Split

Kroatië, Stobrec

17-9 Een klein stukje rijden en we waren in Stobrec bij Split. Er is geen keus qua camping dus het wordt de mega grote camping Split. Zelf noemen ze het een middle sized 😫. Wil je een beetje vooraan staan dan betaal je de hoofdprijs maar wij staan op een ACSI plek, wel groot en de hele dag schaduw. Toen we bij aankomst over de camping liepen dachten we eerst wegwezen, maar even een paar keer slikken, blik op oneindig en verstand op nul.

Na de koffie een verkennings rondje over de camping, op bankje in de schaduw bij het strand alles eens bekijken. Nee dit soort campings is niet ons ding maar het moet maar even om morgen van hier uit met de bus naar het oude centrum van Split te gaan. In 2011 waren we hier ook al eens, toen zijn we met de boot vanuit Trogir geweest die je midden in het centrum brengt.

Vorig jaar zijn we naar de archeologische plek Solin en het Klis fort hier vlak bij geweest, nu nog 1 keer naar de oude binnenstad.

‘s Middags gaan we een uurtje naar het zwembad en achter in de middag lopen we langs de palmenboulevard naar het haventje van Stobrec.

18-9 We gaan met de bus van 8.15 naar het oude centrum dat 17 eeuwen geleden is ontstaan binnen de muren van het paleis van de Romeinse keizer Diocletianus.Een van de grootste en best bewaarde paleizen uit de Romeinse tijd.

De keizer trok zich in 305 terug uit het openbare leven in Rome en liet het paleis in Split bouwen. Na zijn dood werd het gebruikt als bestuurszetel en in 605 kwamen er vluchtelingen uit Salona in en de rijken vestigden zich toen in de keizerlijke vertrekken.

Wij gaan eerst naar de kathedraal nu het nog rustig is, het achthoekige gebouw is ooit gebouwd als mausoleum later werd het met wat aanpassingen een kathedraal. We kopen alleen ticket voor de kathedraal(€5 , veel meer de moeite waard dan kathedraal Sibenik!)want een combi ticket wordt me te veel omdat ik het sinds gisteren in mijn rug heb. Het gaat beter maar het wordt zeker doseren, hier en daar even zitten, een cappuccino op een terras.

Oppervlakte van het paleis, dat eerder op een fort leek, is 31000 m2 , 215 x 181m het heeft 4 toegangspoorten. Overal kleine straatjes,steegjes en pleintjes. Veel oude paleizen met bijzondere ornamenten. Bij de hoofd poort, Gouden poort, staat in het park het reuze grote beeld van bisschop Gregorius van Nin, ja die we in Nin al zagen alleen nu een stukje groter.

Om 11 uur is het mega druk, overal gidsen met groepen mensen, we zitten hier en daar en bekijken het maar eens, blij dat we al voor 9 uur in de kathedraal waren. We gaan met de bus van half 1 weer terug, tussen 11 uur en half 1 rijdt de 25 niet, bijzonder. Eten een gevulde wrap als we op de bus moeten wachten en zijn dan even over 1 uur weer terug, tijd voor siësta! ‘s Middags nog een keer naar het zwembad, morgen gaan we een wat rustiger omgeving opzoeken.
Groetjes Ina en Marinus.

Toch de moeite waard geweest om de drukte te trotseren!

Mike 2023-09-18 22:26:36

Het ziet er weer lekker zomers uit! Heerlijk nog even genieten! Mooie omgeving, en dat water zo mooi helder. Leuke foto's weer Ina! Groetjes, Simone.

Simone 2023-09-19 07:56:46

Mooi Split weer via de foto's te zien. Sta er wel van te kijken waarom het nu nog zo druk is. Vakanties zijn toch voorbij zou je zeggen. Veel plezier verder. gr. Edso

Edso 2023-09-19 07:59:43

Wat heb je het allemaal weer goed verwoord. Je neemt ons mee in het verhaal. Prachtige foto’s, Ina!

Berta Smilda 2023-09-19 15:11:02

Foto: een voorbeeld van decadent kamperen: met een zonnebril op vanuit een jacuzzi de omgeving bekijken 😂. Het is daar allemaal mogelijk. Mijn kinderen kwamen een keer de badkamer binnen terwijl ik in bad zat, een sigaar rookte, daar een boek las terwijl een glas cognac in bad dreef om wat meer op temperatuur te komen 🙈. Ik schaam me daar nog steeds over. De bus van 08.00 uur, de juiste keuze! Ondanks het naseizoen toch nog veel toerisme. Fijne tijd verder. Blijf doseren om veel ervaringen op te kunnen doen.

Peter 2023-09-19 15:23:38

Hoi Ina & Marinus, Een hele grote camping, maar toch veel ruimte, en de hele dag schaduw. Gelukkig hebben jullie geen plannen om daar lang te blijven. Met de bus kunnen gaan naar het oude centrum van Split heeft zo z'n voordelen. Ik besef heel goed hoeveel keuze's er door jullie in een vakantie gemaakt moeten worden om succesvol onderweg te blijven. Toch wel heel interessant dat paleis van de Romeinse keizer Diocletianus. Ik heb er inmiddels wat meer over gelezen. Mooi die achthoekige kathedraal!! Verder heb je mooie gedetailleerde foto's gemaakt van de gebouwen in de stad. Geweldig dat e.e.a. al zoveel jaar overeind staat. Over de winkels vol met badeendjes heb ik niets kunnen vinden. Er wordt niets geschreven over een nieuwe rage, maar ja drie winkels vol??? De kleur geel wordt in Kroatië wel in verband gebracht met de zon en zonnewarmte. Misschien moeten we het symbolisch daarin zoeken!! Wij wensen jullie nog veel reisplezier toe. Groet van P&W.

Peter K 2023-09-20 17:22:37

Balen van je rug. Hopelijk zorgt je privé-masseur voor wat verlichting. En voorzichtig! Maar dat doe je al. Maar da’s ook weer een risico🙄 Liefs🩵