Isthmia

Griekenland, Isthmia

We staan op camping Isthmia Beach even voorbij het kanaal van Korinthe, het is weekend en dan proberen we als het seizoen wordt op een camping te staan omdat het dan druk met Grieken is die naar de kust/strand komen. Het was een rit van 80 km en natuurlijk nu over de tolweg. Voordeel als je in de loop van de ochtend aan komt dat je dan meestal iets te kiezen hebt qua plaats, de vertrekkers zijn net weg .We staan dan ook vooraan met uitzicht op het openbare strand.

In de loop van de middag zien we diverse mensen met plattegrond rond lopen van welke plek kies ik uit. Kleine plekjes tussen heggen brrr niet ons ding en weinig schaduw terwijl het erg warm is, om half 8 was het voor de camper in de schaduw nog 34°. De hele dag onder de bomen voor ons in de schaduw gezeten, voor fietsen vinden we het te warm, jammer het is even niet anders. Het kanaal en de bruggen die in het water naar beneden zakken hebben we ook al 2x gezien. En boven bij de Akrokorinth waren we ook al eens, dus het wordt wat relaxen voor zover dat mogelijk is met de hitte.

Isthmia is ook bekend van de Isthmische spelen die vanaf 582 v.Chr.om de 2 jaar gehouden werden. Samen met Oympia, Delphi en Nemea waren dit 4 plaatsen waar wedstrijden werden gehouden. In 228 v.Chr. mochten ook de Romeinen hieraan meedoen.

Zondagmorgen hetzelfde weer, we lopen een stukje naar rechts en links langs het strand. Links kijk je na de landtong naar de petrochemische industrie van Motor Oil met zijn raffinaderijen. Rechts is aan het eind een mooi resort waar Tui ook zit. 'S Middags gaan we eten in de taverne vlakbij de camping, perfekte keus, leuke kaart. Natuurlijk hebben ze niet alles van de kaart maar wel bv een tabouleh salade (met bulgur, tomaten peterselie en munt)weer even wat anders.We nemen een groentestoof en ze prijzen de vleesrol aan, we doen het maar.
Plakken van een soort "gehaktbrood" met kaas er doorheen, erg lekker en even wat heel wat anders dan de gebruikelijke gerechten.
Siësta houden, zwemmen, koffiedrinken, zo is de dag bijna om en om 7 uur is het nog maar 29°. Bijna koel, het lijkt wel of er een bui aan komt.En inderdaad we krijgen een half uurtje regen, het koelt nu iets af.

Maandagmorgen vertrekken we van de camping het is wat minder warm door de afkoeling gisteren dus we gaan naar het archeologische museum van Isthmia. Binnen is een aardige tentoonstelling van oa vazen, sierraden, munten, wapens en votiefgeschenken. Bijzonder is een houten katrol. Delen van zacht gekleurde glasschilderingen, die in de USA zijn gerestaureerd lees ik. En apart een plaatje van het starten van de atleten, 16 personen die naar aanleiding van een vallende balk tegelijk startten. Alles in het Engels beschreven.

Helaas is er geen prospectus van het buitenterrein. Ik had al gelezen dat het een onoverzichtelijk groot terrein was. Hier werden de spelen gehouden en zijn er nog wat restanten te zien. Er was het Poseidonheiligdom, er moet nog een stuk theater zijn met startstreep met een paar rijen zitplaatsen. We hebben het niet gezien, het was weer erg warm geworden en we lopen alleen naar de Romeinse baden die aangegeven staan, wat nog een behoorlijk stukje lopen is.ik heb 2 oude boeken en in beiden wordt dit niet genoemd.

Hier is een grote zwart-wit mozaïekvloer van 22 x 8 meter waar je tot onze verbazing overheen mag lopen. Er loopt wel een dame vanuit het museum achter ons aan, om ons in de gaten te houden.We lezen dat er ook aan gerestaureerd is, het is pas in 1976 ontdekt. En het heeft sterke overeenkomsten met Ostia (het bad van Neptunis) en Pompei. Inderdaad een paar jaar geleden waren we in Ostia Antica de oude havenplaats van Rome,ook een plaats met mooie zwart-wit mozaïek vloeren.

We gaan verder langs de kust van Argolis en proberen een paar keer een weggetje naar de kust om een rustig plekje te vinden. Helaas lukt dit niet, rond Epidaurus is het druk, het is hier nu 2e Pinkesterdag en het lijkt wel of iedereen vrij heeft zo druk is het op de kustweg.Daarom rijden we door tot Kalloni bijna bij het schiereiland Methana. Hier is het duidelijk minder toeristisch en minder druk.
Groetjes Ina en Marinus.

Mooi verslag weer. Ik heb inmiddels een link van deze reis op mijn website GriekenlandCamperland gezet.

Nico Bloot 2019-06-17 20:00:17

Het grappige is, dat je ‘bekende’ namen (volgers) tegenkomt op meerdere reisverslagen 😏. Leuk lijkt me om elkaar ‘spontaan’ of zelfs enigszins geregisseerd tegen te komen en een lekker glas wijn met elkaar de drinken of een authentiek diner te nuttigen en mooie ervaringen en tips uit te wisselen....

Peter van Tol 2019-06-17 20:54:24

Wat een leuk verslag Ina. Ik heb mij verbaast over de constructie van het in het museum aanwezige katrol ! Het eten zag er naast het feit dat het jullie goed heeft gesmaakt erg mooi uit. Het oog wel ook wat toch?? Ik ben benieuwd hoe jullie reis nu verder gaat. Fijn dat jullie het nog volhouden bij dit weertype. Temperaturen boven de 25 o C. dan zoek ik de koelte op, maar dat is op jullie huidige locatie niet zo eenvoudig meer. Nog veel vakantieplezier toegewenst. Groetjes P&W

Peter 2019-06-18 02:44:28

Zeer mooi reisverslag en foto's terug! We volgen verder op de voet😉! Groetjes en verder genieten!

Rik & Els 2019-06-18 06:37:42

Je schrijft het is nu 2e Pinksterdag, is dat dan een week later dan bij ons ? Alles ziet er weer perfect uit, ook de foto's. Goede doorreis verder en de groetjes A + A.