Vertrek

Nederland, Zaandam

We hebben de camper weer uit de stalling gehaald en zijn ons aan het voorbereiden op een reis door noord Nederland, oa Friesland en Groningen. De afgelopen weken met dat prachtige weer in april, hebben we veel gefietst in onze omgeving, het was echt ontdek je plekje. Vandaar wat foto‘s van het Noordhollandse polderlandschap en Zaanstreek-Waterland, misschien wat inspiratie voor reislustige camperaars uit andere gebieden van Nederland.

De fietsmogelijkheden zijn hier legio, ik noem maar even een aantal plaatsen, Westzaan, Nauerna, Assendelft, Krommeniedijk, de stelling van Amsterdam, Spijkerboor, Oostknollendam, Jisp, de Wormer, het Twiske, Landsmeer en natuurlijk de Zaanse schans. Veel routes gaan voor het grote deel via fietspaden en op het ogenblik is het prachtig met heel veel bloeiend geel koolzaad, boterbloemen en het witte fluitekruid.

En nu in mei de roze koekoeksbloemen. Veel weggetjes waren ons bekend maar we hebben toch nog nieuwe routes ontdekt. Eind april is ons bootje ook weer te water gelaten en hebben we ons eerste rondje gevaren.

We gaan nu dus onze horizon verbreden en Friesland en Groningen verkennen. Voor ons is dit een beetje onbekend gebied. Even het hoofd leegmaken van de gebeurtenissen van afgelopen weken, wat minder prikkels, geen krant en geen televisie, want die hebben we niet in de camper.

Ik hoor en lees berichten dat campings open zijn als je zelfvoorzienend bent, als camperaars zijn we dat natuurlijk. Jammer dat er deze maand nog geen restaurants en musea open gaan. We zijn ooit een paar dagen in Friesland geweest met onze eerste camper, Marinus heeft een aantal jaren in Delfzijl gewoond en ging daar toen naar de lagere school. Daar gaan we dus zeker even kijken. En ooit met de kinderen tijdens een kerstvakantie in een huisje in Drente gezeten, heel Nederland was groen en wij hadden toen sneeuw, prachtig.

We zijn al 13 jaar in het voorjaar opstapmetdecamper dus we zien thuis nu dingen die we al die tijd niet gezien hebben. Ooit een clematis gekocht voor op de schutting maar die bloeide dus in april-mei en de wilde hyacinten staan overvloedig in bloei. En last but not least de fam. Koolmees in ons mezenkastje.

Aan het eind van de zomer wordt het kastje schoon gemaakt en zien we dat er een vogel in gebroed heeft. Nu waren we regelmatig bezig een en ander te observeren, foto‘s te maken en te filmen. Via een live-verbinding kunnen we het op de bank via de tv volgen.

Er zaten 6 kleine koolmezen in het nest, pa en moe vlogen af en aan om het kroost te voeren. 6 mei zijn de vogels ineens gevlogen, we balen want we hebben er helaas niets van gezien.
2 dagen later zien we een van de ouders en een aantal kleintjes weer terug in de tuin.

Over een paar dagen vertrekken wij ook, wordt vervolgd,
groetjes Ina en Marinus

Heel veel fietsplezier in Friesland en Groningen. Mochten jullie in Franeker komen, bezoek dan even de 'Stinsentuin' aan de achterzijde van het Martena huis, daar vindt je het Familiewapen van de familie Kee boven de poort. Zij waren samen met de Familie Vervou de stadsbestuurders van de stad rond 1511 . Groetjes van Peter & Wilna.

Peter 2020-05-12 09:51:12

Hoi Ina&Marinus, Da’s toevallig, dacht deze week: ‘hoe zou het met ze gaan’? Zal eens een mailtje sturen. Zouden ze nog plannen hebben? Overbodige vraag natuurlijk :) Is de gezondheid OK? Ons verhaal is vergelijkbaar Ook veel gefietst > de fietsen achterop de auto en alles in onze directe omgeving (Oud Beijerland) verkend. Omgeving Gouda, Alblasserwaard enz. Jullie suggesties gaan we bij mooi weer ook bezoeken. Ook bij ons staan Friesland (Elfstedentocht fietsen) en ook Groningen op het programma. Misschien daarna nog verder richting Denemarken. Vertrek gepland rond 02 juni?! Ik lees jullie ervaringen en verslagen weer graag. In ieder geval veel plezier samen. Met groet, Peter&Charlotte

Peter van Tol 2020-05-12 10:20:58

Wat een zaligheid is het toch om met deze rust in je eigen omgeving te fietsen en te genieten van al het moois. Wij zijn ook al enkele keren op de fiets gestapt en lopend naar en over de toertist loze Zaanse Schans. Wel vreemd want anders lopen er duizenden toeristen over de Schans. Eén voordeel is dat je foto's kan nemen zonder dat er mensen voor je camera langs lopen. Mochten jullie op jullie reis door Nederland in Noord Groningen komen dan is de Eemshaven (gemeente Hogeland) een aanrader. Je kijkt je ogen uit naar alle industrie hier maar zeker ook de moeite waard is het gebied erom heen. Kijk weer uit naar alle foto's en verslagen en wens jullie een fijne reis toe.

José 2020-05-12 10:51:18

Wat een prachtige omgeving wonen jullie. Hebben jullie suggesties voor een campings in die buurt. Wij gaan met de camper dus zelfvoorzienend. Jullie een fijn verblijf gewenst in Noord Nederland.

JAN OLTHUIS 2020-05-12 10:51:56

Hallo Ina en Marinus, Wij volgen jullie al een tijdje en zien nu dat jullie onze woonomgeving bezoeken. Dat vinden we leuk. Wellicht heb je iets aan de fietsroutes die op mijn site 'pietersmilda.nl' staan omschreven. Met hartelijke groeten en een fijne reis.

Pieter en Berta Smilda 2020-05-12 11:37:39

Leuk gaan we zeker doen, ik zag zo gauw geen mailadres van je dus maar even zo.

Ina 2020-05-12 12:22:44

Hallo Ina en Marinus, Wat heerlijk zeg om weer op pad te kunnen, als jullie in Drenthe komen, mogen jullie altijd bij ons overnachten. Heel veel plezier in het mooie hoge noorden:) Groetjes van Joop en Janny

Janny 2020-05-12 13:21:06

Leuke toelichting Ien én leuk de foto’s van de afgelopen weken nog een keer te zien voorbijkomen. Mooie clematis! We spreken elkaar. Doedoeg 🌸👋🏼

Louise 2020-05-12 16:01:24

Goed idee, lekker op pad in eigen land. We weten dat we een mooi landje hebben. Wij kijken het nog even aan. We hadden plannen voor Denemarken, Zweden. Geniet ervan.

Mike 2020-05-12 19:32:09

Leuk zo'n reisje door de Noordelijke helft van ons land! Hopelijk is het weer geen spelbreker.Wel koud zo te voelen, vooral in de ochtend.Mooie foto's uit jullie omgeving, heb ze mijn wederhelft laten bewonderen, hij komt uit die streek, maar er is (logisch) e.e.a. veranderd! Veel plezier en "kijkgenot"!