet in de laatste plaats vanwege de mooie foto’s. Veel plezier nog de komende dagen en ik wens jullie vanuit Murcia een hele prettige kerst en alvast een beter en gezond nieuw jaar!

Nico Bloot 2021-12-23 21:39:50

Hi Ina & Marinus, Weer een indrukwekkend verhaal en veel mooie foto's. Toch weer een paar mooie kloosters bezocht. Wel bijzonder dat volgens overlevering het driehoekige klooster werd gesticht naar aanleiding van de vondst van een icoon van Maria, en dat allemaal al in het jaar des heren 1152. We merken dat jullie je op enige saaie momenten best op Cyprus vermaken. Ik hoop dat het weer blijft meedoen, in ieder geval wanneer jullie aan de kust blijven. Wij hebben in NL de eerste gladde wegen weer meegemaakt. We wensen jullie een prettige voortzetting van jullie vakantie. Groetjes P&W

Peter Kee 2021-12-23 23:08:21

Of ik gisteren nog in het Kykos klooster gelopen hebt. Leuk om weer terug te zien. Tip: als je in kleine dorpjes of op een open veld een kerkje tegen kom dan zijn de deuren meestal op slot. Deze mag je open maken en naar binnen gaan. Als ze echt op slot zijn dan hangt er een hangslot op. Groetjes José